ترانزیت مرزی در دوران كرونا تغییر محسوسی نكرد

ترانزیت مرزی در دوران كرونا تغییر محسوسی نكرد

سخنگوی گمرک اظهار داشت: با وجود محدودیت های شدید کرونائی در سال 99، میزان کالاهای عبوری از کشور نسبت به سال 98 کاهش کمتر از یک درصدی داشت.



به گزارش لیدی شال به نقل از مهر، سید روح الله لطیفی گفت: در سال ۹۹، محموله های تجاری عبوری از کشورمان هفت میلیون و ۵۳۲ تن بود که باتوجه به مسدود بودن چند ماهه برخی مرزها نسبت به سال ۹۸، فقط ۶۷ تن یعنی کمتر از ۸۹ صدم درصد کاهش را تجربه کردیم.
وی اضافه کرد: گمرکات منطقه ویژه شهید رجایی در استان هرمزگان با سه میلیون و ۳۰۵ هزارتن، سوداگر در استان آذربایجان غربی با ۷۰۳ هزار تن، باشماق در استان کردستان با ۶۸۷ هزار تن، سرخس در خراسان رضوی با ۴۵۷ هزار تن، بندر امام (ره) در استان خوزستان با ۴۴۷ هزار تن، بیله سوار در استان اردبیل با ۳۳۷ هزار تن، جلفا در استان آذربایجان شرقی با ۳۱۲ هزار تن، رازی در استان آذربایجان غربی با ۱۸۸ هزار تن، آستارا در استان گیلان با ۱۵۶ هزار تن و بندر لنگه در استان هرمزگان با ۱۳۹ هزار تن، به ترتیب ۱۰ گمرک اول کشور در رویه ترانزیت بودند که جمعاً با ۶ میلیون و ۷۳۱ هزار تن بیش از ۸۹ درصد کل ترانزیت در گمرکات کشور را به خود اختصاص دادند.
لطیفی درباب اهمیت ترانزیت برای کشورمان اظهار داشت: موضوع عبور کالای تجاری از کشور علاوه بر افزایش درآمد و اشتغال، آثار مثبت بین المللی، و افزایش قدرت ملی را به همراه دارد و موجب افزایش تعاملات منطقه ای و بین المللی نیز می شود، موضوعی که صراحتاً در فرمایشات رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید گردیده است و در برنامه های توسعه کشور نیز هدف گذاری هایی برای آن شده است.
وی اضافه کرد: بهره مندی از ظرفیت های جغرافیایی کشورمان، همگرایی و تعامل با همسایگان ۱۵ گانه، و توسعه ترانزیت و حمل و نقل، بارها در تبیین اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب اشاره شده است و اخیراً نیز در نوروز ۱۴۰۰ مجدد بر آن تاکید گردیده است و هدف گذاری برای عملیاتی شدن عبور ۵۰ میلیون تن کالای سایر کشورها از خاک سرزمینی کشورمان یکی از تأکیدات معظم له بوده است، بدین سبب با ترانزیت حدود هفت و نیم میلیون تنی تا افق ترسیم شده راه زیادی در پیش است.
دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک اشاره کرد: علاوه بر تأکیدات مقام معظم رهبری و کارشناسان و مسئولان نظام به بهره مندی از ترانزیت، در برنامه پنجم و ششم توسعه کشور نیز به افزایش سالانه ده درصدی کالاهای عبوری از کشور تاکید گردیده است که متأسفانه بر اثر تحریم های ظالمانه، فعالیت، برنامه ریزی و اجرای سریع رقبای منطقه ای، سرعت کمتر نسبت به تعدادی از کشورها در تکمیل زیرساخت ها با وجود کوتاه بودن مسیر نتوانستیم رشد سالهای ۹۱ تا ۹۳ را هم داشته باشیم.
وی با اشاره به حجم ترانزیت در سال ۹۲ و ۹۳ اظهار داشت: در سالهای ابتدایی دهه ۷۰ ترانزیت کشور کمتر از ۲ میلیون تن بود و کم کم در سال ۹۲ به ۱۲ میلیون تن و در سال ۹۳ نیز به ۱۲ میلیون و ۳۴۰ هزار تن رسید که متأسفانه با تحریم خطوط کشتیرانی این روند رو به رشد متوقف گردید و با تحریم های مالی در سه سال قبل شرایط باز هم سخت تر شد، اگر از سال ۹۳ رشد ۱۰ درصدی در سال که در برنامه های پنجم و ششم توسعه آمده، عملیاتی می شد می بایست در سال ۹۹ به ترانزیت ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا می رسیدیم که همانطور که گفته شد دلیلهای بسیاری مانع از این مهم شد و حتی با این میزان نیز فاصله بسیاری داریم.
لطیفی در آخر اضافه کرد: جدیت همه دستگاهها و قوای سه گانه، برنامه ریزی دقیق، افزایش زیر ساخت ها، تسهیل در تردد، افزایش سرعت عبور و به صرفه کردن مسیرهای عبوری و تنوع خدمات در کنار دیپلماسی فعال اقتصادی و سیاسی می تواند مجدداً کشور را در راه رشد ترانزیت قرار دهد، هر چند رقبای منطقه ای نیز به دنبال افزایش سهم خود از کیک ترانزیت هستند و نظام سلطه نیز برای ممانعت از موفقیت کشورمان در تکاپو است.

1400/01/24
14:20:41
5.0 / 5
155
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
لیدی شال LadyShal