رئیس سازمان خصوصی سازی مطرح كرد؛

سهم چشمگیر واگذاری های دولت در توسعه بازار سرمایه

سهم چشمگیر واگذاری های دولت در توسعه بازار سرمایه

به گزارش لیدی شال رئیس كل سازمان خصوصی سازی اظهار داشت: بخش قابل توجهی از واگذاری های دولت طی سالهای گذشته بوسیله بازار سرمایه صورت گرفته كه نشان میدهد عرضه های دولتی، سهم زیادی در توسعه این بازار داشته است.



به گزارش لیدی شال به نقل از سازمان خصوصی سازی، علیرضا صالح در اولین نشست هم اندیشی برنامه های سازمان خصوصی سازی در سال ۱۳۹۹ كه با حضور بعضی از صاحبنظران اقتصادی و اساتید اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی با هدف تشریح و تدوین برنامه واگذاری های دولت در سال آینده در محل این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: در چند ماه گذشته واگذاری های صورت گرفته توسط سازمان خصوصی سازی در سالهای گذشته را لطمه شناسی كردیم تا بر این اساس بتوانیم با رفع مشكلات و موانع موجود، روند خصوصی سازی را با شتاب بیشتر و در راه درست تری دنبال نماییم.
رئیس كل سازمان خصوصی سازی اضافه كرد: زمانی كه روند خصوصی سازی را در كشور لطمه شناسی می نماییم متوجه این مساله می شویم كه در بعضی موارد زنجیره تولید با واگذاری های صورت گرفته از میان رفته است. در این راستا راهكارهایی را دنبال می نماییم كه بجای فروش یكی از شركتها، شركت مادر تخصصی آنرا در بازار سرمایه پذیرش و واگذار نماییم.
وی افزود: با عرضه اولیه ۵ درصد سهام یك شركت مادر تخصصی با حجم زیادی از دارایی ها، هم كشف قیمت صورت می گیرد و هم این كه مردم را در مدیریت و تركیب سهامداری این شركت سهیم می نماییم. ضمن این كه با عرضه سهام این شركت در بورس، مدیران آن ملزم به ارائه گزارشات دوره ای می شوند كه این كار به شفافیت بیشتر شركتها نیز كمك خواهدنمود.
صالح افزود: یكی دیگر از اقداماتی كه برای سال آینده در امتداد واگذاری ها مدنظر داریم این است كه بجای واگذاری شركتهای زیرمجموعه، شركت مادر تخصصی را واگذار نماییم.
وی اظهار داشت: با این كار مقاومت های موجود بر سر راه واگذاری ها را از بین خواهیم برد و حتی با این كار می توان بعضی از شركتهای گروه ۳ واگذاری ها را نیز عرضه و واگذار كرد.
وی اظهار داشت: اگر شركتهای بزرگ را به بورس ببریم، ۵ درصد سهام این شركتها را جهت كشف قیمت ارائه خواهیم كرد و ۵ درصد دیگر را نیز به سهام آزاد شناور اختصاص خواهیم داد.
صالح افزود: نباید به بهانه حاكمیتی بودن یك شركت، مقابل امر واگذاری ها و خصوصی سازی قرار گرفت و از واگذاری برخی شركتها ممانعت كرد. ضمن این كه اگر به موضوع اهلیت در واگذاری ها نیز دقت كنیم، این مساله یكی از موارد تضمین كننده موفقیت در امر خصوصی سازی به شمار خواهد آمد.
وی همین طور با تاكید بر این كه در صورت اقبال بازار سرمایه این آمادگی وجود دارد كه نسبت به عرضه سهام شركتهای دولتی در بورس اقدام نماییم، اضافه كرد: هم اكنون آگهی واگذاری سهام ۵ شركت دولتی توسط سازمان خصوصی سازی انتشار یافته است كه می خواهیم سهام آنها را تا اختتام بهمن ماه در بورس و فرابورس عرضه نماییم.
رئیس كل سازمان خصوصی سازی افزود: این كه آیا سازمان خصوصی سازی باید سهام خودرا به صورت تدریجی در بورس و فرابورس عرضه كند، نیازمند كارشناسی و بررسی دقیقی است؛ چونكه نباید با این كار سبب شویم تا وضعیت بازار سرمایه منفی شود و واگذاری های این سازمان اثر منفی بر معاملات این بازار داشته باشد.
