نکاتی درباره ی اولین رویداد معدنکاری دیجیتال در ایران

نکاتی درباره ی اولین رویداد معدنکاری دیجیتال در ایران

لیدی شال: اولین رویداد معدنکاری دیجیتال در امتداد به کارگیری تکنولوژی های جدید صنعت معدن، آموزش مفاهیم و مقدمات معدنکاری دیجیتال 21 تا 23 شهریور ماه در هتل المپیک انجام می شود.



به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، اولین رویداد معدنکاری دیجیتال که طبق اعلام می تواند بستر ارتباطی شرکتها و استارت آپ های حوزه معدن باشد، طی روزهای ۲۱ تا ۲۳ شهریور ماه برگزار می گردد و در دو بخش همایش و نمایشگاه برگزار خواهد شد؛ در بخش همایش ضمن مرور آخرین تحولات معدنکاری دیجیتال در جهان به بررسی زیرساخت های معدنکاری دیجیتال در ایران پرداخته می شود.

همچنین توجیه سرمایه گذاری، تاثیرات بالقوه دیجیتالی شدن و کاهش هزینه های پیاده سازی، صنعت نسل چهار و اتصال سیستم های تولید فعلی به ابزارهای دیجیتال، ایجاد مراکز نوآوری دیجیتال در صنعت و الزامات توسعه زیست بوم دانش بنیان در معدنکاری هوشمند، ابزار دیجیتال برای مدیریت امور اکتشافات و معادن، فناوری های دیجیتال برای نظارت و ایمنی معدن، نقش تحولات دیجیتال در تعمیر و نگهداری تجهیزات و ماشین آلات معدنی از دیگر محورهای موضوعی این همایش است و این رویداد همین طور با هدف انتقال تجربیات و ایجاد ارتباط پایدار بین فعالان حوزه دیجیتال و معادن برگزار می شود.

از مزیت های دیجیتالی شدن صنعت معدن می توان به افزایش کارایی، کاهش ریسک، فراهم کردن محیط کار امن، افزایش تولید، کاهش هزینه های جاری و... اشاره نمود. چالش های حوزه معدنکاری دیجیتال را می توان در چهار مورد امنیت اطلاعات و حریم خصوصی، محیط های خشن و آلوده، تعامل پذیری شبکه و تحلیل و بررسی مناسب با برنامه های معدنی خلاصه کرد.

به این بهانه، مهدی ایزدیار - مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان - در گفت و گو با ایسنا، درباره ی لزوم معدنکاری دیجیتال در کشور اظهار داشت: ما در ایران ظرفیت های ویژه ای در بخش معدنی داریم، سرزمین ما از دید دارا بودن منابع زیرزمینی طبیعی در بین ۱۰ کشور اول دنیا است. طبق اکتشافات معدنی انجام شده، ایران در قاره آسیا رتبه سوم و در خاورمیانه جایگاه نخست را دارد، اما تا حالا از این ظرفیت به اندازه مطلوب بهره برداری نشده بدین سبب فناوری های نوپدید راهکارهای خوبی برای پاسخگویی به این کمبودها در این بخش ارائه کرده اند.

وی اضافه کرد: همزمان با پیشرفت شتابان زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات، هزینه های ذخیره سازی و پردازش اطلاعات و همین طور پهنای باند، با سرعت کم شده است. امروزه شرکتها بیش از هر زمانی به «تحول دیجیتال» در کسب وکار خود روی آورده اند؛ در همین راستا فناوری های نوپدید صنعت، درحال دگرگون کردن صنایع در دنیا هستند، خوشبختانه از این نظر ما همگام با دنیا پیش آمده ایم و الان صنعت معدن ایران می تواند با بهره بردن از ظرفیت های داخلی در صنعت هوشمند با رویکرد های نوین تجارت در دوره انقلاب صنعتی چهارم همگام بشود.

به گفته مدیر عامل این شرکت دانش بنیان فناوری های نوپدید صنعت ۴، درحال دگرگون کردن صنایع در دنیا هستند. صنعت معدن ایران نیز برای همگام شدن با رویکرد های نوین تجارت در دوره انقلاب صنعتی چهارم، باید تغییرات بنیادین در ساختار شرکت های معدنی را بپذیرد. با این وجود، خیلی از شرکتها همچنان بر راهکارهای موردی و نه همه جانبه، تمرکز دارند در حالی که معدن کاری هوشمند، فقط به یک سایت معدنی خاص مربوط نیست، بلکه به تمام اجزای سازمان مرتبط می شود.

صنعت معدن ایران، نیازمند تحول فناورانه

ایزدیار با اعلان اینکه ایران دارای ۸۱ گونه از انواع مختلف مواد معدنی است و ذخایر اثبات شده معادن ایران حدود ۶۰ میلیارد تن برآورد شده است که با اجرای اولویت نخست اکتشافی انتظار می رود به بالای ۱۰۰ میلیارد تن برسد، اظهار داشت: ایران از دید دارا بودن منابع زیرزمینی طبیعی در بین ۱۰ کشور اول دنیا است. طبق اکتشافات معدنی انجام شده، ایران در قاره آسیا رتبه سوم و در خاورمیانه جایگاه نخست را دارد. درحالیکه سهم بخش معدن، از تولید ناخالص داخلی جهانی ۵.۱ درصد است، با وجود قرار گرفتن ایران روی کمربند مس، طلا و سنگ آهن دنیا و بهره مندی از هفت درصد ذخایر معدنی جهان در کشوری که یک درصد جمعیت جهان را دارد، سهم معدن از اقتصاد ایران تنها معادل ۰.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی است.

وی در ادامه تشریح کرد: صنعت معدنکاری در ایران دارای مزایایی همچون ذخایر بالا، دسترسی به آب های آزاد، نیروی انسانی توانمند و ارزان و قیمت پایین انرژی هست اما علیرغم این از ظرفیت این بخش به درستی بهره برداری نشده است. به طوریکه امروزه ایران ۱ درصد از ذخایر معدنی خودرا بهره برداری می کند و این در حالیست که بطور معمول در جهان میزان بهره برداری از منابع معدنی حدود ۵ درصد است.

او اشاره کرد: برپایه گزارش سال ۱۴۰۰ مرکز پژوهش های مجلس، فقط ۱۰ درصد چالش های بخش معدن به مشکلات بین المللی و ۱۳ درصد به معضلات محیط زیستی و منابع طبیعی بر می گردد و ۳۳ درصد ناشی از سومدیریت و مشکلات معدن داران است که در این میان بی توجهی به کاربرد تکنولوژی های جدید در اکتشاف، استخراج، فرآوری و بهره برداری از منابع معدنی نقش مهمی دارد. بررسی ها نشان میدهد با بهره برداری اصولی از معادن با تاکید بر فناوری های نوپدید و لحاظ کردن کل زنجیره پایین دستی مواد معدنی، رسیدن به سهم ۲۰ درصدی معادن از تولید ناخالص داخلی، دور از ذهن نیست.

ایزدیار راهکارهای فناورانه را در سه لایه برای چالش های معدن تشریح نمود و اظهار داشت: بهره گیری از فناوری دیجیتالی برای مدیریت بهتر؛ بینش مبتنی بر داده های واقعی و دقیق به سازمان ها امکان مدیریت بهینه با رویکرد کاهش اتلاف منابع را می دهد که ۱۰ تا ۲۰ درصد ظرفیت بهینه سازی دارد. دوم، یکپارچه سازی داده هاست که فناوری می تواند با یکپارچه سازی داده ها و خودکارسازی فرایندها ۲۰ تا ۳۰ درصد تصمیم گیری سیستماتیک را بهبود ببخشد و سوم طراحی باردیگر و یکپارچه سازی سیستم ها که بکارگیری زیرساخت فناورانه با هدف ادغام و بهینه سازی همه فناوری های در رابطه با زنجیره ارزش معدن، ظرفیت بهینه سازی بیش از ۵۰ درصد را دارد.

