رئیس سازمان بنادر به لیدی شال اعلام كرد
آخرین وضعیت تجارت دریایی در روزهای كرونایی بعلاوه اقدامات بهداشتی
به گزارش لیدی شال رئیس سازمان بنادر و دریانوردی اعلام نمود كه با وجود شیوع ویروس كرونا و كاهش سرعت عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر، میزان تجارت دریایی كاهش پیدا نكرده و روند افزایشی آن تا آخر سال جاری هم ادامه خواهد یافت.
به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، به دنبال شیوع ویروس كرونا در كشور و بسته شدن مرز كشورهای مختلف و گسترش فعالیت و نظارت قرنطینه های بهداشتی در مرزهای كشور خیلی از بخش های اقتصادی با كاهش فعالیت مواجه گشتند. اما محمد راستاد - معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان بنادر و دریانوردی - در اینباره به ایسنا، اظهار داشت: تجارت دریایی ایران در این هفته ها همچنان روند رو به رشد خویش را حفظ نموده است و به صورت كلی می توان گفت همچنان نسبت به سال قبل روند رو به رشد و مثبتی داریم و مسلما تا آخر سال جاری این روند رو به رشد ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: از نظر حجم تخلیه و بارگیری بنادر هفت درصد رشد را نسبت به بازده زمانی مشابه پارسال تجربه كرده ایم و برپایه آخرین آمارها واردات غیر نفتی ما از بنادر ۲۵ درصد و صادرات غیر نفتی حدود دو درصد افزایش داشته است و در حوزه تردد كشتی ها هم روند رو به رشدی داشته ایم.
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوالی در خصوص این كه چگونه در زمانی كه كرونا سبب شده خیلی از حوزه ها و صنایع زیان ببینند و فعالیت شان كمتر شود شما ادعای افزایش و رشد تجارت دریایی را دارید؟ اظهار داشت: بیشتر از ۹۸ درصد تجارت دریایی ایران از راه ناوگان اقیانوس پیما انجام می شود كه این ناوگان به روال عادی و سابق خود و البته با رعایت تمامی اقدامات و ملزومات بهداشتی در جهت مقابله با ویروس كرونا ادامه می دهد و سهم اندك ناوگان سبك سنتی تأثیر چندانی روی تجارت دریای ما نمی گذارد.
راستاد افزود: شاید سرعت تخلیه و بارگیری كشتی ها بخصوص در حوزه ناوگان سبك سنتی كاهش پیدا كرده باشد كه البته ناشی از اجرا و نظارت دقیق بر اجرای ملزومات بهداشتی پیشگیرانه از شیوع ویروس كرونا است اما روند تجارت دریایی ما همچنان مانند روال سابق در حال انجام می باشد.
معاون وزیر خاطرنشان كرد: علیرغم این كه به دنبال شیوع ویروس كرونا محدودیت های برای تردد كشتی ها و عملیات تخلیه و بارگیری بوجود آمده اما همه تلاش خویش را می نماییم كه مبادلات كالایی و تجارت دریای ایران مانند روال سابق ادامه پیدا كند و اگر سرعت تجارت دریایی بخصوص از راه ناوگان سبك سنتی كاهش پیدا كرده به علت این است بعنوان مثال قرنطینه های بهداشتی اجاره پهلوگیری به كشتی ها را در یك زمان نمی دهند و باید كشتی مورد نظر تخلیه یا بارگیری خویش را انجام دهد سپس كشتی دیگر پهلوگیری خویش را برای این كار انجام دهد.
وی اعلام نمود: از دیگر اقدامات بهداشتی انجام شده این است كه در زمان پهلوگیری كشتی تا زمانی كه نمایندگان وزارت بهداشت وارد كشتی نشوند و برای ورود یا خروج از این كشتی تاییدیه صادر نكنند هیچ اقدامی انجام نخواهد شد، چون كه همه خدمه كشتی و محموله ها و خود كشتی مورد تست و ارزیابی قرار گرفته و بعد از آن اجازه تخلیه یا بارگیری برای آن كشتی صادر می شود. البته برای كشتی های اقیانوس پیما به علت آن كه در اغلب آنها فرصتی برای پیاده و یا سوار شدن به كشتی وجود ندارد چنین الزامات سختگیرانه ای انجام نخواهد شد و تخلیه و بارگیری از كشتی بدون احتیاج به ورود و یا خروج از آن صورت خواهد گرفت.
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در پایانه های مسافری دریای و تمامی عملیات دریای انجام شده نظارت كامل برای پیشگیری از شیوع ویروس كرونا از جانب نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی انجام می شود و همه ابنیه، شناورها و پایانه های مسافری دریای مرتبا ضدعفونی می شوند و پروتكل های بهداشتی ابلاغ گردیده به دقت رعایت می شود و آموزش های مناسبی به مردم و نیروهای خود در پایانه های مسافری دریایی می دهیم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب