پرواز با موتورهای بازسازی شده در ایران روایت شرکتی که انحصار تعمیرات هواپیما را شکست
به گزارش لیدی شال، پشت هر پروازی که از باند فرودگاه های ایران بلند می شود، نه فقط مهارت خلبان که تلاش شبانه روزی تیمی از متخصصان تعمیراتی نهفته است؛ کسانیکه با وجود نبود زیرساخت های کافی و تحریم های فنی، به دانش تعمیرات سنگین موتورهای هواپیما دست یافته اند. در این گزارش، پای صحبت های بنیان گذار یکی از اولین شرکتهای خصوصی فعال در حوزه اورهال موتور می نشینیم؛ شرکتی که با بومی سازی دانش فنی، امروز زیر بال بیشتر از ۸۰ درصد ناوگان هوایی کشور را گرفته است.
به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، در پس صدای پرواز هواپیماهایی که هر روز از فرودگاه مهرآباد و سایر فرودگاه های کشور برخاسته و فرود می آیند، تلاش بی وقفه تیمی از متخصصان ایرانی یکی از شرکتهای دانش بنیان را با تأکید بر دانش مهندسان داخلی شاهد می باشیم که تا قبل از آن در انحصار غول های جهانی صنعت هوانوردی بود.
این شرکت از دل کمبود زیرساخت و محدودیت دسترسی به قطعات، متولد شد و حالا به بازیگری کلیدی در زمینه تعمیرات سنگین موتور هواپیما در کشور تبدیل گشته است. این تیم دانش بنیان مسیر پرچالشی را با ایده ای استارت آپی شروع کرد و امروز، زیر بال بیشتر از ۸۰ درصد ناوگان هوایی ایران را گرفته است.
امین قیاسی، معاون مهندسی و تعمیر این شرکت دانش بنیان پیشگام در حوزه تعمیرات سنگین موتور هواپیما در گفتگو با ایسنا، از فعالیت گسترده این مجموعه در حوزه تعمیر و نگهداری ناوگان هوایی کشور اطلاع داد و اظهار داشت: ۱۰ سال قبل باتوجه به کمبود شدید فضای تعمیراتی در کشور تصمیم گرفتیم استارت آپ این شرکت را در حوزه تعمیرات سنگین راه اندازی نماییم. در آن زمان تنها چند شرکت دولتی و نیمه دولتی دراین خصوص فعالیت می کردند، اما باتوجه به فرسودگی ناوگان و نیاز مبرم به تعمیرات استاندارد و بموقع، فضا برای فعالیت خصوصی هم مهیا بود.
قیاسی اضافه کرد: ما بعنوان اولین شرکت خصوصی، به شکل مستمر وارد این حوزه شدیم و الان هم خدمات خویش را ادامه می دهیم. یکی از دستاوردهای قابل توجه ما، بومی سازی دانش تعمیرات موتور هواپیما است. این مساله از آن جهت حائز اهمیت می باشد که حتی کشورهای غیرتحریمی هم مجاز به تعمیر کامل موتورهای هواپیما نیستند و بخش های حساس آن باید از شرکتهای سازنده در آمریکا یا اروپا تأمین و نصب شود.
وی در این زمینه توضیح داد: موتور هواپیما یک مبحث راهبردی و تحت تأثیر سایر عوامل در کشورها است، حتی برای کشورهایی که شرایط تحریم را ندارند، چه برسد برای کشورهایی مانند ما که تحت تأثیر تحریم ها است.
مدیرعامل این شرکت اشاره کرد: موتورهای هواپیما عموما در امریکا ساخته می شوند و چند برندی که در اروپا ساخته می شوند، بخش های حساس موتور که شامل مسیر داغ و قطعات ثابت و دوار توربین است، از امریکا برای این شرکت ها ارسال و نصب می شود.
قیاسی با تکیه بر راهبردی بودن حوزه تعمیرات موتورهای هوایی، اظهار داشت: هم اکنون کشورهای دارای فناوری ساخت موتور هم اجازه تعمیر قطعات حساس آنرا ندارند و باید آن بخش ها را از سازنده دریافت نمایند. با توجه به این شرایط، ما تصمیم گرفتیم مسیر بومی سازی را آغاز نماییم و الان جزء معدود شرکت هایی هستیم که به شکل تخصصی و مستقل در این زمینه فعالیت می نمایند.
وی افزود: این کشورها اجازه تعمیر این بخش ها را ندارند و برای تعمیر این بخش ها باید اجازه را از شرکتهای سازنده دریافت نمایند. با توجه به این که ما تحریم هستیم، دسترسی مستقیم به منابع اطلاعاتی تعمیر نداشتیم، ضمن آن که دانش آن در کشور موجود نبود و هم اکنون ما جزء کشورهای پیشگام در زمینه تعمیرات موتور هواپیما هستیم.
وی اشاره کرد: خدمات ما سالانه از زمین گیر شدن ۴۰ فروند هواپیما به واسطه عرضه خدمات تعمیرات مورد نیاز موتورها جلوگیری می کند. باتوجه به وضعیت ناوگان هوایی، این عدد بسیار قابل توجه است.
قیاسی اضافه کرد: تمرکز ما روی تعمیر موتور هواپیماهای خانواده بوئینگ ۷۳۷ کلاسیک است که شامل مدلهای ۳۰۰ و ۴۰۰ و ۵۰۰ می شود.
معاون فنی این شرکت در رابطه با ساخت تجهیزات تخصصی، اظهار داشت: ما نه تنها عملیات تعمیر را انجام داده ایم، بلکه فرایند مهندسی معکوس و ساخت چند دستگاه تخصصی هم انجام شده و الان در مرحله بهره برداری هستیم. خوشبختانه دراین خصوص با مشکلی مواجه نیستیم.
قیاسی در رابطه با استقبال شرکتهای هواپیمایی از خدمات این شرکت، اظهار داشت: ۱۰ سال پیش، مقاومت زیادی در مقابل سپردن موتور هواپیما به شرکتهای داخلی وجود داشت، چون که به طور عمده موتورهای معیوب برای تعمیر به خارج از کشور ارسال می شدند. اما به مرور زمان، بعد از انجام موفق چند تعمیر تخصصی، اعتماد شرکت ها جلب شد. امروز تقریبا میتوان گفت حدود ۸۰ درصد هواپیماهای کشور از خدمات ما استفاده می نمایند. بطوریکه در هر دو یا سه پرواز از فرودگاه مهرآباد یا فرودگاه های دیگر، حداقل یکی از موتورها توسط شرکت ما تعمیر شده است.
وی در مورد تأمین قطعات هم توضیح داد: تمرکز اصلی ما روی بازسازی قطعات موجود است. اما در موارد خاص که امکان بازسازی وجود نداشته باشد، تأمین قطعه از سایر منابع هم انجام می شود؛ گرچه در شرایط تحریم، این کار گاهی به استفاده از بازارهای غیررسمی منجر می شود.
منبع: لیدی شال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب