۱۵ میلیارد یورو گم شد!

۱۵ میلیارد یورو گم شد!

لیدی شال: از مجموع حدود ۲۸ میلیارد یورو صادرات غیرنفتی ایران در هشت ماهه نخست سال جاری، تكلیف بیشتر از ۱۵ میلیارد یورو از ارز حاصل از صادرات كه برمبنای قوانین قرار بوده به سامانه نیما بیاید معین نمی باشد.



به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، دولت با تغییر سیاست های ارزی خود از فروردین سال جاری تصمیم گرفت برنامه ای را اجرایی سازد كه برمبنای آن صادركنندگان و واردكنندگان بتوانند ارز موردنیاز و صادرات خودرا در بازار ثانویه معامله كنند.

براین اساس قرار بود تا صادركنندگان غیر نفتی ارز صادراتی خودرا در سامانه نیما به فروش برسانند و در مقابل واردكنندگان باز بتوانند برای تامین ارز موردنیاز خود از راه همین سامانه كه نرخ ارز در آن پایین تر از بازار آزاد بود، اقدام نمایند.

با اجرای این سیاست ها، به تدریج میزان ورود ارز به این سامانه افزایش پیدا كرد، اما معافیت هایی برای برخی صادركنندگان در نظر گرفته شده بود كه موجب شد به اندازه انتظار ارز به این سامانه وارد نشود.

در همین راستا، از نیمه مرداد دولت تصمیم گرفت تا با لغو معافیت ها، همه صادركنندگان ارزی را مجاب كند كه ارز خودرا به جای محل های دیگر در سامانه نیما بفروشند تا علاوه بر تأمین ارز موردنیاز برای واردكنندگان، ورود ارز به این سامانه را باز افزایش دهد و از احداث التهابات ارزی در بازار جلوگیری كند.

حجم ورود ارز حاصل از صادرات با اعمال این سیاست ها، رفته رفته افزایش پیدا كرد، اما فاصله بسیاری با آن چه انتظار می رفت وجود دارد.

بر اساس تازه ترین آمار بانك مركزی، حجم معاملات در سامانه نیما از نیمه مرداد ماه سال جاری تاكنون، بیشتر از ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو بوده كه در این میان سهم ورود ارز حاصل از صادرات به این سامانه پنج میلیارد و ۶۲۴ میلیون یورو بوده است.

عبدالناصر همتی، رئیس كل بانك مركزی باز حدود دو هفته پیش اعلام نمود كه میزان ورود ارز به این سامانه از ابتدای سال جاری تابحال حدود هفت میلیارد یورو بوده است.

این در حالی است كه برمبنای آمار گمرك ایران از صادرات غیرنفتی در هشت ماهه نخست سال جاری، حجم صادرات غیرنفتی ایران در این مدت ۲۷ میلیارد یورو بوده است كه در واقع ۲۰ میلیارد یورو از آن وارد سامانه نیما نشده است.

همتی همین طور از صادركنندگان خواست تا در این شرایط اقتصادی، به كمك اقتصاد كشور بیایند و كمك حال دولت و بانك مركزی باشند؛ در واقع تاكید وی بر ورود ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما بود.

بانك مركزی در ماه های گذشته توانست تا با اعمال سیاست های ارزی جدید، بازار ارز را كنترل كرده و از التهابات این بازار بكاهد؛ موضوعی كه مورد تایید قریب به اتفاق مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی است، اما در زمینه برنامه ریزی های اقتصادی یك دست صدا ندارد و همه افراد و نهادهای در رابطه با اقتصاد باید برای رشد آن بكوشند.

نكته مهمی كه در این میان وجود دارد اظهارات اخیر مدیركل سیاست ها و مقررات ارزی بانك مركزی است كه گفته است تنها ۵.۷ میلیارد یورو به سامانه نیما وارد شده كه این رقم تنها حدود ۲۷ درصد ارز حاصل از صادرات است.

كسرایی پور با اشاره به اینكه حالا مبنای قیمت گذاری گمرك، نرخ ارز در سامانه نیما است، گفته است: برمبنای آمار هشت ماهه گمرك، حدود ۲۷.۸ میلیارد یورو صادرات غیرنفتی داشتیم كه از این مبلغ، ۶.۴ میلیارد یورو مربوط به میعانات گازی است و ۲۱.۴ میلیارد یورو باز ارزش بقیه كالاهای صادراتی است.

به این ترتیب، با عنایت به اینكه ۵.۷ میلیارد یورو ارزی بوده كه از محل صادرات ایران وارد سامانه نیما شده، ۱۵.۷ میلیارد یورو از ارز صادراتی ایران كه قرار بوده وارد سامانه نیما شود، بلاتكلیف است و معین نمی باشد به كدام محل رفته است.

این سوژه را رئیس كل بانك مركزی باز بر آن تاكید داشت كه مابقی ارز حاصل از صادرات كه قرار بوده به سامانه نیما بیاید، معین نمی باشد به كجا رفته است.

البته برمبنای قوانین، صادركنندگان سه ماه فرصت دارند ارز حاصل از صادرات را به كشور برگردانند و شاید این رقم تغییر كند، از طرف دیگر، بخشی از صادرات هم به عراق و افغانستان به صورت ریالی انجام شده است، اما نكته مهم این است كه از ابتدای سال جاری تابحال ۱۵.۷ میلیارد یورو از ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی كشور بازنگشته است.




1397/09/13
16:57:49
5.0 / 5
4982
تگهای خبر: اقتصادی , بازار , بانك مركزی , دولتی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
لیدی شال LadyShal