گزارش لیدی شال؛

كمك به اهداف اقتصاد كلان كاركرد مغفول صندوق های پروژه بورسی

كمك به اهداف اقتصاد كلان كاركرد مغفول صندوق های پروژه بورسی

به گزارش لیدی شال کارشناس اقتصاد حمل و نقل اعتقاد دارد راه اندازی صندوق های پروژه بورسی علاوه بر آنکه تأمین مالی پروژه های زیرساختی از محل بازار سرمایه را انجام می دهد، در هدایت نقدینگی به بورس هم مؤثر است.



به گزارش لیدی شال به نقل از مهر، از اواخر سال ۹۸ و اوایل سال ۹۹ که بازار سرمایه با اقبال عمومی روبرو شده و به رشد باورنکردنی در جذب سرمایه های مردمی و سرگردان دست یافت، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی هم در اوایل سال قبل از واگذاری برخی از پروژه های عمرانی در چارچوب صندوق پروژه یا سازوکارهای مشابه آن به مردم از محل بازار سرمایه اطلاع داد.
این اظهارات اسلامی در خلال سال قبل هم بارها تکرار شد و اعلام نمود: ۱۴ پروژه عمرانی زیرساخت های حمل و نقلی از محل بازار سرمایه تأمین مالی می شود.
رئیس سابق سازمان بورس: سازوکار تأسیس صندوق های پروژه محور در شورایعالی بورس تصویب شد
همچنین حسن قالیباف اصل رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار شهریور سال قبل از تعیین سازوکار صندوق های پروژه در شورایعالی بورس اطلاع داد و در مورد تأسیس شرکتهای سهامی عام پروژه محور، اظهار داشت: تأسیس این شرکت ها در جهت تأمین مالی پروژه های سرمایه گذاری در شورایعالی بورس به تصویب رسید.
وی افزود: مقرر شده تا شرکتهای تأمین سرمایه و سهامداران عمده پروژه های خویش را در چارچوب یک شرکت سهامی عام در سازمان به ثبت برسانند. بعد از ثبت شرکت ها بعنوان سهامی عام، سهامدار عمده می تواند ۵۰ الی ۶۰ درصد از سرمایه خویش را به بازار وارد کند و بلافاصله بعد از پذیرش در فرابورس و بازگشایی نماد، معامله صورت می گیرد.
مدل آزمایشی موفق: قطعه گرمسار-سمنان آزادراه حرم تا حرم
یک شرکت تأمین سرمایه وابسته به بانک تخصصی بخش مسکن هم سال قبل نسبت به راه اندازی یک صندوق پروژه برای تأمین مالی قطعه گرمسار-سمنان از آزادراه حرم تا حرم اقدام نمود و توانست در یک روز ۳۰۰ میلیارد تومان از یونیت های در ارتباط با این صندوق را به فروش رسانده هزینه راه اندازی این زیرساخت حمل و نقلی را تأمین مالی کند.
وزیر راه: راه آهن بیرجند-یونسی از بورس تأمین مالی می شود
وزیر راه و شهرسازی در بهمن ماه سال پیش از عرضه پروژه راه آهن بیرجند-یونسی بعنوان بخشی از خط آهن استراتژیک چابهار-سرخس در بازار سرمایه اطلاع داد که این مهم تا کنون اتفاق نیفتاده است.
این در حالی است که در اکثر کشورهای دنیا تأمین مالی بخش مولد اقتصادی از راه بازارهای سرمایه و به واسطه عرضه اولیه شرکت ها و پروژه ها انجام می شود. به بیان دیگر، یکی از نقش های اصلی بازارهای مالی در کشورهای پیشرفته، تأمین مالی برای پروژه ها و شرکت هایی است که اخیرا می خواهند وارد فعالیت اقتصادی شوند.
مردم را به جای دعوت به سرمایه گذاری در صندوق ها، به خرید و فروش مستقیم سهام تشویق کردند
بر خلاف این رویه متداول اما در کشور ما، از آغاز سال گذشته، بازار سرمایه با دعوت از مردم، به جای عمق بخشی به بازار و تأمین مالی بخش مولد اقتصاد، به رونق بازار ثانویه و خرید و فروش سهام سوق پیدا کرد. در حالیکه در بازارهای مالی بین المللی، ورود به بازار ثانویه و خرید و فروش سهام، تنها برای کارشناسان متخصص امکان پذیر بوده و مردم عادی سرمایه خویش را صرفا در بازار اولیه که متعلق به تأمین مالی تولید است وارد می کنند.
انتقال ریسک معامله مستقیم سهام در بورس به صندوق های سرمایه گذاری
صندوق های سرمایه گذاری پروژه محور که مجوز تأسیس آنها در شورایعالی بورس مصوب و صادر شد، می تواند بستری را فراهم آورد تا مردم به جای حضور در بازار پر ریسک ثانویه و متحمل شدن زیان مالی به واسطه نداشتن دانش و تخصص کافی، در بخشی از بازار با درصد ریسک پایین تر سرمایه گزاری نموده و علاوه بر این که نارضایتی های اجتماعی ناشی از نوسانات ذاتی بازار ثانویه اتفاق نمی افتد، بخش مولد اقتصادی بتواند بحران تأمین مالی خویش را مرتفع کند تا به این واسطه اقتصاد کشور، خویش را بازیابی کند؛ چیزی شبیه ساختار صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت که سرمایه گذاران باآنکه امکان دارد از سودهای کمتری نسبت به خرید و فروش مستقیم سهام برخوردار شوند، اما با حداقل ریسک می توانند به سود بیشتری از سپرده های بانکی دست یافته و ریسک کاهش ارزش سهام را به صندوق منتقل کنند.
