چند قلم میوه، ۱۰۰ هزار تومان!

پاسخ رئیس اتحادیه در مورد علت گرانی میوه

پاسخ رئیس اتحادیه در مورد علت گرانی میوه

لیدی شال: مشاهدات میدانی از آن حکایت می کند که قیمت تعدادی از اقلام میوه و صیفی به حدی بالا است که برای خرید چند دانه میوه حداقل باید ۱۰۰هزار تومان هزینه کرد.


به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، بر مبنای مشاهدات میدانی از میوه فروشی های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو فلفل دلمه ۳۳ تا ۳۵ هزار تومان، کدو ۲۰ هزار تومان، بادمجان ۲۷ هزار تومان، سیب زمینی ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان، پیاز ۱۱ هزار تومان، گوجه فرنگی ۱۷ هزار و ۹۰۰ تا ۱۸ هزار تومان، زردآلو ۹۹ هزار تومان، شلیل ۹۵ هزار تومان، جانا ۱۹ هزار تومان، موز ۳۷ هزار تومان، خیار ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان، پرتقال ۱۹ تا ۲۴ هزار تومان، گیلاس ۱۵۹ هزار تومان، آلبالو ۵۰ هزار تومان، انگور ۸۹ هزار تومان، کاهو ۱۴ هزار تومان، توت فرنگی ۸۵ تا ۸۸ هزار تومان، هلو ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان و طالبی ۲۲ هزار تومان است.
گفتنی است قیمت های ذکر شده حدودی بوده و امکان دارد در بعضی مناطق بیشتر یا کمتر باشد.
افزایش قیمت برخی اقلام همچون میوه و صیفی و به تبع آن کاهش قدرت خرید مردم سبب شده که شهروندان به خرید دانه ای محصولات مورد نیاز خود روی بیاورند یا برای خرید به میادین میوه و تره بار رجوع کنند.
یکی از خریداران به ایسنا می گوید با وجود این که اغلب مایحتاج خانواده خویش را از میادین میوه و تره بار تهیه می کند اما گاهی مجبور است برای تهیه یک یا دو قلم کالای مورد نیاز خود به میوه فروشی نزدیک محل زندگی اش برود.
او می گوید چهار عدد زردآلو، چهار عدد شلیل و یک عدد طالبی برایش چیزی حدود ۸۰ هزار تومان تمام شده است.
یکی دیگر از شهروندان با گلایه از گرانی میوه و صیفی می گوید که به علت کهولت سن امکان این را ندارد هر هفته به میادین برود و خرید کند و فقط می تواند تا میوه فروشی نزدیک خانه اش برود، ولی هر بار که از مغازه خرید می کند؛ آن هم برای دو سه نوع میوه و صیفی، کمتر از ۱۰۰ هزار تومان هزینه نمی کند.

در این راستا و در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت میوه های فصل در بازار اینقدر گران است؟ اسدالله کارگر_ رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران - به ایسنا، اظهار داشت: گرانفروشی نداریم و مبحث گرانی بار در مبدا است. در مبدا هم قیمت ها برپایه عرضه و تقاضا تعیین می شود و معیار و ملاک مشخصی وجود ندارد.

وی افزود: در میدان مرکزی میوه و تره بار بایستی به نحوی محصولات قیمت گذاری شود که مغازه داران هنگام خرید متوجه شوند هر محصولی دقیقا چه قیمتی دارد اما هم اکنون مغازه داران محصول مشخص را در هر موقع از روز که به میدان مرکزی رجوع کنند با قیمت های متفاوتی باید خریداری کنند.

رییس اتحادیه فروشندگان میوه وسبزی استان تهران اضافه کرد: محصولات ما برند ندارند. اگر محصولات برند داشته باشند قابل پیگیری خواهند بود. یعنی مصرف کننده می تواند با کد پیگیری درج شده روی محصول متوجه شود که این محصول به چه صورت، در کجا و با چه قیمتی ساخته شده و قیمت آن چند است. هم اکنون نمی توانیم قیمت مشخصی برای محصولات اعلام نماییم چونکه هر زمان مغازه دار رجوع کند و با هرقیمتی خرید کند، همان قیمت مبنا خواهد بود.

کارگر در انتها اظهار داشت: خیلی از اعضای صنف ما کمتر از سود مصوب و قانونی خود روی محصولات اعمال می کنند اما نمی توانیم به قطع بگوییم تخلفی نیست. البته تخلف هم وجود دارد که در صورت مشاهده با آن برخورد خواهیم کرد.





منبع:

1401/03/25
07:55:15
5.0 / 5
206
تگهای خبر: بازار , زندگی , فروش , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
لیدی شال LadyShal