در گفتگو با مهر مطرح شد؛
پشت پرده معافیت چابهاراز تحریم، تامین حداكثری منافع هند وافغانستان
به گزارش لیدی شال یك تحلیل گر اقتصادی اظهار داشت: علت معافیت بندر چابهار از تحریم، تامین حداكثری منافع هند و افغانستان در كنار تلاش حداكثری برای ممانعت از بهره بردن ایران از منافع بندر اقیانوسی موجود در خاك خودش است.
به گزارش لیدی شال به نقل از مهر، پس از حمله تروریستی روز گذشته در چابهار تحلیل هایی منتشر گردید در خصوص اینكه چابهار بندری است كه از تحریم های آمریكا معاف شده و هدف از حمله، تولید ناامنی در این نقطه است. خبرگزاری مهر قبل از این هم در گزارشی با عنوان «پشت پرده معافیت بندرچابهار ازتحریمها/رقابت چین و آمریكا در منطقه» به این مورد پرداخته بود اما با عنایت به طرح دوباره این مساله به بهانه حادثه تروریستی روز گذشته، بار دیگر این مورد را پیگیری كرد.مجید شاكری، تحلیل گر اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال كه آیا واقعا بندر راهبردی و اقیانوسی چابهار معاف از تحریم است، اظهار داشت: برخلاف برخی برداشت های غلط و مرسوم، معافیت های تحریمی اعطا شده توسط آمریكا نه لزوما به معنای معافیت ایران از تحریم آمریكا در آن مبحث خاص بلكه به معنای معافیت طرف خارجی استفاده كننده یا ذینفع در آن پروژه یا موضوع، از تبعات تحریم است. به بیان دیگر بخش مهمی از هنر كارشناسان خزانه داری آمریكا طراحی معافیت ها به نحوی است كه منافعی برای ایران تولید نكند. ازاین رو مفهوم معافیت( Exemption) با آن چه افكار عمومی ایران تصور می كند، عمیقا فاصله دارد و فراتر از آن، سند زدن معافیت ها از تحریم بعنوان موفقیت ایران بیش از اندازه غیر طبیعی است. وی افزود: جدا از آن كه در مجموعه مستندات اوفك هنوز گایدلاینی درباره معافیت چابهار وجود ندارد و به لحاظ فنی اساسا معافیتی كه همه جشن آنرا گرفته اند فعلا محقق نشده، اظهارات دفتر دولت آمریكا هم به خوبی نشان داده است به فرض وقوع، این معافیت به نحوی هوشمندانه محدود خواهد بود. عقلا هم تصور آن كه بخشی از خاك ایران عموما از تحریم های بیمه، كشتیرانی، مالی،... معاف باشد باطل است چون كه وجود چنین روزنه ای در یك بندر اقیانوسی، ساختار تحریم های لجستیك ایران را كلا فرومی پاشد. این تحلیل گر اقتصادی اظهار داشت: فراتر از این همه، طرف آمریكایی به صراحت مشخص كرده كه این معافیت صرفا با دو هدف اعطا می شود: تكمیل بندر چابهار و راه آهن متصل به آن، انتقال میعانات ایران به افغانستان. پس اساسا معافیت هنوز متولد نشده، در دو زمینه است و تصور انتقالات و تجارت آزاد در چابهار بدوا غلط است. شاكری تصریح كرد: اولا، این معافیت به هند كمك می نماید تا زیر ساختهای خویش را تكمیل كند( تا بعد درباره نحوه عمل چابهار تصمیم گرفته شود)، دوما، این معافیت، منابع مورد نیاز افغانستان را هم تامین می كند. چون كه معافیت راه آهن متصل به چابهار هم به صراحت برای «صادرات كالاهای غیر تحریمی به افغانستان» ذكر شده است. خود این جمله نشان داده است بخشی از معافیت مورد اشاره( كه عملا برای افغانستان است نه ایران)، نیازمند استقرار یك تیم ارزیاب تحریم با همكاری اپراتور هندی در داخل بندر چابهار برای دروازه بانی كالا به سمت افغانستان است.سوما، درباره انتقال میعانات ایران به افغانستان كه آمریكا به آن مجوز می دهد هم عملا بدون این معافیت همین حالا این صادرات در جریان است و به دلایل جغرافیایی عملا امكان ممانعت از آن وجود ندارد. این مجوزدادن صرفا كوشش برای تولید یك خط كنترل شده از صادرات میعانات در جوار و رقابت با خط صادراتی موجود را به ذهن متبادر می كند كه هم دسترسی افغانستان را به میعانات دو چندان كند و هم دستاویزی برای كنترل خرجكرد بخشی از این عوایدِ حالا موجودِ ایران فراهم می آورد.وی اظهار داشت: در واقع مجموعه ای از تامین حداكثری منافع هند و افغانستان در كنار تلاش حداكثری بر ممانعت از بهره بردن ایران از منافع بندر اقیانوسی موجود در خاك خودش در تارو پود این پیش معافیت موجود است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب