چرایی وجود 70 هزار خودرو ناقص در ایران خودرو

چرایی وجود 70 هزار خودرو ناقص در ایران خودرو

لیدی شال: معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو از تلاش این شرکت برای صفر کردن تعداد خودرو های کف کارخانه آگاهی داد و میزان خودرو های ناقص فعلی این خودروسازی را 70 هزار دستگاه به جهت مشکل در تامین قطعات الکترونیکی و قطعات وارداتی وابسته به آنها اعلام نمود.


بابک رحمانی، عمده مشکلات خودرو های ناقص را وجود یک مشکل در صنعت خودروسازی تمام دنیا به جهت عدم تأمین بموقع تراشه ها (قطعات) الکترونیکی به جهت مشکلات ناشی از همه گیری ویروس کرونا در دنیا و تعطیلی های ناشی از آن دانست.
معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو از ایجاد حدود ۱۰ هزار تعهد (تاکنون) برای خودرو تارا (دستی و اتوماتیک) و شروع تحویل ۹۰۰ دستگاه از این خودرو در نخستین سری از تحویل مدل دستی آن خبر و اطمینان خاطر داد که اساسا به تمامی تعهدات این خودرو عمل خواهد شد؛ ضمن این که بعد از ایفای تعهدات ایجادشده در مقطع اولیه که طی یک دوره پیش فروش شکل گرفته است، در آینده برنامه های جدید فروش تارا اعلام خواهد شد.
رحمانی در ارتباط با بازگشت محصول هایما به سبد محصولات ایران خودرو، ضمن یادآوری این که حدود دوسال هیچ تعهد جدیدی برای هایما به جهت تحریم ها و قطع همکاری شریک خارجی به وجود نیامده بود، اعلام نمود که با پیگیری های صورت گرفته و گرفتن مجوزها برای بروزرسانی قیمت ها، تعهدات معوق این خودرو به روز شد و تمامی تعهدات S5ها تحویل شده و S7 ها هم در مرحله صدور دعوتنامه ها و تکمیل وجه مشتریان است.
طبق گمانه زنی های این مقام مسئول ایران خودرو، احتمال بازگشت پژو به ایران و شروع همکاریهای مجدد، خیلی کم و احیانا بعید است.
متن گفت وگوی ایسنا با بابک رحمانی- معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو- به شرح زیر است:
- به تازگی حواشی ای با مبحث افزایش خودرو های ناقص متوقف در پارکینگ خودروسازان و تاخیر در تحویل خودرو های متعهد شده در طرح های فروش پیشین مطرح شده که ضمن آن به توقف فعلی طرح های فروش خودروسازان تا زمان ایفای تعهدات قبلی اشاره شد. ضمن تشریح حقیقت امر، بفرمایید که مبحث از کجا شروع شد؟
اجرای بیستمین مرحله از فروش فوق العاده ایران خودرو از سال قبل و ششمین مرحله از پیش فروش یکساله این خودروساز در سالجاری، مبین کذب بودن این ادعا بود. به سادگی و با یک بررسی، کاملا مشخص خواهد شد که این مورد حداقل در ارتباط با ایران خودرو حقیقت نداشت.
به علت لزوم تأمین بخشی از نقدینگی از راه برنامه های فروش فوق العاده، فروش ها بدین طریق مرتبا طبق برنامه اجرا می شود. طرح های فروش شامل پیش فروش های یکساله، فروش های فوق العاده و طرح های مشارکت در تولید، طبق روال و به صورت منظم درحال برگزاری هستند و سال جاری نیز همچون سال گذشته، در هر ماه برنامه های فروش اجرایی شده و می شود.
از زمان شروع اجرای طرح فروش خودرو و عرضه به روش قرعه کشی (خردادماه ۱۳۹۹) تاکنون، بالغ بر ۲۶۰ هزار دستگاه خودرو تنها در فروش فوق العاده عرضه شده که از این میزان، برای حدود ۲۰۶ هزار دستگاه تعهد بوجود آمده و مشتریان منتخب واریز وجه داشته اند؛ حدود ۱۸۰ هزار دستگاه خودرو هم تحویل مشتریان شده است.
