کدام کالای ایرانی در چین بیشترین طرفدار را دارد؟

کدام کالای ایرانی در چین بیشترین طرفدار را دارد؟

به گزارش لیدی شال، اتاق بازرگانی تهران در جدید ترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجارت مشترک میان ایران و چین پرداخته که نشان از ثبات نسبی در آمارهای صادراتی دارد.


به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، اقتصاد چین بعد از آمریکا، دومین اقتصاد بزرگ جهان به حساب می آید که میزان تولید ناخالص داخلی آن حدود ۱۸ تریلیون دلار است. بر این اساس چین در سال ۲۰۲۱ میلادی، حدود ۳۳۶۲ میلیارد دلار صادرات و ۲۶۷۵ میلیارد دلار واردات داشته و بدین سان این کشور بزرگترین صادرکننده و دومین وارد کننده بزرگ در جهان به حساب می آید.
در سالهای گذشته، چین اصلی ترین شریک تجاری ایران بوده و با وجود رشدی که آمار صادرات و واردات به امارات متحده عربی ثبت کرده، همچنان در آمار مجموع، چین بزرگترین شریک ایران به حساب می آید. بررسی آمارهای تجارت مشترک دو کشور در ۵ ماهه ابتدایی سالجاری هم این مورد را تایید می کند.
بر مبنای براوردهای صورت گرفته، تا آخر مرداد ماه، ایران حدود ۱۲.۳ میلیون تن کالا به ارزش ۶.۷ میلیارد دلار به چین صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال پیش از نظر مقدار افتی نیم درصدی و از نظر ارزش رشدی بیشتر از ۲۲ درصدی را ثبت کرده است.
در این مدت متانول، پلی اتیلن، پروپان مایع، کاتد مس و ورق فولادی ضخیم اصلی ترین کالاهای ایرانی بوده که مورد استقبال چینی ها قرار گرفته است.
همینطور آمارها نشان داده است که در پنج ماهه نخست سالجاری، ایران حدود ۱.۵ میلیون تن کالا به ارزش ۵.۵ میلیارد دلار از چین واردات داشته که از نظر مقدار ۲۴ و از نظر ارزش ۴۳ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان داده است.
واکسن پزشکی، قطعات خودرو، قطعات تراکتور، ماژول نمایشگر و ماشین های ریخته گری هم اصلی ترین کالاهای وارداتی ایران از چین بوده است.
بدین سان و با مقایسه آمار واردات و صادرات کشور به چین، ایران امسال هم تراز تجاری مثبت ۱.۲ میلیارد دلار را با چین به ثبت رسانده است.




منبع:

1401/06/27
11:30:42
5.0 / 5
70
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
لیدی شال LadyShal