کارشناس اقتصاد حمل و نقل: توسعه زیربناهای حمل و نقلی را میتوان مردمی کرد
د رهمین ارتباط، محمد جواد شاهجویی، کارشناس اقتصاد حمل و نقل در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد صندوق های پروژه عنوان کرد: هم اکنون تنها بخشی از توسعه زیربناهای حمل و نقلی که مردم یا در تأمین مالی اصل آن یا سود آن شریکند، بخش آزادراهی است که یا از محل سرمایه گذاری در راه اندازی آن یا از محل پرداخت عوارض تردد از آزادراه ها که به بازگشت اصل و سود سرمایه منجر می شود، این اتفاق رخ می دهد.
وی اضافه کرد: این در شرایطی است که با تسهیل شدن فرایند تأسیس صندوق ها و شرکتهای پروژه محور، توسعه منطقه ای که در سالهای گذشته با استفاده از بودجه عمرانی مصوب شده در لوایح بودجه سنواتی انجام می گرفت، در چارچوب پروژه هایی شفاف و با قابلیت نظارت به مردم و سرمایه گذاران بخش خصوصی واگذار می شود.
شاهجویی افزود: همین موضوع، بار مالی پروژه های زیربنایی که لازمه پیشرفت در تولید و اقتصاد است را از روی دوش دولت برداشته و علاوه بر آن، به تکمیل پروژه های عمرانی سرعت می بخشد. به بیان دیگر علاوه بر اینکه بخشی از کسری بودجه دولت به واسطه انتقال بار مالی پروژه های زیربنایی جبران می شود، شتاب توسعه اقتصادی که متأثّر از توسعه متوازن زیرساخت های حیاتی اقتصاد است هم افزایش می یابد.
صندوق های بورسی پروژه، جایگزین فاینانس خارجی
وی درباره لزوم ایجاد صندوق های پروژه محور در ساختار بازار سرمایه اشاره نمود و اظهار داشت: در شرایطی که دولت به واسطه کسری بودجه امکان تکمیل بموقع پروژه های زیربنایی را ندارد و از طرفی شرایط برای ورود سرمایه گذاران خارجی و استفاده از وام های بین المللی یا فاینانس و امثال آن وجود ندارد، لازم است زمینه لازم برای ورود مردم به عرصه سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی فراهم گردد.
هدایت نقدینگی به بورس، کاهش تورم وتکمیل پروژه های زیربنایی
وی تاکید کرد: حضور مردم مشروط بر ایجاد اعتماد برای آنها می تواند فهرست بلندبالای پروژه های نیمه تمام عمرانی را سر و سامان داده و زمینه ساز شکوفایی اقتصادی کشور شود. در غیر این صورت و با ادامه روند معمول تأمین اعتبار برای پروژه های زیربنایی، تکمیل نشدن پروژه های معطل مانده و طولانی تر شدن فهرست پروژه های نیمه تمام عمرانی در کشور اجتناب ناپذیر است.
پژوهشگر اقتصاد حمل و نقل افزود: برای مثال، الان بیشتر از ۸۰ پروژه ریلی در کشور وجود دارد که اگر بخواهد با فرآیندهای فعلی تأمین اعتبار شود، بالغ بر ۶۰ سال طول می کشد تا تکمیل شوند. آن هم در صورتیکه در این زمان پروژه جدیدی به مجموع پروژه های ریلی اضافه نشود. در حالیکه ورود مردم و بخش خصوصی به فرایند تأمین مالی و حتی ساخت و بهره برداری از این پروژه ها می تواند احتیاج به یک شبکه ریلی منطبق با استعدادهای اقتصادی کشور را در مدت زمانی کوتاه به صورت کامل مرتفع کند.
این کارشناس اقتصادی از دیگر فواید انتقال پروژه های عمرانی به بازار سرمایه را هدایت نقدینگی به بورس دانست و اضافه کرد: پارسال مطابق با بیان بانک مرکزی، به صورت میانگین ماهانه ۷۴ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور به واسطه اعطای سود سپرده تسهیلات بانکی افزوده شده است؛ از آنجایی که این میزان رشد نقدینگی به سمتی درست هدایت نمی گردد، باعث ایجاد تورم شده است؛ در حالیکه با همین حجم از افزایش نقدینگی در طول یک ماه، میتوان پروژه های ریلی مهم همچون خط آهن چابهار-سرخس، رشت-آستارا، کرمانشاه-خسروی، شلمچه-بصره و رشت-کاسپین را تأمین مالی کرده و از این طریق هم نیاز زیرساختی کشور را تأمین و هم سودآوری مولد برای مردم و سرمایه گذاران ایجاد کرد.


منبع:

1400/01/19
23:12:36
5.0 / 5
276
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
لیدی شال LadyShal