رئیس موسسه تحقیقات آب و خاك كشور اعلام كرد:

تشكیل شورای عالی خاك راهكار حفظ خاك كشور

تشكیل شورای عالی خاك راهكار حفظ خاك كشور

به گزارش لیدی شال رئیس موسسه تحقیقات آب و خاك كشور اظهار داشت: برای رفع مشكلات مربوط به حوزه خاك باید شورای عالی خاك مانند شورای عالی آب تشكیل گردد تا خاك در كشور متولی داشته باشد و همه دستگاه ها و سازمان های مرتبط، با هماهنگی بهتری از این عنصر مطلوب و اثرگذار حمایت كنند.


به گزارش خبرنگار ایسنا، هادی اسدی رحمانی بامداد امروز (چهارشنبه) در همایش "روز جهانی خاك؛ چالش ها و راهكارهای بهره برداری" با اشاره به اینكه حفظ و حراست از خاك امری بدیهی برای كشورهای مختلف است، اظهار نمود: نقش خاك در زنجیره اقتصاد و تولید مواد غذایی و مسائل مهمی همچون محیط زیست، تغییر اقلیم و پالایش آلاینده ها بسیار اثرگذار می باشد. خاك مهم ترین تامین كننده نیازهای جسمی و معنوی انسان است.
وی خاطرنشان كرد: در طول تاریخ تمدن های بسیاری به واسطه تخریب خاك از بین رفته اند. هم اكنون چالش های منابع خاك كشور، تغییر كاربری اراضی كشاورزی، شوری خاك، پایین بودن منابع مغذی خاك، فرسایش و تخلیه بنیه خاك است و باید تلاش نماییم منابع خاك كشور را پایش و نگهداری نماییم.
رئیس موسسه تحقیقات آب و خاك كشور اظهار نمود: در دهه های اخیر فرسایش و آلودگی خاك، به یكی از تهدیدهای زیست محیطی كشور تبدیل گشته و منجر به از دست رفتن خاك، آب و عناصر غذایی موجود در خاك شده است. برپایه داده های موجود، هر ساله سه هزار هكتار زمین كشاورزی به دنبال تغییر كاربری از بین می رود. از سال 32 تا 80 حدود 200 هزار هكتار تغییر كاربری زمین های كشاورزی در كشور انجام شده كه این به معنای از دست دادن خاك است.
وی افزایش جمعیت جهانی را عاملی از دست رفتن خاك عنوان نمود و اظهار داشت: به دلیل محدودیت آب و خاك و افزایش تقاضای غذا در دنیا تعادل خاك و آب گرفتار نقصان شده است. از سال 2012 برنامه مشاركت های خاك توسط سازمان فائو با هدف اصلاح حكمرانی منابع محدود خاك در دست اقدام است.
اسدی رحمانی اضافه كرد: بر همین مبنا پروژه های مشتركی در كشور با همكاری ایتالیا در حال اجرا می باشد.
لایحه حفاظت از حاك زمینه ساز حكمرانی خاك در كشور
رئیس موسسه تحقیقات آب و خاك كشور اظهار داشت: لایحه حفاظت از خاك كشور طی 12 سال بین دولت و مجلس در حال پیگیری بود و الان بعد از اصلاح در صحن مجلس تصویب شده است. لایحه حفاظت از خاك به شناسایی منابع خاك، مدیریت و حفاظت از منابع خاك كشور تاكید دارد.
وی ادامه داد: لایحه حفاظت از خاك برنامه های راهبردی برای حفاظت از خاك عرضه می دهد و تمام ارگان های دولتی از یك سو و مراكز پژوهشی و دانشگاه ها از جانب دیگر در این سیاست گذاری ها همراه خواهند بود. این لایحه در بخش شناسایی منابع خاك به صورت مشخص تاكید می كند كه نقشه های شناسایی خاك تهیه شود. برپایه لایحه حفاظت از خاك، كسانی كه سبب تخریب و كاهش توان باردهی خاك شوند، جریمه خواهند شد.
لایحه حفاظت از خاك شامل 26 ماده قانونی است
اسدی رحمانی یكی دیگر از مواد قانونی لایحه حفاظت از خاك را ممنوعیت فروش خاك كشور برشمرد و اضافه كرد: در این زمینه به صورت شفاف مصادیق بیان شده است.
وی ادامه داد: در لایحه حفاظت از خاك، مبحث چگونگی استفاده از كودهای شیمیایی و سموم آفت كش مورد توجه قرار گرفته است. به صورت مشخص در مورد آلودگی خاك و حدود مجاز عناصر و تركیب آلاینده خاك سازمان حفاظت محیط زیست باید تعیین كننده باشد ومنابع آلاینده را اطلاع رسانی كند.
رئیس موسسه تحقیقات آب و خاك كشور اظهار نمود: شناسایی منابع آلوده كننده خاك و بررسی میزان عناصر موجود در خاك هم همچون مفاد این لایحه است.
به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، همایش "روز جهانی خاك؛ چالش ها و راهكارهای بهره برداری" با حضور مسئولان مركز تحقیقات جهاد كشاورزی، سازمان محیط زیست، انجمن علوم خاك اصفهان و محققان و كارشناسان این حوزه امروز چهارشنبه 28 آذر در مركز تحقیقات جهاد كشاورزی اصفهان برگزار گردید. در این مراسم كارشناسان به اهمیت خاك در بخش كشاورزی و عرضه راه هایی برای پیشگیری از فرسایش و آلودگی آن بعنوان بستر تولید پرداختند.



1397/09/28
21:49:03
5.0 / 5
4698
تگهای خبر: دولتی , طلا , فروش , كشاورزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
لیدی شال LadyShal