معدن کاری هوشمند، نیازمند تحول سازمانی

وی معتقد است: معدن کاری هوشمند یک تحول همه جانبه در سازمان است و هدفش محدود به دیجیتالی کردن استخراج از معدن نیست و تحول هوشمند به عوامل مانند بازمهندسی و یکپارچه کردن فرایندها و تحت پوشش قرار دادن کارهای سازمان به کمک راهکارجامع مدیریت منابع سازمانی (ERP)، نیروی کار آموزش دیده (با رویکرد تحول دیجیتال) و رهبری منعطف برای تحقق ارزش با تأکید بر روش های چابک سازی بستگی داد

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در ادامه سخنان خود تحول سازمانی را در پنچ گام تعریف کرد که عبارتند از توسعه راهبرد دیجیتال و مدیریت تحول دیجیتال؛ تحول دیجیتال مبتنی بر یک راهبرد دیجیتالی است از همین رو باید از جایگاه سازمانی هدایت بشود. شرکت هایی که تحول دیجیتال را به ابتکارهای دیجیتال مبتنی بر راهکارهای فنی محدود می کنند، نگاه راهبردی ندارند. بدین سبب تغییرات به زنجیره ارزش کسب وکارشان متصل نمی گردد.

به گفته او تحول دیجیتال باید از یک درک پایه درباره ی وضعیت مطلوب آینده و ارزش مورد انتظار شروع بشود. چالش اصلی امروز، توانایی ایجاد تغییرات برای برداشت در زمان کوتاه و با انعطاف قابل توجه برای تعریف ارزش ها و اهداف بلندمدت است. چالش دیگر، یافتن یک شریک راهبردی ارائه کننده خدمات هوشمندسازی معادن است، در حالی که بیشتر شرکتها آنچه یک معدن برای تحول دیجیتال نیاز دارد را در اختیار ندارند.

ایزدیار معتقد می باشد خودکارسازی عملیات و دارایی های دیجیتال دومین گام تحول سازمانی است و با عنایت به این که معادن دارایی های زیادی را مدیریت می کنند، با چالش هایی در حوزه مدیریت مهندسی و اطلاعات دارایی مانند چالش های اطلاعاتی در حوزه یکپارچه سازی داده ها، تحلیل داده ها و استخراج بینش روبه رو هستند. شرکت های معدنی در راه هوشمندسازی، به مدیریت برنامه و قابلیت های یکپارچه سازی قوی نیاز دارند؛ لازم است آنها در زیست بومی متشکل از تامین کننده ها و شرکای تجاری به طور پیوسته همکاری کنند.

ایزدیار سومین گام را طراحی مغز متفکر معدن دیجیتال دانست و تشریح کرد: میزان دسترسی به داده بموقع و مرتبط، مولفه مهمی در تصمیم گیری تجاری هوشمند است. اما بیشتر سازمان ها که حجم بالایی از داده های آنی و برآمده از تجهیزات اینترنت اشیا دارند، توانایی بهره گیری از همه داده ها را ندارند، بدین سبب مهارت، تجربه تحلیل و استفاده از داده ها بسیار مورد نیاز است.

به گفته او یک شریک راهبردی ارائه کننده زیرساخت هوشمندسازی، مشاوره و آموزش برای بهره گیری از امکانات در پرتو «علمِ داده» و قدرت تحلیل داده این نیاز را پاسخ می دهد. چهارمین گام هم پیاده سازی پلت فرم ها و توانمندسازهای پشتیبانی است؛ در رویکرد جدید صنایع در زمینه هوشمندسازی بجای استفاده از نرم افزارهای جزیره ای، از راه حل جامع مدیریت منابع سازمانی (ERP) مبتنی بر اینترنت اشیاء بهره گرفته می شود. در این تفکر، فرایندهای یک معدن دیجیتال را هوش مصنوعی و ERP پیش می برند که هدف آن خودکارسازی فعالیت ها در راه کاهش هزینه ها و خطاهاست.

وی در آخر پنجمین گام را رهبری نیروی کار متنوع، توزیع شده و متصل تعریف کرد و اظهار داشت: معدن کاری دیجیتال، دستاورد «تحول دیجیتال» است؛ این پروسه نیازمند رویکرد جدیدی در رهبری و سبکی از فرهنگ سازمانی است که در آن داده ها رکن اصلی تصمیم گیری هستند. تحول دیجیتال در صنعت معدن، بسیار لازم اما آسان نیست؛ گام نخست دراین زمینه ارزیابی سازمان در آمادگی پذیرش این پارادایم هم از نظر فرهنگ و ساختار سازمانی و هم از دید فنی و زیرساخت ها است.






1401/06/20
23:03:01
5.0 / 5
396
تگهای خبر: امنیت , اینترنت , تجارت , تجاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
لیدی شال LadyShal