طبق مصوبه کمیته خودرو، خودروسازان سه ماه برای تحویل خودرو ها در طرح های فروش فوق العاده فرصت دارند که ایران خودرو این بازه را به صورت میانگین به ۴۵ روز رسانده است. براین اساس، اکثریت خودرو های تعهد شده زودتر از موعد مقرر، آماده بوده و تحویل مشتری شده است. این ارقام فارغ از خودرو های تحویلی طرح های پیش فروش و مشارکت در تولید بوده است اما تأثیر اصلی بر بازار را فروش های فوق العاده می گذارد و طرح های ایران خودرو به صورت مستمر اجرا شده است.
- از میزان تولیدات گروه صنعتی ایران خودرو، وضعیت آماری خودروهایی که امکان عرضه به بازار را ندارند و تحت عنوان خودرو های ناقص (کسری قطعه) شناخته می شوند، هم اکنون در این حوزه وضعیت ایران خودرو چگونه است و با عنایت به این که گام های موثری طی یکی- دو سال گذشته در ارتباط با افزایش عمق داخلی سازی و خودکفایی در تأمین قطعات خودرو صورت گرفته است، علت کسری قطعات چیست؟
مواردی همچون قیمت گذاری دستوری که زمینه ساز مشکلات مالی برای شرکتهای خودروساز شده است، بی تأثیر بر شکل گیری خوروهای دارای کسری نبوده است؛ اما عدم امکان تجاری سازی تمامی تولیدات خودرو، عموما ناشی از تحریم ها و مسائلی است که در صنعت خودرو جهانی نیز حادث شده است. هم اکنون در صنعت خودروسازی تمام دنیا، تأمین تراشه های الکترونیکی با عنایت به محدودیت تأمین کننده ها، گرفتار مشکل شده و احتیاج به این تراشه ها با کاربردهای غیر از صنعت خودرو در شرایط کرونا افزایش پیدا کرده است؛ چونکه این تراشه ها در سایر صنایع نیز کاربرد دارند و تعطیلی های ناشی از کرونا در سرتاسر دنیا، بر میزان تأمین مکفی آنها تأثیر گذاشته است. متعاقب این شرایط جهانی، ایران خودرو نیز تا حدودی در تأمین این قطعه با مشکل روبرو شده که منجر به کسری قطعه در برخی از خودرو ها شده است.
هم اکنون حدود ۷۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ ایران خودرو موجود است که آمار آن شفاف اعلام می شود. اما همه اهتمام ما براین است که این تعداد خودروی کف که عمده ناقصی آنها در ارتباط با قطعات الکترونیکی و قطعات وارداتی وابسته به آن هاست، تاثیری بر میزان عرضه به بازار نگذارد. تلاش ما براین است که عرضه ها طبق برنامه انجام شوند و مسلما با حل مشکلات تأمین قطعات مورد نیاز، عرضه نیز افزایش خواهد یافت.
- تعهدات خودرو های دنا که شنیده می شود به جهت عدم تأمین ECU به حالت معوق در آمده نیز به دلیل همین مشکلات تأمین قطعات الکترونیکی وارداتی است؟
خیر. تعهد معوقی به دلیل مشکل عدم تأمین ECU یا ACU خودروی دنا وجود ندارد و هم اکنون نیز بر روی محصولات دنا، تعهد معوق قابل توجهی نداریم. به صورت کلی تعدادی خودروی کف وجود دارد که ناشی از وجود این مشکل نیست.
برپایه آمار مقایسه ای تا تاریخ ۱۹ مردادماه سالهای ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، در شاخص فروش (تحویل به مشتری)، ایران خودرو در سال ۱۳۹۸، ۱۰۶ هزار خودرو، در سال ۱۳۹۹، ۱۱۹ هزار دستگاه و از آغاز سال جاری تا آخر ۱۹ مرداد ماه جاری ۱۵۱ هزار دستگاه خودرو تحویل داده است؛ براین اساس در شاخص تحویل، نسبت به سال ۱۳۹۸، ۴۳ درصد و نسبت به سال قبل ۲۶ درصد رشد داشته را شاهد می باشیم.
همینطور در شاخص کل تعهدات در بازه زمانی مذکور، در سال ۱۳۹۸، ۴۱۸ هزار دستگاه، پارسال ۳۷۶ هزار دستگاه و امسال نیز به ۲۹۸ هزار دستگاه رسیده است. در واقع مجموع تعهدات آتی ایران خودرو امسال تا تاریخ نوزدهم مردادماه، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد و نسبت به بازه مشابه سال ۱۳۹۸، ۲۸ درصد کاهش داشته است.
نکته حائز اهمیت، شاخص تعهدات معوق است؛ تا تاریخ نوزدهم مرداد ماه سال ۱۳۹۸ تعهدات معوق ایران خودرو ۱۷۸ هزار دستگاه بوده که پارسال به ۴۷ هزار دستگاه و امسال به ۱۶ هزار دستگاه رسیده است. ازاین رو تعهدات معوق سالجاری نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود ۹۱ درصد و نسبت به سال قبل ۶۶ درصد کاهش تعهدات معوق در ایران خودرو بوجود آمده است. هرچند که هدف ما صفر کردن میزان تعهدات معوق است اما در واقع ۱۶ هزار تعهد به تعویق افتاده در کسب و کار یک خودروسازی بزرگ همچون ایران خودرو، رقم چندان قابل توجهی نیست.
- با عنایت به آمار عرضه شده از جانب ایران خودرو به سازمان بورس، گاهی اختلاف میزان تولید و میزان فروش (خودروهای تجاری) فاصله قابل توجهی دارد که از آنها تحت عنوان همان خودرو های ناقص یاد می شود؛ به صورت مثال در فصل بهار سال جاری از ۹۷ هزار و ۲۳۰ دستگاه خودرو ساخته شده از انواع محصولات ایران خودرو، حدود ۷۶۹۳ دستگاه تجاری نشده است که اکثرا هم خودرو های با عمق بالای داخلی سازی است؛ علت این مورد چیست؟
آمار تولید در مرحله ای ایجاد می شود که خودرو می تواند از سالن مونتاژ بیرون برود، اما بعد از آن، باید فرآیندهای تکمیل کاری و تجاری سازی طی شود. آمار ارائه شده از تولیدات ماهانه، همان تعداد خودروهایی است که با قطعات اصلی شکل گرفته و قادر به حرکت است اما لزوما در آن مرحله، قابل تحویل به مشتری نیست تا زمانی که برخی فرآیندهای دیگر بر روی محصول صورت گیرد.
به صورت طبیعی، حتی اگر مشکل کسری قطعات هم وجود نداشته باشد، آمار تولید و آمار فروش (با عرضه صورت مالی) با یکدیگر تفاوت خواهد داشت. البته این اختلاف نباید به میزان قابل توجهی باشد؛ پس در مواردی که این اختلاف کمی بیشتر شده، به علت کسری قطعاتی با عدم امکان داخلی سازی است.
گاهی قطعات وارداتی دیر یا زود به خط تولید می رسد؛ پس نمی توان تولید را متوقف کرد. توقف تولید، هزینه های بسیاری را بر خودروساز تحمیل می کند. ازاین رو زمانی که شرکت اطمینان دارد در بازه زمانی قابل پیشبینی این قطعات خواهد رسید، تولید را ادامه داده و خودرو تولید می شود و سپس تا زمان تأمین قطعه کسری و تکمیل و تجاری سازی، خودرو در پارکینگ خودروساز قرار می گیرد.
