رئیس اتاق ایران و سوئیس:

از كنار رفتن تحریم ها، توقع معجزه نداشته باشیم

از كنار رفتن تحریم ها، توقع معجزه نداشته باشیم

از عمر دولت ترامپ کمتر از سه هفته باقی مانده و با آغاز رسمی کار جو بایدن در کاخ سفید، مبحث بازگشت آمریکا به برجام و کاهش احتمالی تحریم ها، به یکی از اصلی ترین دغدغه های اقتصاد ایران در ایام آینده تبدیل گشته است.


به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اردیبهشت ۱۳۹۷، در اقدامی یک طرفه خروج کشورش از برجام را اعلام و تحریم های جدیدی را ضد اقتصاد ایران اعمال کرد. تحریم هایی که ترامپ از آنها به فشار حداکثری یاد می کرد، با هدف بازگرداندن ایران به میز مذاکره و تصمیم گیری درباره برجام اجرایی شد اما با وجود اجرای این تحریم ها، هیچ یک از اهداف دولت آمریکا محقق نشد.
با گذشت حدود سه سال از آغاز این تحریم ها، در انتخابات ۱۳ آبان سال جاری، ترامپ از بایدن شکست خورد. بایدن که در دوره باراک اوباما بعنوان معاون وی در کابینه ای حضور داشت که توافق هسته ای را نهایی کردند و در جریان رقابت های انتخاباتی، اعلام نموده که برجام باز خواهد گشت. هرچند در راه اجرای این وعده بایدن، ابهام ها و سوالات فراوانی وجود دارد اما صرف امید به ایجاد تغییر در شرایط اقتصادی ایران سبب شده در هفته های گذشته نشانه های مثبتی نمایان شود.
با این وجود تجربه برجام، بازگشت تحریم ها و مشکلاتی که در این سال ها برای ایران به وجود آمده، نحوه برنامه ریزی برای آینده بعد از تحریم ها را مهم تر از هر زمان دیگری کرده است. شریف نظام مافی - رئیس اتاق ایران و سوئیس – در گفت و گو با ایسنا از ضرورت نگاه واقعی به شرایط اقتصادی ایران در دوره بایدن می گوید.
او با اشاره به اینکه نمی توان از کنار رفتن تحریم ها، توقع معجزه داشت، اظهار نمود: کاهش فشار تحریم ها بطور قطع به بهبود نسبی شرایط کمک خواهد نمود و امکان افزایش تعامل با شرکتهای اروپایی را زیاد می کند اما ما باید با استفاده از تجربه برجام به این تعاملات نگاه نماییم.
نظام مافی ضمن اشاره به محدودیت هایی که در راه بازگشت اقتصاد ایران به عرصه جهانی وجود دارد، اظهار داشت: ما در طول سالهای گذشته نتوانسته ایم جایگاه خویش را در عرصه های بین المللی حفظ نماییم. ازاین رو با کنار رفتن تحریم ها هم نحوه تعامل با شرکتهای خارجی و عقد قراردادهای مشترک تا رسیدن به شرایط عادی فاصله ای طولانی دارد.
به قول رئیس اتاق ایران و سوئیس، در صورت کنار رفتن تحریم ها، مذاکراتی شروع می شود که می تواند در نهایت به عقد قراردادهای مشترک منجر شود اما اینکه این قراردادها به چه شکل نهایی شوند از یک سو و اینکه چه زمانی بتوانند به شکل گسترده بر اقتصاد ایران تأثیر بگذارند از طرفی، مسائلی است که باید تحلیل های جدی درباره آنها عرضه شود. ازاین رو ضمن افزایش امید به بهبود شرایط و کاهش محدودیت ها، باید در نظر داشت که در کوتاه مدت نمی توان توقع معجزه داشت.




منبع:

1399/10/13
23:22:04
0.0 / 5
1180
تگهای خبر: اقتصادی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
لیدی شال LadyShal