تصمیم غائی دولت درمورد قیمت بنزین

تصمیم غائی دولت درمورد قیمت بنزین

به گزارش لیدی شال، دولت می گویدکه تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارد. اما قانون برنامه هفتم توسعه که مسعود پزشکیان، رئیس دولت بر اجرای آن تأکید دارد، دولت را موظف کرده به دنبال اصلاح ناترازی بنزین باشد.


به گزارش لیدی شال به نقل از خبر آنلاین، هیأت وزیران به تازگی به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه، برنامه جامع تامین و اختصاص حاملهای انرژی شبکه حمل و نقل کشور را تصویب کرده است. این برنامه در امتداد اجرای بند (ب) ماده ۴۶ قانون برنامه هفتم پیشرفت مصوب شده که دولت را ملزم به رفع ناترازی بنزین کرده است.
همشهری نوشت: دولت در این مصوبه، اصلاح یارانه بنزین را نه مثل آبان ۹۸ (افزایش شوک آور قیمت) بلکه مشروط به اجرایی شدن مجموعه ای از سیاستهای عموما غیرقیمتی کرده است. دولت در این برنامه جامع، چندین راهبرد یا سیاست برای رفع ناترازی بنزین تصویب کرده که فقط یکی از آنها اصلاح تدریجی قیمت است و مابقی موارد، سیاستهای غیرقیمتی است.

افزایش قیمت؛ گام آخر است

بعد از ۶ سال از حادثه تلخ افزایش ناگهانی قیمت بنزین، دولت مسعود پزشکیان چاره ای جز اصلاح قیمت تدریجی ندارد چون که پرداخت یارانه سوخت با قیمت تثبیت شده وابستگی ایران به واردات بنزین را به اوج رسانده است. اما سوال اینجاست که چه طور می شود هم دولت دنبال افزایش قیمت بنزین نباشد هم بتواند جلوی تشدید کسری بنزین را بگیرد اما فشاری به مردم وارد نشود؟
متنوع کردن سبد سوخت حمل و نقل، تولید و واردات خودرو های سنگین، نیمه سنگین، سبک و موتورسیکلت های کم مصرف و برقی، نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای با خارج کردن خودرو های فرسوده و بنزین خوار، کاهش آلودگی هوا با توزیع سوخت استاندارد و البته اصلاح تدریجی قیمت حامل های انرژی همچون محورهای یک برنامه جامع تامین و اختصاص حامل های انرژی در شبکه حمل و نقل کشور است.
گام آخر دولت اصلاح قیمت سوخت بنزین و گازوییل خواهد بود و این قیمت هر سال به میزان نرخ تورم اعلام شده توسط مرکز آمار ایران بیشتر می شود. اما پیش از برداشتن گام آخر و افزایش قیمت همپای تورم، دولت باید ۷ گام بزرگ بردارد.

گام اول: سی ان جی به جای بنزین

۱- افزایش تعداد خودرو های دوگانه سوز
۲- افزایش زیرساخت و جایگاه های سی ان جی
۳- اصلاح فاصله قیمت بین سی ان جی و بنزین

گام دوم: اسقاط حداکثری وسایل نقلیه فرسوده

۱- از رده خارج کردن وسایل نقلیه عمومی و موتورسیکلت های فرسوده
۲- منع آمد و شد وسایل نقلیه فرسوده در کلان شهرها
۳- کاهش سهمیه سوخت خودرو های فرسوده
۴- واردات خودرو بشرط استقاط خودرو های فرسوده
۵- تولید و جایگزینی خودرو های دوگانه سوز، هیبریدی و برقی

گام سوم: توسعه حمل و نقل ریلی

۱- گسترش حمل و نقل ریلی بار و مسافر
۲- توسعه مترو در تهران و ۸ کلانشهر دیگر
۳- نوسازی ناوگان حمل و نفل ریلی مسافری
۴- توسعه قطارهای حومه و ریل باس

گام چهارم: سهمیه سوخت هدفمند به حمل و نقل عمومی

۱- اختصاص بنزین و گازویل به حمل و نقل عمومی با سنجش عملکرد، معاینه فنی
۲- اصلاح روش عبور ناوگان حمل و نقل بار و مسافر
۳- کنترل رفت و آمد خودرو های بارسی با دوربین
۴- فروش سوخت یارانه ای به ناوگان بشکل اعتبار ریالی
۵- مدیریت جابجایی بار درون و برون شهری

گام پنجم: تشویق استفاده از حمل و نقل با سوخت پاک

۱- کاهش تعرفه واردات خودرو های هیبریدی، برقی و گازسوزد
۲- وضع عوارض بر تولید و واردات خودرو های پرمصرف
۳- گرفتن عوارض بیش از عبور وسایل نقلیه پرمصرف و آلاینده
۴- اصلاح شکاف قیمت بنزین، برق و سی ان جی
۵- افزایش تعداد مصرف کنندگان سی ان جی به جای بنزین
۶- پیشگیری از شماره گذاری خودرو های غیراستاندارد
۷- کاهش سهمیه بنزین و گاوئیل خودرو های پرمصرف و آلاینده
گام ششم: تغییر روش سهمیه سوخت خودرو ها و موتورسیکلت های شخصی
۱- شناسنامه دار شدن سوخت گیری وسایل نقلیه شخصی
۲- تعیین سقف مشخص سهیمه سوخت خودرو های شخصی
۳- افزایش قیمت بنزین آزاد و بالاتر از سقف سهمیه
گام هفتم: تغییر سبد خودرو های تولیدی و وارداتی
۱- اجرای استاندارد ملی برچسب سوخت خودرو ها و موتورسیکلت ها
۲- حذف سهمیه سوخت وسایل نقلیه پرمصرف
۳- حذف سهمیه سوخت موتورسیکلت های کاربراتوری
۴- اعطای مجوز واردات خودرو با گواهی اسقاط

حرف آخر اینکه اما سوال اینجاست که چه طور می شود هم دولت دنبال افزایش قیمت بنزین نباشد هم بتواند جلوی تشدید کسری بنزین را بگیرد اما فشاری به مردم وارد نشود؟ متنوع کردن سبد سوخت حمل و نقل، تولید و واردات خودروهای سنگین، نیمه سنگین، سبک و موتورسیکلت های کم مصرف و برقی، نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای با خارج کردن خودروهای فرسوده و بنزین خوار، کاهش آلودگی هوا با توزیع سوخت استاندارد و البته اصلاح تدریجی قیمت حامل های انرژی همچون محورهای یک برنامه جامع تأمین و اختصاص حامل های انرژی در شبکه حمل و نقل کشور است. گام آخر دولت اصلاح قیمت سوخت بنزین و گازوییل خواهد بود و این قیمت هر سال به میزان نرخ تورم اعلام شده توسط مرکز آمار ایران بیشتر می شود.


منبع:

1404/07/26
10:29:35
5.0 / 5
7
تگهای خبر: آنلاین , استاندارد , فروش , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

لیدی شال LadyShal