یك عضو اتاق بازرگانی تهران پیشنهاد كرد:

وزارت بازرگانی احیا شود

وزارت بازرگانی احیا شود

به گزارش لیدی شال بالا رفتن قیمت كالاهای اساسی با وجود تلاش های دولت سبب شده بعضی از كارشناسان به فكر راهكارهایی همچون احیای وزارت بازرگانی بیفتند.


در طول ماه های گذشته دولت كوشیده با تزریق چند میلیارد دلار ارز رسمی برای واردات كالاهای اساسی بازار این كالاها را مدیریت كند، اما با وجود تمام این تلاش ها بعضی از این كالاها با افزایش قیمت مواجه گشتند و همین مساله مشكلاتی را برای مردم به همراه آورده است.
برای مثال در هفته های گذشته قیمت گوشت قرمز با افزایشی جدی به مرز ۱۰۰ هزار تومان در هر كیلو هم رسید و این در شرایطی است كه آمارها نشان داده است دولت ارز قابل توجهی برای مدیریت بازار این كالا مختص كرده است.
در این رابطه یحیی آل اسحاق - عضو اتاق بازرگانی تهران - در گفتگو با ایسنا، معتقد است: آنچه كه شرایط بازارهای داخلی را به این مرحله رسانده، نبود یك نهاد تصمیم گیر نهایی در این بازارها است.
وی به تجربه خود در دولت دوم سازندگی در سال های ابتدایی دهه ۷۰ اشاره نمود و توضیح داد: در آن سال ها با وجود آنكه منابع ارزی كشور محدود بود اما تلاش شد كه خیال مردم از مدیریت بازار و وجود كالاهای مورد نیاز راحت شود.
عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: یكی از اصلی ترین مسائلی كه سبب می شود شرایط اقتصادی كشور برهم بخورد این نگرانی در مردم است كه فكر می كنند كالا به اندازه نیازشان در كشور وجود ندارد از این رو بعد از ورود اولین موج گرانی به بازار و شوك قیمتی، با هجمه قابل توجه متقاضیانی روبه رو هستیم كه بدون نیاز واقعی صرفاً برای خرید اقدام می كنند.
آل اسحاق با بیان این كه باید ذخیره كالاهای استراتژیك مورد نیاز مردم برای مدت یك تا دو سال تضمین شود، تصریح كرد: اگر مردم خیالشان راحت باشد كه این مدیریت به خوبی انجام شده و خبری از كمبود كالاهای مورد نیازشان نیست، اساساً طوری رفتار می كنند كه به بازار شوك جدیدی وارد نشود اما وقتی نگرانی ها باقی بماند فضا ملتهب خواهد شد.
او در آخر پیشنهاد داد: با عنایت به شرایط اقتصادی به نظر می آید احیای دوباره وزارت بازرگانی بهترین گزینه خواهد بود، چونكه این وزارتخانه تمام مراحل تهیه، تأمین، توزیع و نظارت كالاهای اساسی را در اختیار دارد و مردم به صورت دقیق می دانند كه كدام نهاد پاسخگوست و دولت هم برنامه های خویش را در یك بخش تجمیع می كند، اما تا زمانی كه یك وزارتخانه با چنین كارایی نداشته باشیم التهاب های شكل گرفته در بازار كالاهای مختلف ادامه دار خواهد بود.



1397/11/13
15:49:01
5.0 / 5
4694
تگهای خبر: اتاق بازرگانی , اقتصادی , بازار , بازرگانی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
لیدی شال LadyShal