حجازی:
دوچرخه باید جایگزین موتورسیکلت شود
لیدی شال: رییس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه ایران، ضمن اشاره به این که فعالیت در هر دو حوزه صنعت موتورسیکلت و تولید دوچرخه ثابت کرده است که هر چه سریعتر بایستی دوچرخه جایگزین موتورسیکلت ها شود، میزان تلفات و لطمه های زیست محیطی ناشی از حمل و نقل با موتورسیکلت را برابر و حتی بیش از میزان اشتغال صنعت موتورسیکلت خوانده و بر لزوم حمایت دولت از صنعت نوپای دوچرخه تاکید نمود.
به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، ابوالفضل حجازی، در نشست خبری امروز خود (دوشنبه)، اظهار نمود: در وضعیت فعلی کلان شهرها، یکی از با اهمیت ترین موضوع ها، بحث هوای پاک و سلامتی مردم با فرهنگ استفاده از دوچرخه است. به طور مثال چنانچه برای کارمندان در شهرهای بزرگ به طور رایگان دوچرخه در نظر گرفته شود، چند اتفاق مثبت همچون کاهش آلایندگی هوا، روان سازی خیابان ها و کاهش ترافیک، سلامتی مردم، کاهش هزینه های دولت (طی چند سال بودجه اختصاصی به حوزه درمان کاهش قابل توجهی خواهد داشت) و... خواهد افتاد؛ به طور کلی دوچرخه دوست محیط زیست است.
رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه ایران ضمن اشاره به این که در بیشتر کشورها، استفاده از دوچرخه از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: با توجه به این که در کشورهای دنیا و حتی برخی مناطق و خیابان های ما نیز مسیرهای مشخص برای تردد دوچرخه در نظر گرفته شده است، خطرات ناشی از تصادف هایی که با موتورسیکلت ایجاد می شود، به حداقل خواهد رسید؛ پس در این رابطه در جلسات با نمایندگان مجلس خواهان شدیم و قول داده شده است که برای این مساله با شهرداری تهران صحبت ها صورت گیرد و جلسات با انجمن اجرا شود تا طرح ها و پیشنهادها را در اختیار شهرداری قرار دهیم.
برابر با افراد شاغل صنعت موتورسیکلت، افراد را در تصادفات موتورسیکلت از دست می دهیم
وی اضافه کرد: علاوه بر موضوع کاهش آلودگی هوا و سلامت مردم، استفاده از دوچرخه در هزینه خانوارها نیز کمک کننده خواهد بود. برای همان کارمندان که ذکر شده، ماهانه هزینه ای به عنوان ایاب و ذهاب پرداخت می شود که می توانند نهادها و ادارات بجای آن دوچرخه رایگان یا با تسهیلات، هزینه های این بخش را به سبد خانواده ها وارد کنند و هزینه های ماهانه کاهش پیدا کند. با فرهنگ دوچرخه سواری همت ملی به وجود خواهد آمد. در گذشته خیلی از مشاغل، دوچرخه سوار بودند.
حجازی اشاره کرد: بایستی فرهنگ دوچرخه سواری توسعه پیدا کند و مردم را از موتوسواری به سمت دوچرخه سواری سوق دهیم. بنده به عنوان مسئولی که در هر دو صنعت فعالیت داشته و دارم، باتوجه به مسئولیت اجتماعی و حساسیت نسبت به سلامت جامعه و خصوصاً قشر نوجوان و جوان که آینده این کشور هستند و بسیار جان خودرا توسط موتورسیکلت از دست داده اند، معتقد هستم که بایستی صنعت دوچرخه جایگزین صنعت موتورسیکلت شود و از بابت تعطیلی این صنعت و حذف اشتغال افراد این صنعت نگران نبود؛ چونکه به همان میزان و حتی بیش از تعداد افراد شاغل در صنعت موتورسیکلت در کشور جان و مال خودرا بواسطه موتورسیکلت به طور روزانه از دست می دهند. اگر ۵۰۰۰ شغل از بین رود بهتر است تا نسل جوان را از دست دهیم و سلامت جامعه را به خطر بیندازیم.
اوج تقاضا در بازار دوچرخه ایران، یک پنجم کشورهای اروپایی است
رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه ایران افزود: این درحالیست که در کشوری همچون آلمان با جمعیتی تقریباً برابر ایران و البته میزان درآمد بیشتر که امکان خرید خودرو را برای آنها فراهم می آورد، سرانه استفاده از دوچرخه بیش از پنج میلیون سالانه است؛ این در حالیست که در کشور ما در اوج زیر یک میلیون دستگاه هم بوده است؛ امسال نیز به جهت شرایط اقتصادی طی پنج ماهه امسال به ۵۰۰ هزار دستگاه هم نرسیده است؛ ضمن این که بیشترین رونق بازار دوچرخه در بهار و تابستان به سبب شرایط آب و هوایی است و در نیمه دوم سال تقاضای چندانی برای خرید دوچرخه وجود ندارد؛ پس تولیدکنندگان دوچرخه برآورد سالانه خودرا بر طبق شش ماهه اول سال تعیین می کنند.
