استاندار مطرح كرد؛

توسعه استان سمنان منوط به رفع مشكل كم آبی

توسعه استان سمنان منوط به رفع مشكل كم آبی

لیدی شال: استاندار سمنان، توسعه استان را منوط به رفع مشكل كم آبی در استان دانست و اضافه كرد: باید علاوه بر تامین منابع جدید در زمینه اجرای طرح های آبخیزداری، مدیریت و بهینه سازی مصرف، توسعه آبیاری های نوین و اصلاح الگوی كشت و... تلاش نماییم.


به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، علیرضا آشناگر در جشن مردمی ارتقای فرودگاه بین المللی شاهرود از كم آبی بعنوان مهمترین مشكل و محدودیت در این استان پهناور نام برد و اظهار داشت: باتوجه به اهمیت مبحث رئیس جمهور و دولت به صورت جدی به مشكل كم آبی ورود كرده و در تلاشند كه این مشكل رفع گردد.
وی ادامه داد: ارتقای فرودگاه شاهرود به فرودگاه بین المللی از وعده های دولت تدبیر و امید بود كه خوشبختانه امروز محقق شده است. وجود این دو فرودگاه می تواند علاوه بر بسترسازی برای بهبود صادرات و حمل و نقل در رونق بیشتر صنعت گردشگری استان نقش مهمی ایفا كند.
استاندار سمنان با اشاره به ظرفیت های ویژه شاهرود در دو بخش كشاورزی و گردشگری اضافه كرد: این فرودگاه می تواند زمینه ساز تحول در منطقه و رشد و توسعه بیشتر آن شود.
وی با اشاره به اختصاص نخستین سفر درون استانی خود به شاهرود اظهار داشت: شهرستان شاهرود به علت وسعت بالا، ظرفیت های مختلف در بخش های كشاورزی، گردشگری، معدنی، جمعیت زیاد، نیروی انسانی مستعد و.. از پتانسیل بالایی برخوردار می باشد.
وی با اشاره به محدودیت های اعتباری در اجرای پروژه ها خاطرنشان كرد: برای رفع این مشكل زمینه را جهت استفاده حداكثری از ظرفیت بخش خصوصی فراهم می نماییم.
وی بر لزوم جذب و ترغیب سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در استان تصریح كرد و اظهار داشت: استانداری سمنان همه توان خویش را در جهت جذب سرمایه گذاران به كار می گیرد.
پیش از این مدیرعامل شركت آب منطقه ای استان سمنان گفته، تدوین و نهایی شدن سند توسعه آب استان سمنان عاملی شد كه طرح های انتقال بین حوزه ای آب در استان، همچون انتقال آب دریای خزر توجیه پذیری داشته باشد.
به گزارش خبرنگار ایسنا، ایرج حیدریان در جلسه شورای اداری استان سمنان اضافه كرد: سند توسعه آب استان سمنان در جلسات شورای سازگاری با منابع آبی استان تهیه و تدوین شد و در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان عرضه شد و گزارش آن به وزیر نیرو هم ابلاغ گردید و وزیر نیرو بیان كرد كه گام بلندی برای انتقال آب دریای خزر در استان سمنان برداشته شد.
وی افزود: تدوین و نهایی شدن سند توسعه آب استان سمنان عاملی شد كه طرح های انتقال بین حوزه ای آب در استان، همچون انتقال آب دریای خزر توجیه پذیری داشته باشد، اقداماتی كه در جهت سند توسعه آب استان انجام شد، منجر گردید بر اینكه سند آمایش آب محور هم تهیه و تدوین شود و این پشتوانه محكمی برای انتقال آب دریای خزر است.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای سمنان خاطرنشان كرده، هر اقدامی كه در بحث مدیریت مصرف آب لازم است در استان سمنان انجام شده و در حال انجام می باشد تا این مورد عملیاتی شود و یكی از مهمترین این اقدامات كاهش 31 درصدی مصرف آب در بخش كشاورزی در یك بازه 10 ساله است و این به آن مفهوم نیست كه با كاهش مصرف آب، تولید هم كاهش پیدا كند.
وی با اشاره به دستاوردهای این طرح امسال افزود: امسال با كاهش 31 درصدی مصرف آب در بخش كشاورزی، افزایش 27 درصدی میزان تولید را شاهد بودیم؛ میزان تولید سالانه از یك میلیون و 184 هزار و 406 تن، به یك میلیون و 502 هزار و 356 تن افزایش پیدا كرده است. بهره وری در بخش زراعی از 1.32 به 3.6 رسیده و افزایش نرخ بهره وری هم از 1.31 به 2.56 رسیده است.
وی افزود: با پشتیبانی استاندار سمنان و نمایندگان استان و انسجام و همدلی خوبی كه انجام شد و دفاعی كه برای اجرای طرح های انتقال بین حوزه ای در استان صورت گرفت، مجوز تخصیص آنها صادر شد كه این این قدم مهمی در راستان تأمین منابع آبی جدید در استان است.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای استان سمنان خاطرنشان كرد: تقاضا دارم در ادامه سازمان ها و ارگان های دیگر مانند صنعت استان در مبحث بازچرخانی آب كمك كنند تا بتوانیم پس از نهایی شدن سند توسعه آب استان، در نخستین فرصت، بحث های سرمایه گذاری را به جایی برسانیم.
حیدریان اظهار نمود: در همین راستا به دستور استاندار سمنان و جهت بررسی الگوهای تأمین منابع مالی پروژه انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به منطقه گل گهر سیرجان، سفری به استان هرمزگان داشتیم تا بتوانیم الگوهای تأمین مالی در طرح انتقال آب دریای خزر را نهادینه نماییم، چون كه در شرایط فعلی نمی توانیم با منابع مالی عمومی طرحی را به اجرا برسانیم.
وی ادامه داد: پروژه انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان در لیست بهای مالی سال 1395، حدود 6000 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در جلسات مختلف در وزارت نیرو، برای تأمین منابع مالی و بودجه ای بحث و تبادل نظر شده است كه توفیق بزرگی برای استان سمنان است.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای استان سمنان همینطور با اشاره به اینكه 78 هزار میلیارد مترمكعب آب دریای خزر تحت اختیار چند كشور است، اظهار داشت: حق آبه تولید كردن از دریای خزر یك توفیق بزرگ و پرارزش برای كل كشور و فلات كویر مركزی و همینطور استان سمنان است و می توانیم در بخش صنعت، اشتغال، تولید و... در استان به توفیقات بیشتری دست پیدا نماییم.




1397/10/01
23:52:37
5.0 / 5
4694
تگهای خبر: صادرات , كشاورزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
لیدی شال LadyShal