گزارشی از جزئیات افزایش نرخ ارز در هفته جاری

چرا دلار گران شد؟

چرا دلار گران شد؟

لیدی شال: قیمت دلار و یورو در هفته جاری روند صعودی را طی كرد. رئیس كل بانك مركزی برخی مصوبات اقتصادی دولت را دلیل این مساله می داند.


به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، طی هفته جاری، نمودار نرخ ارز صعودی و همراه با نوسان بود؛ به طوریكه كه از شروع هفته قیمت خرید و فروش ارز در بانك ها و صرافی ها با افزایش همراه بود.
نرخ خرید دلار در بانك ها از ۱۱ هزار و ۴۹۸ تومان در روز شنبه با افزایش مستمر در نهایت به ۱۲ هزار و ۹۸۶ تومان در روز گذشته رسید تا افزایش حدود ۱۵۰۰ تومانی در طول پنج روز داشته باشد.
بانك ها نرخ خرید دلار را در ایام یكشنبه تا سه شنبه باز به ترتیب ۱۱ هزار و ۸۹۶ تومان، ۱۲ هزار و ۲۳۶ تومان و ۱۲ هزار و ۴۳۱ تومان اعلام نمودند.

صرافی ها دلار را زیر ۱۳ هزار تومان نگه داشتند
اما افزایش نرخ دلار در بازار آزاد باز كاملاً مشهود بود؛ به طوریكه صرافی های مجاز بانك مركزی قیمت دلار را از روز شنبه تا امروز ۱، ۱۳۰ تومان افزایش دادند، اما این صرافی ها در نهایت نرخ فروش دلار را پایین تر از ۱۳ هزار تومان نگه داشتند.
برمبنای اعلام بانك مركزی از نرخ خرید و فروش ارز در صرافی های مجاز، اولین روز هفته جاری قیمت فروش دلار در این صرافی ها ۱۱ هزار و ۸۳۰ تومان بود و این در شرایطی است كه صرافی ها امروز پنجشنبه هر دلار آمریكا را ۱۲ هزار و ۹۷۰ تومان به متقاضیان می فروشند.
نرخ فروش دلار در صرافی ها باز در ایام یكشنبه تا چهارشنبه به ترتیب ۱۲ هزار و ۲۵۰ تومان، ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان، ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان و ۱۲ هزار و ۹۷۰ تومان اعلام شده است.

یورو وارد كانال ۱۵ هزار تومان شد
همزمان با افزایش نرخ دلار در هفته جاری، قیمت یورو باز با سرعت بیشتری نسبت به دلار افزایشی شد تا در طول پنج روز، نرخ خرید یورو در شعب ارزی بانك ها با افزایش ۱۳۲۶ تومانی از ۱۲ هزار و ۹۸۶ تومان در روز شنبه به ۱۴ هزار و ۳۱۲ تومان در روز گذشته برسد.
بانك ها قیمت خرید یورو را در ایام یكشنبه تا سه شنبه به ترتیب ۱۳ هزار و ۴۳۶ تومان، ۱۳ هزار و ۸۴۳ تومان و ۱۴ هزار و ۳۱۲ تومان اعلام نمودند.
این در شرایطی است كه نرخ فروش یورو در صرافی های مجاز بانك مركزی امروز از مرز ۱۵ هزار تومان گذشت و در این هفته ۱، ۲۵۰ تومان افزایش یافت؛ به طوریكه در اولین روز از هفته جاری صرافی ها هر یورو را ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان به مردم می فروختند كه امروز قیمت فروش یورو به ۱۵ هزار و ۱۵۰ تومان رسید.
قیمت یورو از یكشنبه تا چهارشنبه باز در صرافی ها به ترتیب ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان، ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان، ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان و ۱۴ هزار و ۹۳۰ تومان بود.

ارز مسافرتی، بازار آزاد را هم رد كرد
با افزایش قیمت ارز در بازار، ارز مسافرتی باز در شعب ارزی بانك های عامل با افزایش قیمت روبرو شد و این در شرایطی است كه با عنایت به نزدیك شدن به روزهای انتهایی سال و افزایش تقاضا برای سفرهای خارجی و ارز مسافرتی، قیمت این ارز در این هفته عموماً از بازار آزاد گران تر بود.
در شرایطی كه صرافی های مجاز بانك مركزی روز گذشته قیمت فروش هر یورو را ۱۴ هزار و ۹۳۰ تومان اعلام نموده بودند، نرخ فروش ارز مسافرتی برای هر یورو ۱۵ هزار و ۳۲ تومان از طرف شعب ارزی بانك های عامل اعلام گردید و جالب تر آنكه این نرخ با افزودن كارمزد بانك مركزی و بانك عامل به بیشتر از ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان می رسد.
بانك مركزی با بیان این نرخ برای ارز مسافرتی عملاً پرداخت ارز مسافرتی به متقاضیان را متوقف كرده، چراكه قریب به اتفاق متقضیان ارز، به جای تهیه یورو مسافرتی از بانك و تبدیل آن به ارز مورد علاقه خود مستقیماً می توانند ارز را از بازار آزاد یا صرافی ها با قیمت پایین تر و بدون نمایش مدارك سفر خریداری كنند.

واكنش بانك مركزی به افزایش قیمت ارز
در اوایل هفته جاری رئیس كل بانك مركزی افزایش قیمت ارز را تحت تأثیر برخی اظهارنظرهای سیاسی و تبلیغات منفی علاقه مندان به افزایش نرخ ارز اعلام و اصرار كرد كه با بانك مركزی در صورت لزوم اقدامات لازم را برای كنترل بازار انجام خواهد داد.
اظهارنظرهای همتی به همراه سیاست های ارزی بانك مركزی در ماه های اخیر همواره بازار ارز را كنترل كرده، اما این دفعه این سخنان باز كارگشا نبود و قیمت ارز به روند صعودی خود ادامه داد.
در همین راستا، وی امروز بار دیگر با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود، علت این مساله را مصوبه آزادی ورود كالا بوسیله مرزنشینان و ملوانان دانست و از هیأت وزیران خواست در این مصوبه تجدید نظر كنند.
رئیس كل بانك مركزی درباره چرایی افزایش نرخ ارز، توضیح داد: مصوبه آزادی ورود ۱۰ ها قلم كالا بوسیله مرزنشینان و ملوانان، در شرایط تحریم و محدودیت های ارزی، واردات اجناس غیرضرور در این موقعیت زمانی را افزایش داده و بالقطع سبب افزایش تقاضای ارز در سلیمانیه، دوبی، هرات و متعاقباً در بازار ایران شده است.
وی ادامه داد: البته عامل مهم روانی اجلاس FATF هم مزید بر علت شده كه اطلاعات دریافتی حاكی می باشد در این مقطع باز احتمال تعلیق، بسیار زیاد است.
با توجه به این افزایش قیمت ها در ایام اخیر، مردم باید هشیار باشند كه در شرایط فعلی و با عنایت به اهمیت تصمیمات سیاسی در تغییر قیمت نرخ ارز، سرمایه گذاری در این بازار از ریسك بسیار بالایی برخوردار می باشد و در عین حال تأثیر منفی زیادی را بر اقتصاد كشور می گذارد كه در نهایت ثمرات سو آن بر معیشت عموم مردم وارد خواهد شد.



1397/12/02
19:28:10
5.0 / 5
4832
تگهای خبر: اقتصادی , بازار , بانك مركزی , طلا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
لیدی شال LadyShal