+ تأمین قطعات الکترونیکی بیشتر برای کدام محصولات ایران خودرو ایجاد مشکل کرده است؟
میتوان گفت برای اکثریت خودروها؛ حال برخی خودرو ها به جهت میزان نیاز کمتر به قطعات الکترونیک (به ویژه در خودروهایی با پلت فرم قدیمی تر) کمتر تأثیر پذیرفته اند و باتوجه به این که همه خودرو ها بایستی از استاندارهای 85 گانه تبیعیت کنند و برپایه آنها به طور مثال در همه خودرو ها مبحث ABS الزامی است یا اجزای قطعات الکترونیکی که با مشکل مواجه اند، قطعات استاندارد و ضروری برای همه خودرو ها هستند، برخی خودرو ها بیشتر به جهت عدم تأمین بموقع قطعات الکترونیکی گرفتار مشکل شده اند؛ البته این مشکل تأمین قطعات الکترونیک تنها مختص خودرو نیست و حتی در سایر وسائل الکترونیکی همچون تبلت ها و گوشیهای موبایل و... که استفاده می شوند، برای آنها نیز آن هم در تمام دنیا مشکل بوجود آورده است.
- در مورد خودرو تارا وضعیت به چه صورت است؟ طبق آمار، طی چهار ماه نخست سالجاری بالغ بر ۱۰۰۰ دستگاه تارا ساخته شده است اما تنها برای ۱۰ دستگاه صورت مالی ثبت شده است؛ آیا به جز این که تحویل تارا اخیرا شروع شده، این مورد علت دیگری هم دارد؟
برای سالجاری حدود ۱۰ هزار تعهد خودرو تارا بوجود آمده است که شامل تارا اتوماتیک و تارا دستی است. نخستین موعد تحویل تارا دستی تیرماه بوده است که دعوتنامه های آن بعنوان یکی از برجسته ترین محصولات تولیدی ایرانی، بموقع صادر و تکمیل وجه مشتریان در حال انجام می باشد. ۲۳ مرداد ماه نیز مراسم اولین مرحله تحویل فوری تارای دستی به مشتریان برگزار گردید. نخستین سری خودروی تارا با تعهدات تیرماه حدود ۹۰۰ دستگاه بوده که دعوتنامه ها صادر و روند تحویل شروع شده و خوشبختانه تولید تارا طبق برنامه در حال انجام می باشد.
-بنابراین مشکلی در روند تولید و عرضه تارا این خودرو ملی وجود نخواهد داشت و ۵۰ هزار دستگاه وعده شده توسط مدیرعامل ایران خودرو برای سال ۱۴۰۰، عملی خواهد شد؟
۵۰ هزار دستگاه، هدف گذاری ما در بازار رقابتی است و اینکه تا چه میزان به این عدد تا آخر سال جاری نزدیک شویم یا فاصله داشته باشیم، به شرایط تولید بستگی خواهد داشت. اما اساسا به تعهداتمان عمل خواهیم کرد. برای خودروی تارا تابحال برنامه های فروش خویش را اجرا نکرده ایم. در مقطع اولیه که پیش فروش صورت گرفت، تعهد بوجود آمد و پس از آن تعهد جدیدی شکل نگرفت تا تعهدات قبلی محقق شود.
در آینده برنامه های جدید فروش تارا اعلام خواهد شد.
- خودرو های هایما به سبد محصولات گروه صنعتی ایران خودرو مجدد بازگشته و حتی پایشان به طرح های فروش هم باز شده است، در مورد این مورد توضیح بفرمایید که شرایط به چه صورت است و این خودرو از تولیدات پیشین هستند یا تولیدات جدید هم دارند؟
تعداد زیادی تعهد هایما طی سالهای گذشته بوجود آمده بود که به جهت تحریم ها، قطع همکاری شریک خارجی و موانع بانکی و... به صورت معوق در آمده بود. از همین روی از ایجاد تعهد جدید برای خودرو جلوگیری کردیم و قریب به دوسال بود که هیچ تعهد جدیدی برای هایما به وجود نیامده بود. خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته، تعهدات قبلی محقق شد و هم اکنون هیچ تعهد معوقی چه برای هایما S5 و چه هایما S7 وجود ندارد. تمامی تعهدات S5ها تحویل شده و برای S7 ها نیز دعوتنامه ها ارسال شده و مشتریان تکمیل وجه کرده و آماده تحویل اند.
در تیرماه سال جاری طرح فروش فوق العاده ای برای محصول اجرا شد و حدود ۱۰۰۰ دستگاه دیگر از این محصول باقی مانده است که در اسرع وقت به مشتریان تحویل خواهد شد. ضمن این که مجوز برای ایجاد تعهدات جدید گرفتن شده و بعد از تحویل تمامی تعهدات پیشین این خودرو، طرح های بعدی برگزار می شود.
- باتوجه به این که قیمت این خودرو ها نسبت به دو سال قبل تغییر کرده است، مبحث قیمت را چطور مدیریت کرده اید؟
در تمامی این دوسال قیمت هایما به روز نشده بود. در این حوزه با گرفتن مجوزها از مراجع ذی ربط، قیمت این محصولات از ساز وکار شورای رقابت خارج و با تعیین قیمت جدید، وارد برنامه فروش شد.
در آینده ای نزدیک برنامه فروش جدیدی برای هایما S۷ بدون محدودیت های قرعه کشی اجرا خواهد شد و سپس این روش برای هایما S۵ برگزار می شود.
خوشبختانه ارتباط با شریک تجاری برقرار است و برای تأمین قطعات هم مشکلی وجود ندارد. بر همین مبنا مجوز فروش صادر شد و مطمئن هستیم در تعهداتی که ایجاد خواهد شد، مشکلی در تأمین قطعات نخواهیم داشت.
- عمق داخلی سازی هایما چند درصد است؟
هم اکنون حدود ۴۰ درصد قطعات هایما داخلی است.
- آیا امکان بازگشت دیگر شرکای خارجی همچون پژو به ایران هست؟
اساسا برقراری ارتباط باردیگر با آنها به علت رفتارهای گذشته این خودروسازان، سخت خواهد بود و احتمال آن خیلی کم است.
- همانطور که مستحضرید، گروه سایپا به جهت نزدیک شدن قیمت کارخانه ای محصولات به قیمت در بازار آزاد، طرح فروش محصولات با این خصوصیت را بدون محدودیت قرعه کشی اجرا کرده است، امکان دارد برای برخی محصولات ایران خودرو (به جز هایما که اشاره شد)، این مورد اتفاق بیفتد و برای چه خودروهایی؟
این امکان وجود دارد اما بستگی زیادی به این دارد که در آن محصولات فاصله دو قیمت کارخانه و بازار کمتر شود. درواقع قرعه کشی ابزاری برای آرامش بخشیدن به وضع موجود در بازار خودرو بود که تا حدودی به هدف خود رسید و موفقیت آمیز بود. البته که علت اصلی تلاطم بازار خودرو، مبحث قیمت گذاری دستوری خودرو ها است که باید برای آن فکری شود. درصورتیکه در این حوزه اقدامی اساسی صورت گیرد، دیگر نیازی به اتخاذ راهکارهای این چنینی نخواهد بود.
در سایر محصولات ایران خودرو به جز هایما، هنوز اختلاف قیمت قابل توجه میان کارخانه تا بازار وجود دارد و این فاصله قیمت، ارائه مجوز حذف قرعه کشی را سخت خواهد کرد، پس در ابتدا باید اصلاح نحوه قیمت گذاری صورت گیرد، بعد از آن به صورت خودبه خود، قرعه کشی و برخی دیگر از محدودیت ها حذف شود.
- حدود دوماه پیش بود که کمیته خودرو برای خودروسازان تصویب کرد که دو شرط اجبار یکساله سند خودرو در رهن شرکت خودروساز و فاصله زمانی ۴۸ ماهه از خرید محصولات ایران خودرو وسایپا حذف شود؛ این مصوبه برای محصولات سایپا اعمال شده اما برای ایران خودرو هنوز به اجرا گذاشته نشده است چرا؟
برای دو محصول ایران خودرو حذف دو شرط اتفاق افتاد، اما با عنایت به این که صورت جلسه این مورد هنوز به ایران خودرو ابلاغ نشده است، این شرط از طرح های ایران خودرو حذف نشده اسا اما بمحض ابلاغ، طبق توافقات مندرج در صورت جلسه عمل اقدام خواهیم کرد.




منبع:

1400/05/31
23:19:41
5.0 / 5
179
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
لیدی شال LadyShal