در گزارش لیدی شال مطرح شد

توسل مسئولان به بدترین شیوه برای جبران كسری بودجه

توسل مسئولان به بدترین شیوه برای جبران كسری بودجه

به گزارش لیدی شال یك كارشناس اقتصادی اظهار داشت: به نظر می آید مسئولان به دنبال جبران كسری بودجه به اسم اصلاح ساختار بودجه هستند.



مرتضی زمانیان در گفت و گو با خبرنگار مهر، در مورد مصوبه سران قوا در خصوص برداشت از صندوق توسعه ملی، تصریح كرد: از سال قبل كه بودجه نهایی شد كارشناسان اعلام نمودند كه احتمال بروز كسری در بودجه ۹۸ بسیار بالا خواهد بود، اما متاسفانه به این مساله توجهی نشد و بودجه با ظرفیت ایجاد كسری بسته و تصویب گردید.
این كارشناس اقتصادی اضافه كرد: بعد از گذشت چند ماه از سال این كسری بودجه آشكار شده است. در ادامه بخش های مختلف كارشناسی كشور راهكارهای مختلفی برای حل مشكل كسری بودجه پیشنهاد دادند و راهكار اصلی جایگزین كردن منابع ناپایدار نفت با منابع پایداری همچون درآمدهای مالیاتی یا صرفه‎جویی ناشی از اصلاح یارانه جایگزین است.
وی افزود: متاسفانه باردیگر به این دغدغه توجهی نشد و در نهایت قرار بر این شد كه كسری بودجه با روش هایی مانند برداشت از صندوق توسعه ملی و انتشار اوراق جبران شود كه باید گفت این روشها ابتدایی ترین و بدترین روش ها برای جبران كسری بودجه هستند و جز درآمدهای پایدار به شمار نمی روند.
زمانیان خاطرنشان كرد: متاسفانه مسئولان تصمیمات نادرستی برای جبران كسری بودجه اتخاذ نموده اند كه استفاده از آنها آثار منفی برای كشور دارد. در این میان برخی پژوهشگران و كارشناسان اقتصادی به این تصمیم اعتراض و اعلام نمودند درست نیست كه مراكز پژوهشی با وقت و تلاش بسیار مبادرت به تهیه راهكار كنند اما در نهایت چیزی تصویب شود كه فاقد نگاه كارشناسی است. این دست اقدامات منجر به ایجاد ناامیدی در فضای كارشناسی كشور خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه برداشت از صندوق توسعه ملی به هیچ عنوان به معنای اصلاح ساختار بودجه نیست، اظهار داشت: پول برداشتن از صندوق توسعه و انتشار اوراق و خرج كردن آن و عقب انداختن مشكلات بدون توجه به عواقب آن به هیچ وجه در قالب «اصلاح ساختار بودجه» نمی گنجد.
زمانیان با اشاره به اینكه بارها راهكارهای زیادی برای جبران كسری بودجه عرضه شده و بعید می دانم كه این موارد شنیده نشده باشد، تصریح كرد: دولت باید برای حل مشكل بودجه نظام های ناكارامد و ضد عدالتی مانند نظام مالیاتی و نظام یارانه ای، و دلار ۴۲۰۰ را اصلاح كند.
وی اضافه كرد: هزاران میلیارد تومان یارانه ای كه به هدر می رود و مالیاتی كه از بخش های غیرمولد دریافت نمی گردد، باید در اصلاح ساختار بودجه مورد توجه قرار گیرد.
زمانیان اظهار داشت: راهكار برای حل مشكل كسری بودجه زیاد است اما به نظر می آید كه عزم جدی برای انجام اصلاحات اقتصادی واقعی وجود ندارد؛ با این وجود انتظار می رود حداقل برای اقناع كارشناسان، علل اتخاذ این تصمیمات و كنار گذاشتن سایر راهكارها مطرح شود.

1398/05/14
14:18:11
5.0 / 5
4708
تگهای خبر: اقتصادی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
لیدی شال LadyShal