توضیحات گمرک درباب تغییرات تعرفه ای خودرو های سواری و سنگین وارداتی

توضیحات گمرک درباب تغییرات تعرفه ای خودرو های سواری و سنگین وارداتی

به گزارش لیدی شال، گمرک ایران در واکنش به چگونگی تعیین ارزش و تغییرات تعرفه ای خودرو های سواری و سنگین وارداتی بخصوص انواع اتوبوس توضیحاتی عرضه داد.



به گزارش لیدی شال به نقل از مهر، برمبنای تبصره (۶) قانون خودرو مصوب سال ۱۳۷۱ که به سبب ماده (۱۲) قانون الحاق موادی به قانون خودرو اصلاح شده است تعیین ارزش کالاهای مشمول قانون خودرو بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی گمرک جمهوری اسلامی ایران است.
بر اساس این گزارش، به همین دلیل کارگروهی تخصصی در وزارت صمت تشکیل می شود که شامل ۵ عضو است؛ ۴ عضو از کارشناسان آن وزارت خانه و یک عضو از گمرک ایران. این کارگروه بعد از بررسی و تعیین ارزش خودرو ها، صورت جلسه مربوط را تنظیم و نتیجه را در نامه ای رسمی برای ایجاد شناسه ارزش به گمرک ایران اعلام می کند.
گمرک ایران نیز فورا بعد از دریافت اعلام ارزش از جانب وزارت صمت، نسبت به ایجاد شناسه در بانک اطلاعات ارزش گمرکی اقدام می نماید. سپس تمامی گمرکات اجرائی کشور برمبنای همین ارزش تعیین شده و طبق حقوق ورودی، عوارض و مالیات مصوب مجلس شورای اسلامی و هیات محترم دولت، نسبت به وصول مبالغ قانونی اقدام می نمایند.
با توجه به ترکیب کارگروه تعیین ارزش و مسئولیت وزارت صمت در این فرآیند، همین طور با توجه به این که گمرک مکلف است فقط بر اساس ارزش های اعلامی و تکالیف قانونی نسبت به وصول حقوق و عوارض اقدام نماید، ازاین رو نسبت دادن افزایش قیمت خودرو به گمرک جمهوری اسلامی ایران ایجاد شائبه و ابهام می کند. یادآور می شود که خروج هرگونه خودرو از گمرکات کشور منوط به تعیین ارزش توسط کارگروه مذکور (مستقر در وزارت صمت) و پرداخت کامل حقوق ورودی، عوارض و مالیات مصوب مجلس و دولت و گرفتن مجوزهای قانونی مربوطه است.
همچنین گمرک هیچ نقشی در افزایش مأخذ تعرفه واردات خودروی وارداتی شامل کشنده، باری، اتوبوس و مینی بوس، سواری و خودروهایی با عملکرد خاص مثل خودروی آتش نشانی، میکسر و جرثقیل خودرو نداشته و تمامی تصمیمات درباب مقررات واردات و نرخ تعرفه در وزارت صمت تهیه و در نهایت توسط دولت تصویب و در کتاب مقررات صادرات و واردات برای اجرا درج می گردد و یا به استناد قانون بودجه سالانه جهت اجرا به تمامی سازمان ها ابلاغ می شود و هرگونه تغییر درباب مقررات و تغییرات موردی در طول سال به استناد ماده ۴ قانون مقررات صادرات و واردات و تبصره ذیل آن بوسیله وزارت صمت به گمرک جهت اجرا ابلاغ می گردد.
لذا درباب اتوبوس های نو ترخیص نشده در گمرک به سبب مشکلات ارزی نیز قابل ذکر است اختصاص و تامین ارز به عهده بانک مرکزی است و هر کالایی من جمله اتوبوس در صورتیکه دارای ثبت سفارش معتبر و اسناد کامل باشد هیچ گونه محدودیتی در ترخیص از نظر گمرک ندارد و در سریع ترین زمان ممکن قابل ترخیص است.
خلاصه اینکه بر طبق این گزارش، بنابراین کارگروهی تخصصی در وزارت صمت تشکیل می شود که شامل ۵ عضو است؛ ۴ عضو از کارشناسان آن وزارت خانه و یک عضو از گمرک ایران. همین طور گمرک هیچ نقشی در افزایش مأخذ تعرفه واردات خودروی وارداتی شامل کشنده، باری، اتوبوس و مینی بوس، سواری و خودروهایی با عملکرد خاص مثل خودروی آتش نشانی، میکسر و جرثقیل خودرو نداشته و تمامی تصمیمات درخصوص مقررات واردات و نرخ تعرفه در وزارت صمت تهیه و در نهایت توسط دولت تصویب و در کتاب مقررات صادرات و واردات برای اجرا درج می گردد و یا به استناد قانون بودجه سالانه جهت اجرا به تمامی سازمان ها ابلاغ می شود و هرگونه تغییر درخصوص مقررات و تغییرات موردی در طول سال به استناد ماده ۴ قانون مقررات صادرات و واردات و تبصره ذیل آن بوسیله وزارت صمت به گمرک جهت اجرا ابلاغ می گردد.
1404/08/25
13:24:11
5.0 / 5
7
تگهای خبر: بانك مركزی , تجارت , ثبت سفارش , سفارش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

لیدی شال LadyShal