عضو هیئت عامل سازمان بنادر اعلام كرد؛

سهم 9 درصدی بنادر كوچك از جابجایی كالا، نقش بنادر كوچك در تحریم ها

سهم 9 درصدی بنادر كوچك از جابجایی كالا، نقش بنادر كوچك در تحریم ها

لیدی شال: معاون بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: بیشتر از 9 درصد كالاها بوسیله بنادر كوچك جابه جا می شود.



به گزارش لیدی شال به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمدعلی حسن زاده درباب اهمیت بنادر كوچك و نقش این بنادر در تجارت كشور به خصوص در زمان تحریم ها، اضافه كرد: بنادر كوچك در حدود ۷.۵ درصد از وزن كالاهایی كه بوسیله بنادر و حمل و نقل دریایی جابه جا می شوند را منتقل می كنند.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: بطور قطع این میزان به واسطه كالای ملوانی كه به این بنادر می آید و هنوز از نظر تناژ محاسبه نمی شوند در صورت حساب شدن، بیشتر خواهد شد. در همین خصوص ازنظر ارزشی حدود ۹.۲ درصد كل ارزش كالاهایی كه در بنادر جابه جا می شوند بوسیله بنادر كوچك منتقل می شوند.
وی اشاره كرد: در بحث اهمیت این بنادر در دوران تحریم باید اظهار داشت كه به واسطه اینكه در آنها شناورهای كوچك پهلو می گیرند و امكان ترددشان به بسیاری از كشورهای همجوار وجود دارد، صاحبان كالا می توانند قسمتی از كالاهایشان را بوسیله این بنادر و شناورهای سنتی و كوچك صادر یا وارد كنند. نكته مهم درباب این شناورها این است كه قیدوبندهای مربوط به شناورهای بزرگ متوجه آنها نیست.
كاهش هزینه حمل
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی درباب نقش بنادر كوچك در تراز تجاری كشور اظهار داشت: بنادر كوچك با عنایت به اینكه شهرهای همجوارشان می توانند در پسكرانه خود، معادن و كارخانه های صنعتی داشته باشند و اینكه محدوده های جمعیتی شان فراتر از خود شهر بندری باشند، بدون شك نقش بسزایی در كاهش هزینه حمل و نهایتا قیمت تمام شده كالاها خواهند داشت. یعنی بجای اینكه كالا زمینی به بنادر دورتر بروند از پسكرانه به این بنادر آمده و با جابه جایی آنها كاهش قیمت تمام شده را به همراه دارد. موضوعی كه درنهایت می تواند با افزایش حاشیه سود، منجر به افزایش صادرات می شود. درمجموع این شرایط در یك بازه زمانی طولانی تر تأثیر مثبتی در تراز تجاری كشور خواهد داشت.
تعیین مدلهای واگذاری
حسن زاده در پاسخ به این سوال كه سازمان بنادر و دریانوردی چه برنامه هایی برای توسعه این بنادر در سطح كشور به خصوص در جنوب دارد، اضافه كرد: برمبنای مصوبه سازمان مدلهای واگذاری این بنادر مشخص شده و اقدامات مترتب بر آماده سازی قراردادها و تشریفات واگذاری بنادر كوچك در حال انجام می باشد. بنا داریم انشاالله تا سه ماه آینده قراردادها، مدلهای واگذاری، بحث جزئیات و طرح كسب وكار برای هریك از بنادر مدنظر آماده شده تا اكران عمومی برای شناسایی سرمایه گذار و راهبر صورت گیرد.
واگذاری بنادر كوچك به بخش غیردولتی
وی درباب بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی در بنادر كوچك و مشوق های در نظر گرفته شده در این زمینه از طرف سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: فرض ما در سازمان بر این است كه تمام بنادر كوچك را به بخش غیردولتی چه خصوصی و چه تعاونی واگذار نماییم. در این خصوص مصوباتی داشته ایم و در كنار آن مطالعاتی كه ظرفیت این بنادر را احصاء كرده و هم اكنون مدلهای سرمایه گذاری برای بنادر جنوبی كشور شناسایی شده است.
معاون مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: روش های اجرای كار و نقشه اقدامات اجرایی هم تهیه شده و ظرف چند ماه آینده این بنادر اكران عمومی خواهند شد. به استناد این موارد مشخص خواهد شد كه در هر بندر در استان بوشهر، خوزستان و یا هرمزگان آن بندر در چه بخش هایی ازنظر سازمان در بخش زیرساخت ها لزوم به راه اندازی یا تكمیل توسط سازمان یا سرمایه گذار دارد و درصدد هستیم تا تسهیلاتی هم از محل وجوه اداره شده به منتخبین سرمایه گذاری این بنادر تخصیص دهیم.
حسن زاده اظهار داشت: به استناد تفكیك وظایف و اقدامات اجرایی كه مقرر است بین سازمان و بخش خصوصی از جنبه حاكمیتی و جنبه اجرا زیرساخت وجود داشته باشد، در ادامه اكران عمومی را خواهیم داشت. به این طریق شركت های علاقه مند برمبنای مدل كسب وكاری كه برای آن بندر در نظر گرفته شده، طرح ارائه خواهند داد تا بعد از انتخاب بهترین شركت، قراردادی ۲۵ ساله با منتخبی كه بهترین طرح سرمایه گذاری را ارائه كرده، امضا شود.
