گزارش لیدی شال؛
عوارض صدور بارنامه از فردا 9 درصد محاسبه می شود
لیدی شال: مقرر است از فردا عوارض صدور هر بارنامه حمل جاده ای کالا از 4 به 9 درصد افزایش یابد که سبب شده برخی فعالان صنعت حمل و نقل درباب احتمال ایجاد تورم هشدار دهند.
به گزارش لیدی شال به نقل از مهر، در پی اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در ۲ خرداد سال جاری در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن در ۱۲ تیر امسال به رییس جمهور، سازمان امور مالیاتی اعلام نمود این قانون ۶ ماه بعد از ابلاغ به دولت، لازم الاجراست که با این حساب مقرر است قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی ماه اجرائی شود.
موضوعی که سبب شده تا برخی فعالان صنعت حمل و نقل درباب احتمال افزایش تورم هشدار دهند.
در مقابل سازمان راهداری می گوید قبلاً از هر بارنامه ۴ درصد عوارض و ۹ درصد مالیات ارزش افزوده و جمعاً ۱۳ درصد دریافت می شد اما از فردا فقط ۹ درصد عوارض دریافت می شود که به کاهش ۴ درصدی کرایه حمل می انجامد.
مدیرکل حقوقی سازمان راهداری (۲۱ تیر): حذف حمل و نقل جاده ای از مالیات بر ارزش افزوده، به کاهش قیمت کالاها می انجامد
بر اساس اصلاحیه این قانون، بخش حمل و نقل جاده ای از این پایه مالیاتی معاف شده است؛ حجت الله فلاح مدیرکل حقوقی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز ۲۱ تیر ماه امسال اعلام نمود: برمبنای قانون جدید مصوب مجلس خدمات حمل و نقل شامل بار و مسافر درون و برون شهری، بین المللی، جاده ای، ریلی و دریایی از مالیات بر ارزش افزوده معاف شد.
این مقام مسئول سازمان راهداری اظهار داشته بود: معافیت جدید منجر به کاهش قابل توجه در هزینه جابه جایی کالا شده و مشوق سرمایه گذاری و تقویت و توسعه ناوگان توسط شرکتها خواهد شد.
مصوبه شورای اقتصاد (۱ آبان): عوارض صدور بارنامه از ۴ به ۹ درصد افزایش یابد
اما از طرف دیگر شورای اقتصاد در تاریخ ۱ آبان امسال به ریاست سید مسعود میرکاظمی معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه مصوب کرد تا عوارض صدور بارنامه حمل و نقل جاده ای کالا از ۴ به ۹ درصد افزایش یابد.
در این نامه تاریخ اجرای این مصوبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۰ (فردا) تعیین شده و مقرر است از فردا برای صدور هر بارنامه، ۹ درصد عوارض از طرف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گرفتن شود.
در مصوبه شورای اقتصاد آمده است که پیشنهاد سازمان راهداری در ابتدا افزایش عوارض حمل کالا (صدور بارنامه) از ۴ به ۵ درصد بوده اما در نهایت شورای اقتصاد با افزایش آن از ۴ به ۹ درصد موافقت کرده است.
قانون چه می گوید؟
بر اساس بند الف ماده ۳۰ قانون احکام دائمی توسعه کشور سازمان راهداری می تواند به ازای هر تن-کیلومتر و هر نفر-کیلومتر در جاده ها، عوارض گرفتن کند.
بند ب این ماده قانونی نیز تعیین رقم دریافتی را منوط به تصویب در شورای اقتصاد عنوان کرده است.
تبصره ۱ ماده ۳۰ قانون احکام دائمی توسعه نیز ۱۰۰ درصد وجود دریافتی از محل عوارض صدور بارنامه را بعد از واریز به خزانه داری کل کشور، متعلق به سازمان راهداری می داند.
سازمان راهداری: عوارض صدور بارنامه به نگهداری راه ها می رود
افشین پیرنون مدیرکل دفتر نگهداری راه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای یکشنبه ۵ دی ماه اعلام نموده بود: برمبنای استاندارد جهانی ۶۰ هزار میلیارد تومان برای نگهداری سالیانه از راه های کشور نیاز است؛ در صورتیکه اعتبار سازمان راهداری ۲۰ درصد این رقم است و همکاران این سازمان ۸۰ درصد کسری بودجه را با تلاش و رشادت های خود جبران می کنند.
این مقام مسئول در سازمان راهداری نیز گفته است از شروع سال جاری تا کنون ۲۰۰ میلیون مسافر و ۵۰۰ میلیون تن کالا توسط ناوگان حمل و نقل کشور جابه جا شده است.
محمد تیموری معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز ۵ آبان امسال اعلام نمود: نگهداری ۲۲۰ هزار کیلومتر شبکه راه های کشور، سالانه حداقل به ۶۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی اظهار داشت: ناهمواری راه های کشور، ضمن کاهش ایمنی، عوارض پنهان دیگری از قبیل خسارت و لطمه به وسایل نقلیه و تجهیزات خودرو ها را نیز در بر دارد که عموم مردم باید هزینه آنرا پرداخت نمایند.
تیموری اضافه کرد: مجمع عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بمنظور افزایش ایمنی حمل و نقل و راه های کشور، امسال پیشنهاد افزایش عوارض جابجایی کالا در بخش حمل و نقل جاده ای از ۴ درصد به ۵ درصد را (با توجه به تصویب قبلی موضوع افزایش این عوارض از سه درصد به پنج درصد در سال ۱۳۹۶) به کمیسیون تخصصی شورای اقتصاد ارائه کرد، همین طور بمنظور پیش گیری از تحمیل هزینه به بخش حمل و نقل جاده ای کالا و هزینه تمام شده کالا در کشور، توأمان موضوع مستثنی شدن حمل کالا از شمول قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط این سازمان مورد پیگیری قرار|گرفت که در نهایت با تصویب مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۲/ ۰۴/ ۱۴۰۰ حمل و نقل کالا از شمول قانون مالیات بر ارزش افزوده معاف شد.
این مقام مسئول در سازمان راهداری تصریح کرد: با تصویب قانون معافیت حمل و نقل کالا از شمول مالیات بر ارزش افزوده، پیشنهادی از طرف مجمع عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به شورای اقتصاد ارسال شد که برمبنای آن باتوجه به معافیت مذکور، مبلغ عوارض حمل و نقل کالا از ۴ درصد به ۹ درصد افزایش یابد که موضوع در شورای اقتصاد مطرح و مصوب شد.
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اعلان اینکه زمان اجرای مصوبه مذکور با اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده در تاریخ ۱۲/ ۱۰/ ۱۴۰۰ مطابقت دارد و هیچ نوع بار تورمی برای حمل کالا در کشور ایجاد نمی کند، اشاره کرد: قبل از اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، با احتساب ۴ درصد عوارض و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، مجموعاً ۱۳ درصد برای جابجایی کالا گرفتن می شد که با تصویب قانون جدید این میزان در مجموع به ۹ درصد کاهش پیدا می کند.
وی ابراز امیدواری کرد: با تمهیدات پیش بینی شده و قوانین تصویب شده، ضمن این که بار و هزینه ای بر حمل و نقل کالای کشور تحمیل نشود، شرایط و بستر مناسبی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل، نگهداری راه های کشور، افزایش ایمنی حمل و نقل و راه ها، کاهش تصادفات و تلفات جاده ای برقرار شود.
معاون وزیر راه عوارض جدید ۹ درصدی حمل کالا را به استانها ابلاغ کرد
داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، عوارض جدید حمل کالا را در تاریخ ۲۱ آذر امسال به ادارت کل راهداری استانها ابلاغ نمود.
امانی در این ابلاغیه تاریخ اجرای مصوبه جدید شورای اقتصاد را ۱۲ دی ماه (فردا) اعلام نموده است.
انجمن شرکت های حمل و نقل کالای تهران: افزایش عوارض حمل، تورم زاست
انجمن کارفرمایی شرکت های حمل و نقل کالای برون شهری تهران نیز در نامه ای در تاریخ ۳ آبان امسال خطاب به قاسم نوده فراهانی رییس اتاق اصناف تهران نسبت به مصوبه اخیر شورای اقتصاد در خصوص افزایش عوارض ۵ درصدی حمل کالا و رسیدن آن به ۹ درصد انتقاد کرده و خواهان بازبینی در این مصوبه شده است.
در این نامه، اعضای انجمن شرکت های حمل کالا، افزایش عوارض را سبب افزایش شدید قیمت کالاها دانسته اند که مستقیم به مصرف کننده برمی گردد.
اعضای این صنف همه ذی نفعان شامل صاحبان کالا، شرکت های حمل و نقلی و رانندگان خودرو های سنگین را از این مصوبه ناراضی عنوان کرده اند.
