رئیس مركز تحقیقات كشاورزی گلستان:

خشكه كاری برنج تأثیر چندانی بر كیفیت محصول ندارد

خشكه كاری برنج تأثیر چندانی بر كیفیت محصول ندارد

لیدی شال: رئیس مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی گلستان اظهار داشت: تابحال آزمایش های ما نشان داده كه در استان گلستان خشكه كاری برنج، تأثیر چندانی در كیفیت محصول ندارد.


«ابوالفضل فرجی» در گفت وگو با ایسنا، اظهار نمود: كشت برنج در استان گلستان چالشی است كه نه می توان آنرا حذف نمود و نه آنرا به این شكل ادامه داد. از این رو باید به دنبال راهكارهایی برای برطرف نمودن این چالش رفت و مصرف آب را كم كرد.

وی با بیان این كه برنج تنها گیاه زراعی است كه در شرایط غرقاب رشد می كند و رشد بهتری هم دارد، اشاره كرد: از مزایای كشت غرقابی، كنترل بهتر علف های هرز و تعادل بخشیدن به محیط خاك است.

رئیس مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی گلستان، یكی از روش های كاهش مصرف آب در كشت برنج را خشكه كاری دانست و اظهار داشت: در روش خشكه كاری به دنبال این هستیم كه لایه ۵ تا ۱۰سانتی متری آب روی سطح زمین های كشاورزی را بدون این كه میزان جذب آب گیاه كم شود، حذف نماییم.

فرجی اظهار داشت: برای تحقق این امر به بذرهایی نیاز داریم كه تحمل این شرایط را داشته باشند. هم چنین باید میزان علف های هرز و آفات را باز در این وضعیت كنترل كرد.

رئیس مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی گلستان با اشاره به ستاندن مجوز تنها مركز تحقیقات خشكه كاری كشور در این مركز، اشاره كرد: از مزایای روش خشكه كاری كاهش ۴۰ درصدی هزینه ها و كاهش مصرف آب از ۱۲ تا ۱۴ هزار متر مكعب در حالت غرقاب به 5000 تا 8000 متر مكعب در حالت خشكه كاری است.
فرجی اضافه كرد: انتظار داریم در این روش عملكرد 10 تا 20 درصد افت داشته باشد اما از طرفی میزان هزینه ها باز تا 40 درصد كاسته می شود.
وی، دست خوردن كمتر ساختمان خاك را باز یكی دیگر از مزایای مهم روش خشكه كاری دانست و اظهار داشت: در روش غرقاب ساختمان خاك به هم می خورد و خاك فشرده شده و همین امر موجب میگردد كه ریشه گیاه گندم یا كلزایی كه سپس برنج كشت می شود، در خاك توسعه پیدا نكند و با وزش باد و باران گیاه بخوابد.

فرجی اشاره كرد: خشكه كاری در كیفیت محصول تأثیر چندانی ندارد، چئن در این روش میزان جذب آب گیاه كم نمی گردد و تنها از تبخیر آب جلوگیری میگردد. البته تحقیقات تكمیلی در این رابطه در حال انجام می باشد.

رئیس مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی گلستان تصریح كرد: بخش عظیمی از نگرانی ما در روش خشكه كاری علف های هرز هستند، الان به علف كش هایی دست یافتیم كه این مشكل را تا حدودی برطرف می كند.






1397/10/02
20:56:04
5.0 / 5
4797
تگهای خبر: كشاورزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
لیدی شال LadyShal