افزایش نرخ تخلیه بنادر نسبت به خروج كالا
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در زمینهٔ همكاری سایر دستگاه ها در توسعه هرچه بیشتر بنادر اشاره كرد: خوشبختانه در این زمینه مصوبات بسیار خوبی داشتیم، اما برخی از آنها اجرایی نشده است. بعنوان مثال سازمان ملی استاندارد قبول كرد و طی صورت جلسه ای ابلاغی به همه صاحبان كالا این مسئله اعلام گردید كه استاندارد همزمان با قرنطینه و در زمان تخلیه نمونه برداری را انجام خواهد داد.
وی افزود: در بحث راه آهن هم انتظار داریم كه حداقل بتواند روزی ۱۵۰ واگن را اختصاص داده و در بحث مسیر هم اولویت سیر داشته باشند. اتفاقی كه هنوز نیفتاده و ظرفیت كمی داده شده است. سازمان حمل و نقل جاده ای در بعضی روزها با بیشتر از ۲ هزار كامیون مشخصاً كالای اساسی را جابه جا می كردند، اما چند روزی است كه تعداد كامیون ها كمتر شده است. این مسئله موجب ذخیره موجودی كالای اساسی به خصوص در بندر امام شده و نرخ تخلیه بیشتر از خروج كالا از بندر است. هر چند سازمان حمل و نقل كمبود كامیون برای حمل را به سبب عدم تقاضای صاحبان كالا برای خروج كالاهای خود از بندر می داند.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در این خصوص اشاره كرد: هم اكنون تقریباً تمام محوطه های عملیاتی بندر امام خمینی (ره) پر شده است. امروز ۱۴ كشتی ها حامل كالای اساسی در لنگرگاه بندر هستند و تعدادی هم در راه بندر هستند و اگر نتوانیم ضمن ترغیب صاحبان كالا به خروج و همزمان افزایش ظرفیت حمل در حوزه كامیونی و ریلی اقدام نماییم، احتمالاً كشتی ها در این بندر به دموراژ خواهند خورد چونكه دیگر ظرفیت نگهداری، تخلیه و انبار در بندر وجود ندارد.
وی اضافه كرد: بدون شك ترجیح ما این نیست كه به رغم موافقت های موردی نهادهای حاكمیتی مثل سازمان استاندارد، كالاها در محوطه ریخته شود. همه هم وغم باید این باشد كه صاحبان كالا تشویق شوند تا كالای خودشان را از بندر خارج كنند. متأسفانه بعضی صاحبان كالا علاقه مند هستند كه از انبارهای بنادر به سبب ارزانی استفاده كنند و ازآنجا بعنوان محل دپو و تنظیم بازارشان بهره ببرند تا به این طریق هركجا و در هر شهری كالا نیاز بود فرستاده شود.
وی افزود: صاحب كالا باید تقاضا كند تا بار بیرون برود. نزدیك به دو هفته است كه صاحبان كالا تقاضای كمتری برای خروج بار از بندر دارند. با این شرایط طبق اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اینكه كامیون در پایانه منتظر است، اما اعلام بار نمی گردد. یعنی الان بار و كامیون آماده است، اما انبارهای داخل بنادر كه جزو انبارهای ارزان كشور هستند، توسط صاحبان كالا تخلیه نمی شوند. در این خصوص كارگروه تنظیم بازار هم مصوبه داد كه ما اجازه نداریم تعرفه ها را مثل بقیه بنادر دنیا كه اگر بار بیرون نرفت، قیمت نگهداری تصاعدی بالا می رود، افزایش دهیم. این مسئله یك اطمینان برای صاحبان كالا به وجود آورده كه سازمان بنادر نمی تواند به هیچ وجه آنها را مجبور به بیرون كردن بار از بنادر كند.
توزیع ثروت در شهربندرهای كوچك با ارتباط مناسب بنادر كشور به بنادر كوچك
معاون مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباب توسعه راه های ارتباطی بوسیله ریل و جاده به بنادر كوچك و رویكرد سازمان به این مساله اظهار داشت: بدون شك انتظارات باید یك انتظار واقعی باشد چونكه قرار نیست بنادر كوچك نقش بین المللی آن چنانی را بر عهده داشته باشند. اگر این بنادر فعال شوند و بتوانند به پسكرانه خودشان سرویس مناسبی دهند بوسیله بنادری كه با بنادر كوچك در ارتباط هستند یك شبكه حمل و نقل دریایی خواهیم داشت. این مسئله موجب افزایش حجم عملیات در بنادر كوچك شده و اشتغال را به همراه خواهد داشت كه درنهایت به توزیع ثروت در سطح استان های جنوبی و شهربندرهای كوچك منجر می شود.
وی اضافه كرد: باید ارتباط بین بنادر كوچك و پسكرانه ها یك شبكه ارتباطی مناسب باشد، اما اینكه بخواهیم برای این بنادر اتصال ریل را متصور باشیم زیاد به واقعیت نزدیك نیست. بندر چابهار بعنوان تنها بندر اقیانوسی كشور به راه آهن وصل نیست و حتی نوشهر، بوشهر و انزلی هم چنین شرایطی دارند. بنا بر این انتظار این كه بخواهیم بنادر جنوب كشور به ریل وصل باشند یك انتظار دور از ذهن نیست.


منبع:

1398/05/18
16:39:11
5.0 / 5
3090
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
لیدی شال LadyShal