دبیر کانون کامیون داران: عوارض ۹ درصدی از جیب رانندگان کسر نمی شود
احمد کریمی دبیر کانون سراسری کامیون داران در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره افزایش عوارض حمل کالا از فردا اظهار نمود: رانندگان معتقدند با اجرای مصوبه شورای اقتصاد نباید خسارتی به آنها وارد شود.
وی با اعلان اینکه افزایش عوارض حمل کالا یک موضوع قانونی می باشد و ایرادی ندارد، اظهار داشت: بنا بر اعلام سازمان راهداری، این درآمد صرف هزینه تعمیر و نگهداری راه ها می شود.
این فعال صنفی صنعت حمل و نقل اضافه کرد: هم اکنون که عوارض صدور بارنامه ۴ درصد است، درآمدهای سازمان راهداری مدیریت نشد؛ امیدواریم با افزایش این درآمد، سازمان راهداری بتواند عوارض وصولی را بهینه مدیریت کند و به گسترش امکانات راه ها، بهبود وضعیت رفاهی رانندگان در طول مسیر و تعمیر و نگهداری راه ها بینجامد.
وی تاکید کرد: مشکل رانندگان این است که برای دریافت هر بارنامه باید چند میلیون تومان همراه داشته باشند که در همان لحظه کمیسیون شرکت حمل و نقلی به اضافه ۹ درصد عوارض بارنامه را پرداخت کند ولی ۲ ماه طول می کشد تا کرایه حمل را دریافت کند.
کریمی اظهار داشت: پیشنهاد ما به سازمان راهداری این بود که صاحبان بار باید ۳۰ درصد کرایه حمل را در زمان بارگیری کالا به راننده پرداخت کنند.
وی اشاره کرد: این ۹ درصد عوارض از جیب راننده کم نمی گردد اما به کرایه حمل افزوده که درنتیجه به مصرف کننده نهایی منتقل خواهد شد.
دبیر کانون سراسری کامیون داران اظهار نمود: به لحاظ روانی برخی صاحبان کالا ممکنست جنس خودرا به این بهانه بالا برند در صورتیکه اگر محاسبه نماییم، قبلاً ۴ درصد عوارض و ۹ درصد مالیات ارزش افزوده به بار تعلق می گرفت که مجموعاً ۱۳ درصد بود؛ اما هم اکنون تنها ۹ درصد عوارض از بارنامه گرفته می شود که علی القاعده باید به کاهش هزینه ها منجر شود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران: مگر فقط کامیون ها از جاده ها تردد می کنند که عوارض را از بخش حمل بار می گیرند؟
سید علی حسینی رییس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق تجاری، صنایع، معادن و تجاری ایران در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره عوارض جدید صدور بارنامه حمل کالا اظهار داشت: پیشنهاد ما این بود که عوارض با شیب کند بالا رفته و از ۴ به ۵ درصد برسد.
وی افزود: اما اعلام گردید چون در تاریخ ۱۳ دی ماه، قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده اجرا می شود که در آن حمل کالا از این مالیات معاف شده، پس شورای اقتصاد عوارض حمل کالا را از ۴ به ۹ درصد افزایش داد.
حسینی اظهار نمود: تشکل های صنفی حمل و نقل با این عوارض جدید مخالفت کردند با محمد مخبر معاون اول رییس جمهور نیز در این خصوص نامه نگاری کردیم اما پاسخی دریافت نکردیم.
این فعال صنفی صنعت حمل و نقل با اعلان اینکه عوارض جدید صدور بارنامه برای سازمان راهداری درآمدزایی دارد، اشاره کرد: سازمان راهداری می گوید محل درآمد این عوارض را به نگهداری راه ها اختصاص می دهد؛ اما مگر کامیون ها فقط از جاده ها تردد می کنند؟ چرا این عوارض از خودرو ها و اتوبوس ها دریافت نمی شود؟ هم اکنون فشار فقط بر روی بخش حمل بار است.
وی اشاره کرد: این عوارض در نهایت از مصرف کننده دریافت می شود که روی کالا می رود؛ با توجه به این که سیاست دولت سیزدهم این است که هزینه ها افزایش نیابد، نامه ای طی هفته جاری به رییس جمهور ارسال می نماییم و از افزایش ناگهانی ۵ درصدی عوارض حمل کالا گلایه خواهیم کرد.
منبع: لیدی شال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب