در رونمایی كتاب دنیای شیشه ای تاكید شد

لزوم تغییر مدیریت اکسپوها

لزوم تغییر مدیریت اکسپوها

لیدی شال: در مراسم رونمایی از کتاب «دنیای شیشه ای 2» با اشاره به اینکه حضور ایران در اکسپوها قدمتی طولانی دارد اما دستاوردهای مناسبی نداشته، بر تغییر مدیریت و روش حضور در اکسپوها تاکید شد.


به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، مراسم رونمایی از کتاب «دنیای شیشه ای ۲» نوشته علیرضا بهرامی با حضور مسؤولانی چون غلامرضا منتظری - نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس -، محمود شالویی - سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی -، مهدی افضلی - مدیرعامل بنیاد رودکی -، هادی مظفری - مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی -، علی اکبر ابراهیمی - مدیرکل چاپ و نشر -، علیرضا اسماعیلی - مشاور اجرائی معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد -، ایمان شمسایی - مدیرکل مطبوعات داخلی -، علیرضا شیروی - مدیرکل مطبوعات خارجی -، مجیدرضا حریری - رئیس اتاق تجاری ایران و چین -، احسان آقایی - رئیس موزه هنرهای معاصر تهران -، محمدرضا تقی دخت - معاون اجرائی حوزه ریاست دانشگاه تهران -، رحیم نریمانی - مدیرکل انتشارات بنیاد شهید -، امین نوروزی - مدیر گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما - و شخصیت های فرهنگی هنری همچون پری ملکی، محمدرضا زائری، عبدالجبار کاکایی، فاضل جمشیدی، رضا عبداللهی، هوشنگ اعلم، رازمیک اوهانیان، بهزاد شیشه گران و... بامداد روز سه شنبه ۱۶ آذر در تالار رودکی انجام شد.

نگاه تجاری به اکسپو
مهدی افضلی - مدیرعامل بنیاد رودکی - در این مراسم اظهار داشت: به جهت اینکه موضوع اکسپو مورد توجه افکار عمومی قرار بگیرد و اهمیت آن شناسانده شود، برگزاری اینگونه مراسم بسیار نیاز است. اگر بخواهم بصورت اجمالی درباره اهمیت اکسپو بگویم، باید به سابقه آن اشاره کنم. این نمایشگاه سابقه ۱۷۰ ساله دارد و از سال ۱۸۵۱ که آغازش بوده، ایران بصورت متناوب در آن شرکت داشته اما این شرکت چندان چشم گیر نبوده است.
او با اشاره به مشارکت در اکسپوهای شانگهای، میلان و نیز دبی که درحال برگزاری است، اظهار داشت: اکسپو یک المپیک فرهنگی است که متاسفانه در میان فرهیختگان و مردم شناخته شده نیست. در مجلس شورای اسلامی که آقای منتظری بعنوان نماینده در اینجا حضور دارند، اگر از اعضای مجلس یا حتی کمیسیون فرهنگی درباره اکسپو بپرسید، شناخت جامع و کافی درباره آن ندارند. قریب به ۳۰ میلیون نفر از اکسپو دبی دیدن می کنند، پیش بینی ها بر ۲۵ میلیون نفر بوده ولی حالا پنج میلیون نفر بیشتر شده است. شعار امسال «پیوند افکار و خلق آینده» بوده و همه کشورها اهتمام داشته اند باتوجه به این شعار حضور داشته باشند. محور حضور کشورها در این رویداد، کارهای اجتماعی، فرهنگی و گردشگریست اما متاسفانه ما نگاه تجاری به اکسپو داریم.
افضلی با تاکید بر اینکه لازم است اصلاحاتی در شیوه مدیریت اکسپو صورت بگیرد، اظهار داشت: الان مدیریت اکسپو برعهده وزارت صمت و شرکت نمایشگاه های بین المللی است و سازمان های ذی ربط نیز نمایندگانی در آنجا دارند. اما موضوع اکسپو بیشتر فرهنگی است و به دنبال این است که کشورهای مختلف با هم اندیشی و داشته هایی که دارند، خلق آینده را مورد توجه قرار دهند. لازم است چنین جمع هایی اجرا شود تا افکار عمومی نسبت به حضور در اکسپوها مطالبه گر باشد و در دوره آینده که کمتر از پنج سال دیگر است، باتوجه به موضوع اکسپو و متناسب با شان کشورمان که پیشنیه تمدنی چندهزارساله دارد، در آنجا شرکت نماییم. خلاصه کلام این که به موضوع اکسپو توجه بیشتری داشته باشیم.
او سپس با اشاره به کتاب «دنیای شیشه ای» اظهار داشت: در آن سال ها آقای بهرامی را تنها فرد دغدغه مندی دیده ام که به موضوع اکسپو توجه نشان داده و مجموعه آثار خودرا در رابطه با حضور در چند اکسپو اخیر به نتیجه رسانده است. متاسفانه شاید کتاب های چاپ شده ما درباره اکسپو به پنج عنوان هم نرسد. اتفاق اخیر و چاپ کتاب «دنیای شیشه ای» خوب است اما کافی نیست و لازم است که تا حالا صدها کتاب راجع به اکسپو نوشته شود.
او در آخر از مجلس شواری اسلامی خواست به مقوله مهم اکسپو توجه ویژه ای داشته باشد.
مهدی افضلی، مدیرعامل بنیاد رودکی

1400/09/17
09:41:23
5.0 / 5
616
تگهای خبر: تجاری , نمایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
لیدی شال LadyShal