مشاركت قطعه سازان داخلی در طراحی و توسعه پلتفرم بومی

مشاركت قطعه سازان داخلی در طراحی و توسعه پلتفرم بومی

لیدی شال: 55 قطعه ساز داخلی در حالی بمنظور عملیاتی شدن تولید پلت فرم خودروی طراحی شده توسط بخش خصوصی گرد هم آمدند که بنظر می رسد فصل جدیدی در تاریخ صنعت خودرو کشور شروع شده است. سازندگان داخلی که تا قبل از این، حیاتشان وابسته به دو خودروساز بزرگ بوده، حالا در کوشش برای شروع یک حرکت جدید هستند.


به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، بدین منظور در نشست مشورتی این شرکت های قطعه سازی که طی آن جزئیات عملیات اجرائی پلت فرم YSF۱ (پلتفرم طراحی شده توسط بخش تعاون کشور) مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تعدادی از مقام های وزارتخانه های صمت و تعاون نیز حضور داشتند، در ارتباط با چشم انداز صنعت خودرو ایران و ضرورت حضور موثر بخش خصوصی بحث و گفت و گو شد.

طراحی کامل پلتفروم خودرو برای نخستین بار در کشور
علی یکه فلاح، رئیس هیات مدیره یک گروه صنعتی در زمینه تولید قطعات فلزی بدنه خودرو در این نشست مشورتی اظهار نمود: مراحل اجرائی تولید نسخه سدان پلت فرم YSF۱ شروع شده و باتوجه به قرار گرفتن پروژه در فهرست مگاپروژه های تولید داخل کشور، ساخت پروتوتایپ ها برای انجام تست های فنی و دریافت استانداردها سال ۱۴۰۰ شروع خواهد شد.
وی با بیان اینکه طراحی این پلت فرم کامل خودرو برای نخستین بار در کشور توسط بخش خصوصی صورت گرفته است، اظهار داشت: در حال فراهم سازی امکانات فنی و مالی برای تولید هستیم.
یکه فلاح با بیان اینکه، دوران خیلی از کسب و کارها که به صورت انحصاری در کشور فعالیت می کردند، به سر آمده است، تصریح کرد: امروز شاهد آن هستیم که صنایع موتورسیکلت سازی، بانک و بیمه، پیمانکاران عمومی، پتروشیمی، ماشین سازی و... متعلق به بخش خصوصی، به صورت رقابتی وارد عمل شده و موفق هم عمل کرده اند؛ حالا نوبت صنعت خودرو رسیده است.
وی ادامه داد: برخلاف رویه های موجود، همه مراحل طراحی پلت فرم با مشاوره و همراهی قطعه سازان صورت گرفته و از این پس نیز در تمامی بخش های تولید خودرو مبتنی بر خرد و همکاری جمعی، به کار خود ادامه خواهیم داد.
این فعال صنعتی ضمن اشاره به بحران مالی در صنعت خودرو، اظهار داشت: توسعه صنعت خودرو مبتنی بر واردات و مونتاژ، طی سالهای اخیر توسعه یافته و قطعه سازان برای آنکه بتوانند سهمی در بازار داشته باشند، بایستی پلت فرم خودرا ایجاد و تولید کنند؛ از جانب ما آمادگی هرگونه مشارکت با سایر قطعه سازان وجود دارد.

