برای اولین بار انجام شد

ارسال كالا به آسیای میانه بوسیله افغانستان و تاجیكستان

ارسال كالا به آسیای میانه بوسیله افغانستان و تاجیكستان

به گزارش لیدی شال مدیركل ترانزیت گمرك ایران اظهار داشت: برای نخستین بار دو كامیون از مبدا گمرك شهید رجایی به مقصد قرقیزستان از مسیر افغانستان-تاجیكستان در كریدور كتای ارسال شد.


به گزارش لیدی شال به نقل از گمرک، مصطفی آیتی گفت: برای نخستین بار دو کامیون از مبدا گمرک شهید رجایی بندرعباس به مقصد قرقیزستان از مسیر افغانستان-تاجیکستان در کریدور جایگزین کتای ارسال شد. وی اظهار داشت: کریدور کتای از کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران تشکیل شده و به عنوان مسیر کوتاه و جایگزین برای ارسال کالا از بنادر جنوبی ایران به کشورهای آسیای میانه به راه افتاده است. وی ادامه داد: بمنظور توسعه کریدورهای ترانزیتی و کاهش مسیر و هزینه ترانزیت کالا به مقصد کشورهای آسیای میانه، فعال کردن آن از مسیر افغانستان و با بهره گیری از کارنه تیر، در دستور کار گمرک ایران با همکاری سازمان اکو، ایرو و اتاق بازرگانی قرار گرفت که باتوجه به اهمیت مسیر افغانستان در کریدورهای منتهی به آسیای میانه، در نیمه دوم سال ۹۸ در دو مرحله از مسیر هند-چابهار-افغانستان و مسیر بندرعباس-افغانستان- تاجیکستان با بهره گیری از سند کارنه تیر بصورت آزمایشی این مسیر افتتاح و بدلیل شناخت مسیر و مزایای آن برای شرکتهای حمل و نقل، برای نخستین بار ۲ دستگاه کامیون که از مبدا بندرعباس بارگیری شده بود با خروج از گمرک دوغارون و با عبور از افغانستان و تاجیکستان به مقصد قرقیزستان ادامه مسیر دادند. مدیرکل ترانزیت گمرک ایران در ادامه اضافه کرد: همین طور پنج دستگاه کامیون از مبدا ایران تحت صحابت کارنه تیر بوسیله افغانستان به مقصد تاجیکستان ارسال شد که با انجام تشریفات کارنه تیر در گمرک دوغارون رسماً مسیر کتای ( KTAI) راه اندازی شد. وی درباب اهمیت مسیر ایران در تجارت گفت: جمهوری اسلامی ایران به سبب دسترسی کوتاه تر به آب های آزاد، اقتصادی ترین مسیر برای ترانزیت کالاها به کشورهای آسیای میانه (CIS) است و توسعه مسیرهای جدید همچون کریدور کتای با افزایش سرعت ارسال کالا و کاهش هزینه ها، منجر به توسعه تجارت و نهایتاً رشد اقتصادی منطقه خواهد شد. آیتی اشاره کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران، با اجرای پروژه های تیر الکترونیک (eTIR) با کشورهای ترکیه (۱۳۹۴)، آذربایجان (۱۳۹۸) و حمل ترکیبی اسلونی-ایران (۱۳۹۶)، هند-چابهار-افغانستان (۱۳۹۸) تلاش نموده است با توسعه ابزارها و مسیرهای ترانزیتی بستر لازم برای فعالین ترانزیت را فراهم آورد. مدیرکل ترانزیت گمرک ایران اشاره کرد: توسعه ترانزیت، ضمن ایجاد درآمد و افزایش اشتغال منجر به گسترش مناسبات منطقه ای خواهد شد، کنوانسیون گمرکی کارنه تیر مربوط به تضمین ترانزیت کالا بوده که ۷۶ کشور همچون اقتصادهای بزرگ دنیا، چین، اتحادیه اروپا، … عضو آن بوده و تسهیل کننده عبور کالا در کشورهای مسیر هستند. گفتنی است توقف پذیرش کامیون ها در مرزهای ترکمنستان، کارهای حمل و نقل و تجاری را بین ایران و آسیای میانه مختل کرده بود که با راه اندازی این کریدور مجدداً فعالیت تجاری به این منطقه از مسیر جاده باز می گردد.


منبع:

1399/05/06
15:31:38
5.0 / 5
602
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
لیدی شال LadyShal