این مقام صنعتی اشاره کرد: ممکنست با قطعی شدن توافق ها و اجرای برجام، قیمت دوچرخه کمی افزایش پیدا کند اما اساسا موتورسیکلت تا ۳۰ درصد ارزان خواهد شد؛ چونکه بیشتر قطعات موتورسیکلت (۹۵ درصد) وارداتی است و این درحالیست که در گذشته تا ۶۵ درصد داخلی سازی هم صورت می گرفت اما حالا قطعات وارد و در کشور تنها مونتاژ می شود، بدین سبب در وضعیت اجرای برجام هزینه ها ۱۰ الی ۱۵ درصد از هزینه های جانبی و حمل و نقل دریایی کاسته و از بین خواهد رفت. اما از طرف دیگر به سبب این که تولید دوچرخه تقریباً داخلی است و ارزبری چندانی ندارد، تاثیرپذیر نخواهد بود.
وی افزود: تعداد دوچرخه سازان ما با حمایتی که در دولت سیزدهم از صنعت دوچرخه شده و امید است که این حمایت ها ادامه دار باشد، به ۳۰ تولیدکننده می رسد که در سالهای قبل وجود نداشته اند. هم اکنون دوچرخه نوپاست. با روشی که پیش گرفته شده است، ظرف دو سال آینده حرفی برای گفتن در صنعت دوچرخه کشور خواهیم داشت. صنعت قطعه سازی موتورسیکلت در ایران تقریباً روبه نابودی است و "بیش از آنکه تولید صورت گیرد، بازی می شود" اما در دوچرخه طرح ها و افزایش داخلی سازی ها اجرا می شود.
حجازی اشاره کرد: موتورسیکلت وسیله ای است که تعدادی در جهت امور روزانه خود همچون پیک ها یا موتورامدادها و... که مستنثی خواهند بود و استفاده درست از موتورسیکلت خواهند داشت اما بخش عظیمی از موتورسواران را مصرف کنندگان به عنوان وسیله نقلیه روزمره، تفریح و تخلفات تشکیل داده اند. اگر فرهنگ دوچرخه را توسعه دهیم، در وهله اول بیشتر حوادثی که هر روزه اتفاق می افند و متاسفانه برای قشر جوان و نوجوان کشور است و منجر به مرگ افراد خواهد شد، حذف می شود. دولت بایستی در این عرصه ورود کرده و اقدام نماید.
رئیس انجمن تولیدکنندگان موتور ایران اشاره کرد: انجمن دوچرخه دو سال است که شکل گرفته و هدف های بلندپایه دارد، اما انجمن موتورسیکلت طی این سال ها تنها به سمت واردات پیش رفته و منفعت بیشتری هم کسب کرده است؛ پس لازم است که به دوچرخه بها بیشتری دهیم و استفاده از موتورسیکلت را در قالب قانونی مدیریت کنیم؛ در غیراینصورت جوانان بیشتری به کام مرگ کشیده می شوند و روزانه شاهد حوادث جانی و مالی بیشتری خواهیم بود. ضمن این که مشکلات آلایندگی (که خود عامل خیلی از بیماری هاست) و فرسودگی و تخلفات هم جای خودرا دارد.
ضرورت برنامه ریزی برای جایگزین کردن دوچرخه بجای موتورسیکلت
به اعتقاد این مقام صنعتی که در هر دو صنعت دوچرخه و موتورسیکلت فعال است، با یک برنامه ریزی و فراهم کردن شرایط استفاده از دوچرخه همچون ایجاد خطوط ویژه تردد و... طی یک بازه زمانی کوتاه خودبه خود سهم موتورسیکلت از بازار حذف و دوچرخه جایگزین خواهد شد. با توقف کامل موتورسیکلت بنده هم مخالف هستم، اما امروزه موتورسیکلت بلای جان جامعه شده است. ؛ پس بایستی کنترل شود و محدودیت هایی در نظر گرفته شود.
حجازی در بیان منفعت ها و حسن های دوچرخه اظهار داشت: همانطور که اشاره شد، دوچرخه دوست محیط زیست است و هیچگونه آلودگی ندارد، تاثیر بسیار قابل توجهی در سلامت جسمی و کاهش بیماریها و هزینه های درمان دارد، خطر تصادف ندارد و مشکل جای پارک نیز ندارد؛ به طور مثال تقریباً ۵۰ دوچرخه در فضای مورد نیاز برای دو خودرو قرار خواهد گرفت؛ پس می تواند جایگزین مناسبی برای خودرو و موتورسیکلت داشته باشد. ضمن این که باتوجه به فضایی که در بعضی واگن های مترو برای دوچرخه در نظر گرفته شده (اگر مسافران دقت کنند بر روی درب برخی واگن ها لوگو دوچرخه نصب شده که گویای فضا برای دوچرخه است) افراد می توانند مسیری را با مترو طی کرده و مسیر بعدی کوتاه خودرا با دوچرخه تا محل کار خود طی کنند. بر این اساس از زمان ساخت مترو برای این مساله فکری شده اما اجرائی نمی شو؛ پس ما از دولت و سازمان های مربوطه همچون شهرداری تقاضا داریم تا از این صنعت نوپا که به حمایت مالی نیز نیاز دارد، توجه ویژه داشته و مورد حمایت قرار دهند.
رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه ایران در آخر در ارتباط با قیمت دوچرخه نیز اظهار داشت: قیمت دوچرخه برمبنای قیمت تجاری برای دوچرخه ها در سایز بزرگ بین ۶۰ تا ۱۵۰ دلار است و قیمت دوچرخه های کودک و نوجوان نیز از این عدد کمتر است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب