در گفت وگو با لیدی شال عنوان شد

تحقق برنامه دولت برای خروج خودرو های فرسوده در گرو تغییر شرایط فعلی

تحقق برنامه دولت برای خروج خودرو های فرسوده در گرو تغییر شرایط فعلی

به گزارش لیدی شال با عنایت به شرایط نامناسب حمل و نقل جاده­ ای و فرسودگی ناوگان، سونامی خودرو های فرسوده قابل پیشبینی است که سبب خسارت­ های عدیده­ ای همچون افزایش مصرف سوخت و آلودگی­ های زیست محیطی بسیاری می شود؛ بر این اساس به اعتقاد یک پژوهشگر درصورتیکه در شرایط فعلی تغییری به وجود نیامده و مشکلات موجود در این عرصه حل نشود، اساسا به میزانی که دولت برای خروج خودرو های فرسوده در نظر گرفته است، نخواهیم رسید.


به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، حوزه حمل و نقل در کشور به ­سبب گستردگی شبکه خطوط، مناسب ترین گزینه در مسافت های کوتاه و متوسط جهت جابه جایی مسافران و بار است و نقش مهمی در رشد اقتصادی، افزایش رفاه اجتماعی و کمک به بسط تجارت و رشد صنعت دارد.
بررسی آمارهای منتشره توسط سازمان راهداری حمل و نقل جاده­ ای در سال ۱۳۹۹ نشان می­ دهد در میان روش های مختلف حمل و نقل کالا، حمل­ و نقل جاده­ ای عمده­ ترین روش حمل کالا به شمار می آید؛ به­ طوری ­که در این سال (۱۳۹۹) ۵۰۰ میلیون تن بار در سطح کشور با متوسط مسافت ۵۰۰ کیلومتر در هر سفر از راه جاده جابجا شده است. همینطور در بخش حمل و نقل مسافر در سال ۱۳۹۹ تعداد کل مسافران جابه جا شده در سطح کشور قریب به ۹۲ میلیون نفر بوده است.
هر چند که واقعیت­ های مشهود آماری در بخش حمل­ ونقل جاده­ ای اهمیت این بخش را در حمل بار و مسافر نشان می­ دهد؛ اما در این عرصه میزان مرگ و میر هم بالا است؛ سازمان های بین المللی نرخ فوت حوادث رانندگی را به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش می دهند. ضمن این که آمارهای جهانی، بالا بودن میزان مصرف سوخت در بخش حمل و نقل جاده­ ای ایران (میانگین مصرف روزانه بنزین ۸۵ میلیون لیتر و میانگین مصرف هر خودرو در روز ۴ لیتر) را نشان می­ دهند.
جدول تعداد ناوگان فرسوده کلان شهرهای کشور طبق آئین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک (برآورد سازمان حفاظت محیط زیست) هم از آن حکایت می کند که شرایط حمل ­و نقل جاده­ ای ایران مناسب نبوده و فرسودگی ناوگان جاده­ای متناسب با جایگاه راهبردی ایران در منطقه نیست و پیشبینی می شود در سالهای آتی سونامی خودرو های فرسوده در کشور اتفاق خواهد افتاد که سبب خسارت­های عدیده­ ای به کشور همچون کاهش امنیت و ایمنی در حمل و نقل، افزایش مصرف سوخت و آلودگی­های زیست محیطی بسیاری می شود. به عبارت روشن­تر، کیفیت نازل و فرسودگی ناوگان حمل ­و نقل جاده­ ای باعث کاهش بهره­ وری در این بخش شده است.
در رابطه این موضوع، یدالله دیوسالار- پژوهشگر مرکز پژوهش های توسعه و آینده گری- در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: در جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شامل باری و مسافری، بازیگران و ذی نفعان این فرآیند شامل شرکتهای تولیدکننده داخلی، شرکت­های اسقاط خودرو، مالک خودرو و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت هستند و هر یک می­ توانند استراتژی های دوگانه ای را در پیش بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: با عنایت به اینکه در کشور خودرو های فرسوده اکثراً متعلق به اقشار کم درآمدتر بوده و بعنوان وسیله درآمدزایی مورد استفاده قرار می گیرند، امکان دارد با مکانیزم تشویقی خاص، علاقه ای به شرکت در طرح نداشته باشند؛ از طرفی با عنایت به هزینه های بالای سوخت و تعمیر و نگهداری خودروی فرسوده، مالک خودروی فرسوده امکان دارد بخواهند که در طرح شرکت کند؛ بنابراین با عنایت به ''استراتژی های مختلف، تجربه شکست طرح های پیشین، وجود تعداد زیاد خودرو فرسوده که تعیین تکلیف نشده اند، غلبه هزینه مواد و قطعات در ساختار هزینه های خودروسازان و بالا بودن آن نسبت به خودروسازان جهان، حجم بالای بدهی­ های دولت به شرکت­ های خودروسازی در زمینه اسقاط خودرو های فرسوده و بند (ق) و... '' به نظر می آید خروج خودرو های فرسوده با کندی و نوعی ابهام پیش رود.
این پژوهشگر تصریح کرد: درصورتیکه شرایط فعلی تغییر نکند و مشکلات موجود در این عرصه حل نشود، اساسا به میزانی که دولت برای خروج خودرو های فرسوده در نظر گرفته است، نخواهیم رسید.



1401/01/01
13:06:11
5.0 / 5
470
تگهای خبر: اقتصادی , امنیت , تجارت , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
لیدی شال LadyShal