دخالت دولت و تصدی گری آن در صنعت خودروسازی، بزرگترین عامل تهدیدی این صنعت و زنجیره تامین آن
در ادامه آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی و نیرو محرکه ضمن اشاره به اینکه دولت با سهام ۱۳ درصدی و ۱۵ درصدی کل، تصدی گری و نقدینگی این صنعت را در اختیار گرفته و دخالت دولتی بزرگترین تهدید صنعت خودرو و قطعه سازی کشور به حساب می آید، اظهار نمود: مقابله و لطمه رساندن به کسب و کارهایی که بزرگ می شوند، تهدید برای فضای کسب وکار ایران هستند.
وی تهدید دیگر برای تولید پلت فرم داخلی صنعت قطعه سازی را اینطور عنوان نمود که با حذف سد تحریم، دلارهای نفتی و غیرنفتی و سایر موارد را، چین و دیگر کشورها برای ما کارت به کارت نمی کنند و سیل پشت سد، با کالا به کشور سرازیر می شود. در عین حال تجربه هم ثابت کرده زمانی که "کار دولت گیر است"، دست به سمت توان داخلی دراز می کند اما مشکل که حل شد، دست تولیدکننده زیر ساطور می ماند.
محبی نژاد با اشاره به اینکه متقابلا با حذف تحریم ها، طرف های خارجی ترجیح می دهند با بخش خصوصی وارد همکاری و مذاکره شوند، اظهار داشت: منابع انسانی و دانش فنی، تجربه ۵۰ سال خودروسازی با زنجیره تامین ۱۲۰۰ قطعه ساز، از با اهمیت ترین فرصت های طلایی برای تولید خودرو توسط قطعه سازان بخش خصوصی است. ضمن اینکه یک بازار هدف ۵۰۰ میلیونی در اختیار تولیدکننده خودروی ایرانی قرار دارد.
دبیرانجمن صنایع همگن قطعه سازی ضمن اشاره به بی ثباتی تصمیم گیری ها و نبود اسناد بالادستی الزام آور، تاکیدکرد: بایستی ضمانت های قطعی از دولت بگونه ای اتخاذ شود که در صورت سرمایه گذاری برای تولید پلت فرم ایرانی YSF۱، داستان های خلف وعده دولت و لطمه رسیدن به سرمایه گذاران در بخش تلفن همراه، تکرار نشود.

طراحی خودروهایی قابل رقابت در داخل و خارج
در این نشست همین طور ابوالفضل خلخالی، مدیر تیم طراحی پلت فرم YSF۱ ضمن تشریح مراحل و جزئیات این پلت فرم طراحی شده، با اشاره به اینکه ما تا حالا نمونه پلت فرم کامل طراحی شده که بر اصول طراحی پلت فرم خودرو منطق باشد، در ایران نداشته ایم، اظهار نمود: این خودرو به شکلی طراحی شده که توان رقابت در داخل و خارج کشور را دارد. همچون اولویت ها در طراحی این پلتفرم، کاهش حجم سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت های موجود در صنعت قطعه سازی کشور بوده که این مساله بوسیله مشاوره دائمی با تامین کنندگان داخلی ممکن شده است.
وی ادامه داد: در طراحی این پلت فرم بیش از ۶۰ متخصص داخلی حضور داشته اند و پلت فرم طراحی شده بر طبق مطالعه بازار و ظرفیت های صنعتی کشور و امکانات موجود صنعت قطعه سازی طراحی شده است. همین طور پلت فرم YSF۱ برمبنای زمان بندی صورت گرفته در مرحله ساخت پروتوتایپ قرار داشته و پیش بینی می شود در سال ۱۴۰۱ تولید انبوه نسخه سدان آن شروع شود.
همین طور حسن شجاعی علی آبادی، نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در این مراسم اظهار داشت: تمامی نهادها و دست اندرکاران اجرائی کشور بایستی برای ارتقای تولید داخل تلاش نماییم.
وی ضمن اشاره به تلاش نیروهای جوان و دانشگاهی کشور، اظهار داشت: با کمک و همراهی، خیلی از پروژه های بزرگ در کشور قابل اجراست و در صورت همکاری صنعت و دانشگاه، خیلی از نیازهای کشور در داخل قابل حل شدن است.
گفتنی است که در طراحی پلت فرم این خانواده محصول با نام YSF۱، پلتفرم های روز دنیا همچون MQB و NSF فولکس واگن، PF۱ پژو – سیتروئن، HearTect سوزوکی و SA هیوندای مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و تمام تلاش ها بر آن بوده تا همپای دانش فنی روز دنیا در زمینه طراحی پلت فرم خودرو، تمام فعالیت ها دنبال شود. در عین حال این پروژه در رده یکی از ۹ مگاپروژه های وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تعاون در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته و می خواهد با مشارکت قطعه سازان بزرگ بخش خصوصی به مرحله تولید برسد. این مساله از این جهت حائز اهمیت می باشد که طراحی پلت فرم خودرو به صورت کامل در ایران سابقه نداشته است و طراحی خودرو ها در ایران خودرو و سایپا که از اواخر دهه ۷۰ شروع و تا حالا ادامه داشته، شانسی برای ورود موفق به بازار جهانی نداشته است.
این در شرایطی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز مدتی قبل، ایجاد و توسعه قطب سوم خودروسازی را مورد تاکید قرار داده و به نظر می آید الگویی متفاوت برای تسهیل گری در این راستا در پیش گرفته شده است.








منبع:

1399/12/09
22:34:24
0.0 / 5
1155
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
لیدی شال LadyShal