افزایش صادرات، سیب زمینی را هم گران كرد

افزایش صادرات، سیب زمینی را هم گران كرد

لیدی شال: افزایش بیش از ۸۵ درصدی صادرات سیب زمینی سبب كاهش عرضه و افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی شده است. به صورتی كه طبق آمار قیمت این محصول پُرمصرف بیش از ۴۴ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.



به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، قیمت سیب زمینی كه از اوایل شهریور روند صعودی داشته، در ایام اخیر به حدود ۴۰۰۰ تومان رسیده و طبق آمار بانك مركزی قیمت این محصول در ایام پایانی شهریور ماه نسبت به ماه قبل ۴۴.۴ درصد افزایش یافته است كه مسئولان علت این افزایش قیمت را افزایش صادرات عنوان می كنند، چراكه كاهش ارزش پول ملی سبب شده خرید محصولات ایرانی به سود كشورهای همسایه تمام شود و از سوی دیگر دریافت دلار هم تولیدكنندگان را به صادرات ترغیب كرده است.

طبق آمار وزارت جهاد كشاورزی، در پنج ماهه نخست امسال ۱۴۷.۸۹ تن سیب زمینی به ارزش ۴۹.۷۵ میلیون دلار به كشورهای مختلف صادر شده كه نسبت به سال قبل از نظر وزنی ۸۵.۷۷ درصد و از نظر ارزشی ۱۵۶.۱۸ افزایش داشته است.

در این باره اسدالله كارگر - رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی - در گفت وگو با ایسنا، یكی از عوامل اصلی افزایش قیمت ها را تقاضای بیش از اندازه كشورهای همجوار دانست و اظهار داشت: صادرات و ارزآوری برای كشور زمانی مجاز است كه از نظر داخلی تامین باشیم.

به گفته وی، كاهش ارزش پول ملی سبب شده است فروش محصولات داخلی به صورت قانونی یا غیر قانونی در مرزها، سود بالایی به همراه داشته باشد كه در نتیجه تمایل تولیدكنندگان به صادرات را افزایش داده است. از سوی دیگر خرید محصولات ایرانی برای كشورهای همجوار بسیار ارزان تمام می گردد.

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی همینطور با اشاره به اینكه تابحال درباره ممنوعیت صادرات سیب زمینی صحبتی نشده است، اظهار نمود: كاهش عرضه و افزایش قیمت سیب زمینی در بازار مصرف همچنان پابرجا می باشد، چراكه گرانی سیب زمینی در عمده فروشی ها، روی خرده فروشی هم تاثیر دارد.

به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، مسئولان وزارت جهاد كشاورزی درباره علت افزایش قیمت این محصول پر مصرف در سبد خانوار و تدابیر مربوطه برای تنظیم بازار حاضر به پاسخگویی نشدند.




1397/07/05
21:25:36
0.0 / 5
4994
تگهای خبر: بازار , بانك مركزی , صادرات , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
لیدی شال LadyShal