آذری تاكید كرد
بیشتر صدمه تصادفات از ناحیه خودروسازها وارد می شود
به گزارش لیدی شال یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده نقص صنعت خودروسازی کشور را در مدیریت این صنعت و فقدان افراد متخصص در این عرصه می بینم.
علی آذری در گفت و گو با ایسنا با اشاره به گلایه مقام معظم رهبری از وضعیت نامطلوب صنعت خودروسازی کشور، بیان نمود: در کشور دو اصل مهمی که برای رونق و ارتقای صنعت خودروسازی لازم است وجود دارد. یکی صنعت برق است و دیگری صنعت فولاد می باشد. امروز کشور ژاپن در بحث صنعت برق و فولاد گرفتار مشکل است اما تحت برند توییتا خودروهایی تولید می کند که از تمام الگوهای استاندارد برخورد بوده و مورد اقبال جامعه بین الملل هم قرار گرفته است. حتی صنعت خودرو ژاپن علیرغم همه کمبودها پس از ۹۰ سال توانست جنرال موتورز را کنار بزند.
ایشان سپس اظهار نمود: کشوری نظیر ژاپن که امکانات زیادی در این عرصه ندارد توانسته خودرویی تولید نماید که امروز مورد استقبال جامعه بین الملل است و در سطح جهانی حرف برای گفتن دارد اما خودروسازهای ما نمی توانند یک خودرویی تولید کنند که حتی در حوزه داخلی مورد اقبال مردم قرار بگیرد. بنده معتقدم که سیاست در صنعت نفوذ کرده است و امروز ما در نقطه مدیریت گرفتار مشکل هستیم. متاسفانه رقابتی در صنعت خودروسازی درکار نیست.
نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در سایه ایجاد فضای انحصاری علیرغم وجود امکانات عظیم در دست خودروسازان شاهد ناتوانی این صنعت در ساخت خودرویی در حد انتظار جامعه هستیمبه تخصص ها در صنعت خودروسازی به درستی توجه نمی گردد. امروز امکانات عظیمی در دست خودروسازان قرار دارد. چرا خودروسازان با چنین امکاناتی که در دست دارند باید خودرویی تولید کنند که عاملی برای نارضایتی جامعه شود؟ اینقدر از وضعیت نامطلوب این صنعت حرف به میان است که جامعه هم خسته شده است و کار به جایی رسیده که مقام معظم رهبری در این خصوص تذکر دادند.
ایشان سپس تصریح کرد: بیشتر از ۱۰ سال است که مقام معظم رهبری در نامگذاری سال ها بر اقتصاد مقاومتی و تولید تاکید دارند. امروز کشور ما با تمام امکاناتی که دارد در حوزه اقتصاد صدمه پذیر است. بنده معتقدم که رقابتی کردن صنعت خودروسازی مهم می باشد. امروز شاهد می باشیم که میزان فوتی ها بر اثر تصادفات جاده ای رقم بالایی است. بنده دیگر نمی خواهم از خودرو مشهور دراین زمینه نام ببرم. در هر تصادف یک پدر خانواده از دنیا می رود. در حالیکه با کمی دقت و تخصص میتوان خودرویی استاندارد به بازار ارائه کرد. درست است که عوامل گوناگونی در تصادفات جاده ای نقش آفرین است، اما بیشتر صدمه از ناحیه خودروسازها وارد می شود.
وی ادامه داد: امروز باید اتفاقی در این صنعت رخ دهد. باید فکری برای اصلاح ساختاری در صنعت خودروسازی صورت گیرد. خودروهایی که به مجلس داده اند به شدت پرمصرف است. امروز توجه به میزان مصرف سوخت در صنعت خودروسازی بسیار حائز اهمیت می باشد. منابع سوخت کشور ما تا ابد و جاودانه نیست. قطره ای از بنزین هم پرارزش است. چرا خودرو های تولیدی ما باید اینقدر مصرف بالایی داشته باشند؟
انحصار برای خودروسازان بس است این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه، خاطرنشان کرد: امروز در بسیاری از شرکتهای خودروسازی مشهور دنیا متفکران و متخصصان ایرانی مشغول به کار هستند. چرا ما از دانش و تخصص جوان های توانمند در این صنعت استفاده نمی کنیم؟ ما از وزیر صنعت این انتظار را داریم که وضعیت صنعت خودروسازی را سامان دهد. امروز ما همه امکانات را داریم و کیفیت پایین خودرو های داخلی هیچ توجیحی ندارد. مجلس پیگیر مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه خودروسازی خواهد بود. بنده نقص را در مدیریت صنعت خودروسازی و فقدان افراد متخصص در این عرصه می بینم.
او در آخر بیان نمود: واردات خودرو یکی از راهکار ها برای ایجاد فضای رقابتی در صنعت خودروسازی است. تا به امروز ما به دنبال این بودیم که با پیشگیری از واردات خودرو به صنعت خودروسازی داخلی کمک نماییم. اما سالیان سال است که این کمک را انجام می دهیم اما پاسخ مطلوبی نگرفته ایم. یکی از مواردی که در ارتقای کیفیت خودرو های داخلی موثر است بحث رقابت می باشد. تولید کننده داخلی باید ملزم شود تا بهترین کالاها را برای مردم تولید نماید. بنده مواردی را به عینه دیدم که فرد خودرو صفر را تحویل گرفته اما با نقص روبرو شده است.
منبع: لیدی شال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب