پیش بینی جالب یک کارشناس از قیمت خودرو در ایام آینده
لیدی شال: خودرو در هفته گذشته، با هفته جاری و حتی هفته آتی تفاوت خاصی نخواهد داشت. به این معنا که ممکنست نرخها با کاهش کمی مواجه شوند، اما افزایشی قطعی نخواهد بود.
به گزارش لیدی شال به نقل از خبر آنلاین، عماد جعفری، کارشناس حوزه خودرو به تحلیل روند قیمت خودرو طی روزهای اخیر و پیش بینی های خود برای هفته های آینده پرداخت.
وی در گفت و گو با اعتماد آنلاین بیان کرد: قیمت خودرو در هفته گذشته، با هفته جاری و حتی هفته آتی تفاوت خاصی نخواهد داشت. به این معنا که ممکنست نرخها با کاهش کمی مواجه شوند، اما افزایشی قطعی نخواهد بود. هم اکنون، قیمت خودرو های وارداتی و حتی خودرو های داخلی، که بسیاری پیش بینی می کردند باید افزایش یابد و با قیمت های دلالان هم خوانی پیدا کند، حدودا به قیمت کارخانه نزدیک شده و حباب های عجیب و غریبی که در گذشته مشاهده می شد، دیگر وجود ندارد.
جعفری با اشاره به وضعیت خودرو های وارداتی اظهار داشت: «به عنوان مثال، خودروهایی همچون سوزوکی جیمنی و محصولات برند اشکودا، که در گذشته با حباب قیمتی بالایی مواجه بودند، حال به نزدیک ترین قیمت های کارخانه ای خود رسیده اند. این کاهش حباب خصوصاً در خودرو های وارداتی محسوس است و تعدادی از مدلها دیگر آن تفاوت قیمت های سنگین را با قیمت های کارخانه ای ندارند. البته، مشکلات خدمات بعد از فروش برای تعدادی از این محصولات وارداتی بازهم وجود دارد، اما بطور کلی بازار درحال آرام شدن است.»
وی اضافه کرد: «اگر این روند ادامه یابد و دولت نیز به بازار خودرو دخالت نکند، شرایط به سود مصرف کنندگان خواهد بود. قبل از این، بازار خودرو تبدیل به یک بازار سرمایه ای شده بود که در آن، هر فردی که پولی داشت، وارد این بازار می شد و با بوجودآوردن حباب های قیمتی، شرایطی پرتنش به وجود می آورد. اما حال بازار از آن حالت خارج شده و به تدریج، دلالان و سرمایه گذاران که در انتظار سودهای نجومی بودند، از این بازار حذف می شوند.»
جعفری درباب خرید خودرو توسط مصرف کنندگان عادی نیز اضافه کرد: «اگر مصرف کنندگان عادی بدنبال خودرو های وارداتی هستند، باید توجه داشته باشند که تعدادی از خودرو ها، به علت کمبود تعداد، بازهم با قیمت های بالایی عرضه می شوند. به عنوان مثال، خودرویی همچون تانک ۳۰۰ که تعداد محدودی وارد کشور شده، با قیمت های بالا در بازار معامله می شود. اما در مورد خودروهایی که عرضه بیشتری دارند، مانند لوکس ها و مدلهای پرتقاضا، نرخها بطور قابل توجهی کم شده و به قیمت های منطقی تر نزدیک شده است.»
وی در ادامه اظهار داشت: «در گذشته، ممکن بود فردی یک خودرو مانند پرومکس را با قیمت ۱ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان خریداری نموده و آنرا به قیمت ۴ میلیارد تومان بفروشد. اما حال شرایط تغییر یافته است و دیگر سرمایه گذاران قادر به کسب چنین سودهایی از بازار خودرو نیستند. حتی در بعضی موارد، نرخها به شدت کم شده است. به عنوان مثال، سوزوکی سیاه که در ابتدا با قیمت ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به فروش می رسید، حال با قیمت حدود ۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان به سختی خریدار پیدا می کند.»
جعفری در آخر گفت: «اگرچه واردات خودرو بازهم به صورت قطره چکانی ادامه دارد و حجم زیادی از خودرو ها وارد نمی گردد، اما همین واردات محدود به تدریج نیاز بازار را تامین کرده و به تثبیت نرخها کمک می نماید. گویی در آینده، روند بازار خودرو به سود مصرف کنندگان خواهد بود و دیگر نمی توان به خودرو ها به چشم یک سرمایه گذاری سودآور نگاه کرد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب