انتقاد پارسا از موازی كاری در ارائه آمار؛

آمار بانك مركزی و مركز آمار گویا برآمده از دو كشور مختلف است

آمار بانك مركزی و مركز آمار گویا برآمده از دو كشور مختلف است

لیدی شال: رئیس مركز آمار اظهار داشت: قانونی كه به منظور حذف موازی كاری تدوین شد، خود با نام بردن از بانك مركزی تبدیل به مجوزی برای موازی كاری شده است.



به گزارش لیدی شال به نقل از مهر، امیدعلی پارسا در مراسم نمایش نتایج پروژه تدوین و اجرای نظام جامع آماری، گفت: زیرساخت حكمرانی شایسته در جامعه امروز پس از امنیت، تولید داده های آماری با كیفیت است.
رئیس مركز آمار اضافه كرد: در غیر این صورت نه تنها برنامه ریزی های كلان بلكه تصمیم گیری های خرد بخش دولتی و غیردولتی شكل نمی گیرد.
وی افزود: از سال ۲۰۱۰ به این سو، كشورها به سمت گذر از نظام سنتی پیش رفته اند اما ما تازه در سال ۲۰۱۸ در حال صحبت درباره این سوژه هستیم.
پارسا با اشاره به اینكه در نظام های سنتی، پرسشنامه های كاغذی، تبلت و اینترنت در اختیار مردم گذاشته میگردد و مردم اطلاعات را به صورت خوداظهاری ثبت می كنند، اظهار داشت: این در شرایطی است كه در نظام های پیشرفته، دستگاه های اجرایی در حین انجام وظایف، سامانه هایی دارند كه ریزداده های مورد نیاز نظام آماری و برنامه ریزی كشور را تامین می كنند.
وی با اشاره به اینكه فراهم كردن این بستر در كشور ربطی به ترامپ و تحریم ندارد بلكه نیاز به آگاهی، عزم و اراده دارد، گفت: البته باید اظهار داشت كه اطلاعات دریافتی پیش از رسیدن به دست كارشناسان مركز آمار كدینگ می شوند و كارشناس اطلاعات و شناسه های هویتی افراد را نمی بینند.
پارسا با اشاره به اینكه باید قوانین در این راستا تغییر كند، اضافه كرد: پیش از تغییر قوانین تلاش كردیم با بخشنامه معاون اول رییس جمهور كار را جلو ببریم.
رئیس مركز آمار همین طور با اشاره به تفسیر و تحلیل آمارها اظهار داشت: گاهی تفسیرها به گونه ای است كه پایین بودن سواد آماری را نشان داده است و ما به جای اینكه سواد آماری را بالا ببریم به اعداد و ارقام شك می نماییم.
وی افزود: تورم ماهانه و نقطه به نقطه زندگی مردم را نشان داده است و تورم سالانه بیان كننده عملكرد دولت می باشد.
پارسا همین طور با اشاره به موازی كاری در كشور در ارتباط با نمایش آمار اظهار داشت: قانون به صورت مشخص مركز آمار را مسئول نمایش آمار دانسته است اما همان قانون در جایی دیگر گفته كه سایر دستگاه ها هم می توانند آمار عرضه كنند.
رئیس مركز آمار اشاره كرد: قانونی كه به منظور حذف موازی كاری است، خودش با نام بردن از بانك مركزی، مجوزی برای موازی كاری شده است. این در شرایطی است كه تنها در ۱۲ كشور، بانك مركزی رشد اقتصادی و در ۵ كشور نرخ تورم را اعلام می كند.
این مقام مسئول اشاره كرد: زمانی كه اطلاعات بانك مركزی و مركز آمار را درباب آمار كشور می بینیم، گمان می نماییم این آمار برای دو كشور مختلف است!
پارسا تصریح كرد: به صورت كلی ما خواهان «گذر از نظام سنتی آماری از راه تغییر قانون و مقررات متناسب با این مساله» و «حذف موازی كاری» هستیم.

1397/09/07
18:51:58
5.0 / 5
4897
تگهای خبر: اقتصادی , بانك مركزی , دولتی , طلا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
لیدی شال LadyShal