مدیر اجرایی خانه نوآوری و فناوری روسیه تشریح كرد

جزئیات خدمات تجاری سازی به دانش بنیان ها در روسیه

جزئیات خدمات تجاری سازی به دانش بنیان ها در روسیه

لیدی شال: به گزارش لیدی شال، مدیر اجرایی خانه نوآوری و فناوری روسیه با اشاره به اینکه شرکتهای دانش بنیان و غیر دانش بنیان می توانند برای توسعه بازار خود از خدمات این خانه بهره مند شوند، اظهار داشت: معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری تسهیلاتی برای تولید اشتراکی به صورت نیمه صنعتی در بخش هایی از کشور روسیه در نظر گرفته، ولی تابحال از این ظرفیت بهره برداری نشده است.


به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، مالک سعیدی در نشست لایو اینستاگرامی ستاد توسعه فناوری نانو، خانه نوآوری روسیه را محلی برای ورود شرکتهای دانش بنیان و فناور به بازار کشورهای روسیه، اوراسیا و CIS دانست و اظهار داشت: از سال ۹۴ که من در کریدور توسعه صادرات معاونت علمی مشغول به فعالیت بودم، مبادرت به برقراری ارتباط با واسط های صادراتی و پایگاه های صادراتی در خارج از کشور کردیم و در این ارتباطات تلاش شد تا با توسعه این شرکت ها، زمینه صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی را فراهم نماییم.
وی ضمن اشاره به اهداف توسعه شرکتهای واسط برای صادرات محصولات دانش بنیان، افزود: شرکتهای دانش بنیان ایرانی محصولات های تک و یا بر لبه دانشی را تولید کرده بودند که با عرضه آنها به بازارهای داخلی، دیگر بازار ۸۰ میلیونی، جوابگوی توسعه بازار آنها نبود، ازاین رو آنها را ترغیب کردیم که نسبت به صادرات محصولات خود اقدام نمایند.
سعیدی با اشاره به اینکه خیلی از شرکتهای دانش بنیان و فناور با مسایلی چون بازرگانی، ترخیص کالا از گمرکات، شیپینگ و مالیات آشنایی ندارند، اضافه کرد: عدم آشنایی شرکت ها با چنین مسائلی باعث شد تا آنها با مشکلات زیادی در حوزه صادرات مواجه شوند و به منظور کاهش این چالش ها مبادرت به توسعه پایگاه های صادراتی تحت عنوان "خانه های فناوری یا (Ihit) شد.
مدیر اجرایی خانه نوآوری و فناوری روسیه، افزود: ازد سوی دیگر مشاهده کردیم که شرکتهای ایرانی که در نمایشگاه های خارجی شرکت می کنند و به تفاهم اولیه با طرف های خارجی نایل می شوند، نیاز است تا پیگیری های لازم تا رسیدن به نتیجه مطلوب صورت گیرد؛ بر این اساس از جانب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خانه های نوآوری در کشورهایی چون شرق آفریقا، امریکای جنوبی، جنوب شرق آسیا و کشورهای همسایه افتتاح شد.
به قول وی تابحال این خانه ها در شهرهایی چون کنیا در آفریقا، دمشق سوریه، استانبول ترکیه، سلمانیه عراق و در کشور چین راه اندازی شده اند و نسبت به سایر دفاتر، گستردگی عملکردی بیشتری دارند.
وی راه اندازی خانه نوآوری و فناوری روسیه را در این خصوص عنوان نمود و خاطرنشان کرد: این خانه در شهر مسکو در مساحت ۲۰۰ متر مربع در بخش هایی چون "نمایشگاه دائمی"، "میزهای کار اشتراکی"، "اداره ای برای سرمایه گذاری برای شرکت ها"، "اتاق جلسات" و "آموزش" به راه افتاده است.
ظرفیت های اقتصادی روسیه
سعیدی به بیان ظرفیت های اقتصادی روسیه اشاره نمود و اظهار داشت: روسیه دارای ۱۴۰ میلیون نفر جمعیت است و شرکت ها با ورود به بازار روسیه می توانند با بازار کشورهایی چون ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و سایر کشورهای حوضه CIS دسترسی داشته باشند.
وی افزود: همینطور کشور روسیه تمایل دارد نیازهای فناورانه خویش را از کشورهایی که آنها را تحریم نکرده اند، تأمین کند و یا تولید در این کشور صورت گیرد.
مدیر اجرایی خانه نوآوری و فناوری روسیه، تجهیزات پزشکی، پلیمر و مواد، زیست فناوری و دارو را از نیازمندی های این کشور عنوان نمود و خاطرنشان کرد: ثبت محصولات در رابطه با حوزه های دارویی و تجهیزات پزشکی در روسیه با دشواری و در مدت زمان یک ساله صورت می گیرد، ولی ورود محصولات سایر حوزه ها به این کشور با سهولت بیشتری همراه می باشد.
وی تصریح کرد: شرکت ها برای ورود به بازار روسیه نیاز دارند که بدانند کشش بازار این کشور برای محصولات آنها به چه میزان است و بعد از برآوردهای اولیه می توانند نسبت به بازاریابی محصولات خود اقدام نمایند.
سعیدی با تکیه بر این که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت ها برای صادرات محصولات دانش بنیان حمایت های ویژه ای دارد، تصریح کرد: این معاونت تسهیلاتی برای تولید اشتراکی به صورت نیمه صنعتی در بخش هایی از کشور روسیه در نظر گرفته، ولی تابحال از این ظرفیت بهره برداری نشده است.
ثبت شرکت در روسیه
سعیدی در مورد ثبت شرکت در کشور روسیه، توضیح داد: ثبت شرکت در این کشور امکان پذیر است، ولی سختی های خاص خویش را دارد؛ چون که شرکت ها باید از موانعی چون تأمین فضای کار، گرفتن کد اقتصادی، مالیات و غیر عبور کنند، ضمن آنکه باید نسبت به حضور فرد روسی در مدیریت شرکت و یا عضو هیات مدیره تصمیم بگیرد.
وی تصریح کرد: بر این اساس سفارش نمی نماییم که شرکت هایی که برای بار اول است که وارد بازار روسیه می شوند و به فروش پایداری نرسیده اند، به سمت ثبت شرکت بروند.
مدیر اجرایی خانه نوآوری و فناوری روسیه با اشاره به اینکه شرکتهای متقاضی برای ورود به بازار روسیه می توانند از خدمات این خانه بهره مند شوند، اضافه کرد: یکی از روش هایی که می تواند به موفقیت شرکت ها در ورود به بازار این کشور مؤثر باشد، حضور آنها در نمایشگاه های فناوری است و پیشنهاد می شود شرکت ها در فراخوان هایی که ما منتشر می نماییم، مشارکت داشته باشند.
سعیدی افزود: به تازگی نمایشگاهی در حوزه قطعه سازی خودرو در مسکو برگزار شده است و شرکت هایی که در حوزه های قطعه سازی فعال می باشند، می توانستند محصولات خویش را در این نمایشگاه عرضه کنند. خیلی از شرکتهای اروپایی قطعه ساز در این کشور یا از این کشور خارج شده اند و یا درحال خروج از آن هستند و شرکتهای خودروسازی روسیه به شدت نیازمند خرید قطعات هستند.
وی نمایشگاه دیگر این کشور را در حوزه صنایع غذایی دانست و تصریح کرد: این نمایشگاه از ۲۹ شهریور تا اول مهرماه برگزار می شود و شرکتهای فعال در حوزه هایی چون بسته بندی و صنایع غذایی می توانند درخواست خویش را برای حضور در این نمایشگاه عرضه کنند. شرکت هایی که در این نمایشگاه حضور یابند، از حمایت های معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی برخوردار خواهند شد.
سعیدی ضمن اشاره به برگزاری نمایشگاهی در حوزه دارو، اظهار داشت: این نمایشگاه در شهر مسکو از اول آذرماه برگزار می شود و شرکتهای فعال در حوزه دارو و افزودنی ها می توانند در این رویداد شرکت نمایند.
خدمات توسعه بازار به شرکت ها
وی اعزام هیات های تجاری را از دیگر خدمات این خانه نام برد و اظهار داشت: علاوه بر اینها هر شرکتی که با ما قرارداد منعقد کند، مشمول خدمات حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همینطور صندوق نوآوری و شکوفایی می شود، به این صورت که بخش زیادی از هزینه های در ارتباط با غرفه، ویزا، ترانسفر داخلی و هتل پرداخت می شود، ضمن آنکه ما خدماتی در زمینه ثبت محصولات شرکت ها در کشور روسیه عرضه می دهیم.
سعیدی افزود: در صورتیکه شرکتی با ما قرارداد یک ساله بازاریابی منعقد کند، در مدت یک سال علاوه بر آنکه محصولات آنها در بخش نمایشگاه دائمی خانه نوآوری و فناوری روسیه به نمایشگاه گذاشته می شود، در نمایشگاه های مرتبط هم عرضه خواهد شد.
وی مبلغ این قرارداد را ۳ هزار یورو عنوان نمود که ۲ هزار یورو آن از جانب صندوق نوآوری و شکوفایی تأمین می شود و شرکت ها تنها هزار یورو پرداخت خواهند کرد.
به نقل از ایشان، ۵۰ درصد از شرکتهای متقاضی برای این خانه در حوزه سلامت هستند.




منبع:

1401/06/03
22:42:35
5.0 / 5
536
تگهای خبر: اقتصادی , بازار , بازرگانی , تجاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

لیدی شال LadyShal