وی اظهار داشت: در این راستا جلسات مختلفی با سازمان بورس و اوراق بهادار داشته ایم و دراین زمینه باید مدلی طراحی شود تا عرضه های سازمان خصوصی سازی به بهبود شرایط وضعیت معاملات بازار سرمایه منجر شود.
صالح همین طور با اشاره به این كه اگر بخواهیم یك شركت دولتی را بدون زیان ها و بدهی هایش به بخش خصوصی واگذار كرده، و این زیان ها را به شركت مادر تخصصی و دولت منتقل نماییم كار درستی نیست، اظهار داشت: بر این اساس باید سازوكاری تعریف نماییم تا قبل از واگذاری ها، اصلاح ساختار و بهبود شرایط شركتها صورت گرفته و آنها را سودآور كرده و بعد از آن مبادرت به واگذاری آنها نماییم.
وی اذعان داشت: یكی دیگر از مشكلات موجود در امتداد واگذاری ها این است كه برخی افراد بابت از دست دادن پست ها و منافع خود نگرانی دارند و از این جهت در امر واگذاری ها مقاومت كرده و خصوصی سازی را با مانع مواجه می كنند.
رئیس كل سازمان خصوصی سازی افزود: از سال ۱۳۸۰ تا كنون حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از سهام و دارایی های دولت واگذار شده است كه بخش قابل توجهی از این واگذاری ها بوسیله بازار سرمایه صورت گرفته است كه این مساله بیان كننده این مطلب است كه سازمان خصوصی سازی و عرضه های دولتی، سهم زیادی در توسعه این بازار داشته است؛ چونكه قبل از واگذاری های دولت در بازار سرمایه سهام شركتهایی همچون پالایشی، بانك ها، بیمه ها و … به گستردگی امروز نبوده است.
وی اظهار داشت: همین طور از مجموع واگذاری های انجام شده از سال ۸۰ تا كنون تنها ۴ درصد واگذاری ها با چالش مواجه بوده است، اما متأسفانه تصور درستی از كارهای این سازمان در جامعه وجود ندارد. این مساله از یك سو ظلم به سازمان خصوصی سازی و زحمت هایی است كه طی این سال ها در امتداد واگذاری های دولت كشیده شده و هم این كه در مجموع به زیان واگذاری ها است.
همچنین در این جلسه همین طور عباس عرب مازار، استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این كه موضوع اهلیت در واگذاری همچون مواردی است كه می تواند به شفافیت بیشتر واگذاری ها و نیز بهبود شرایط شركتها بعد از واگذاری كمك نماید، اذعان داشت: عرضه سهام شركتها بوسیله بازار سرمایه یكی از راهكارهای قانونی برای خصوصی سازی در كشور است كه باید بسته به شرایط كلی این بازار این عرضه ها صورت گیرد.
وی اظهار داشت: خصوصی سازی فرآیندی زمانبر است كه البته در امتداد اجرای این پروسه نباید واگذاری صرف و فروش سهام و دارایی های دولت مدنظر باشد، بلكه باید بهبود كارایی و تولید نیز در این واگذاری ها اتفاق بیفتد، بنا بر این اصلاح ساختار شركتها قبل از واگذاری برای رسیدن به این هدف بسیار مهم می باشد.
این گزارش می افزاید: سایر صاحبنظران اقتصادی و اساتید اقتصاد نیز در ادامه این جلسه به ارائه نطقه نظرات خود درباب روش اجرای خصوصی سازی و واگذاری سهام شركتهای دولتی پرداختند و دراین زمینه پیشنهاداتی ارائه كردند.


منبع:

1398/11/06
21:59:12
5.0 / 5
4484
تگهای خبر: اقتصادی , بازار , تضمین , دولتی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
لیدی شال LadyShal