سرپرست وزارت جهاد كشاورزی:

فارغ از موضوع آب به توسعه فكر نكنید

فارغ از موضوع آب به توسعه فكر نكنید

لیدی شال: سرپرست وزارت جهاد كشاورزی با اشاره به اینكه یكی از چالش های پیش روی بخش كشاورزی منابع آب است، از همه كسانی كه در این بخش فعالیت می نمایند خواست فارغ از موضوع آب به بحث توسعه فكر نكنند.


به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، عباس كشاورز در گردهمایی ملی مدیران اقتصادی و استانی سازمان مركزی تعاون روستایی ایران با بیان این كه همه كشورها به امنیت غذایی اهمیت خاص می دهند، اظهار نمود: بایستی از منابع طبیعی حفاظت نماییم. یعنی هر خاكی كه از بین برود یا هر درختی كه بی خود بریده شود، مسئولیتش بر عهده ما، كشاورزان و جنگلداران است. همین طور باید به درآمد كشاورزان نیز توجه كرد.
وی افزود: اگر فعالان اقتصادی یعنی كشاورزان، كارخانه داران وصنایع درآمدشان بالا نرود، امكان پس انداز برای آنها فراهم نمی گردد. در حقیقت توسعه از راه پس انداز ایجاد می شود و دولت نمی تواند منابعی را تزریق كند، بلكه بایستی به توسعه زیر بنا بپردازد.
سرپرست وزارت جهاد كشاورزی با بیان این كه كشاورزی ایران كمتر از پنج چالش اصلی دارد و اغلب این چالش ها با دانش امروز و تكنولوژی قابل حل است، اظهار نمود: یكی از این چالش ها منابع آب است. خواهشم این است كه در سرزمینمان هیچ كس فارغ از موضوع آب به توسعه فكر نكند. آب چالش جدی است. برخی روستاها حتی آب شرب ندارند و چاه ها در حال افت است. مشكل آب جدی است اما نباید ترسید.
وی در ادامه اشاره كرد: چالش دیگر ما در بخش كشاورزی این است كه عملكردهای ما بطور عمومی پایین است. در كنار این چالش بهره وری ها هم پایین است و ما از یك واحد انرژی یا مقدار مشخصی آب و كود به اندازه كافی پول در نمی آوریم.
به گفته وی، چالش دیگر در این بخش ناپایداری منابع است. خاك ها امروز در معرض فرسایش و تحلیل هستند. حتی ناپایداری انسانی نیز وجود دارد و این نوسانات قیمت ها به نوسانات درآمد كشاورزان باز می گردد.
كشاورز در ادامه همین طور به چالش های فرعی بخش كشاورزی نیز اشاره نمود و اظهار داشت: بخش كشاورزی بخش اقتصادیست اما هنوز به امر تقاضا در بخش كشاورزی نپرداخته ایم. ما همه فكر می نماییم كشاورزی جای كشاورزان و حوزه های در رابطه با این بخش است. اما باید در نظر داشت كه كشاورزی امری اقتصادی بوده و بدون تقاضا هیچ تولیدی قابل ساماندهی نیست.
به گفته وی، هیچ تولیدكننده ای نباید بدون توجه به مصرف كننده حركت نماید. بایستی مراقب مصرف كننده و تولید كننده بود. اگر رابطه ای بین تولید و مصرف تعریف نشود، هر دو طرف ضرر می كنند. همین طور فاصله میان تولید كننده و مصرف كننده بسیار زیاد است كه این مساله به نفع هیچ كس نیست.
سرپرست وزارت جهاد كشاورزی با بیان این كه كشور چالش های آب و اشتغال دارد، اظهار داشت: مشكل آب را می توانیم در بخش كشاورزی حل نماییم اما برای اشتغال بایستی برنامه ریزان فكری كنند. البته اگر تولید بالا رود، كشاورزی صنعتی شود، اشتغال نیز افزایش می یابد. بااینكه نمی توان برای همه اشتغال ایجاد كرد اما می توانیم به كاهش مسئله اشتغال كمك نماییم.
وی همین طور اشاره كرد: پایین نگهداشتن ارز موجب شد كه بخش كشاورزی آزار ببیند و ما نیز با پایین نگهداشتن قیمت های كشاورزی موجب سركوب این بخش شدیم، بدین سبب بایستی متخصصان در این بخش كمك های لازم را انجام دهند.
كشاورز همین طور برون رفت از این مشكلات و چالش ها را واگذاری اختیارت بیشتر به بخش های خصوصی و به رسمیت شناختن هر چه بیشتر این نهادها دانست و اظهار نمود: دولت نباید در بخش كشاورزی به این حد بزرگ شود و ما آماده ایم همه اختیاراتمان در حد تصدی گری را به بخش خصوصی واگذار نماییم و سازمان تعاون روستایی بایستی پرچمدار انسجام تشكل ها باشد و اختیارات اجرایی، تصمیم سازی و فعالیت برای سرمایه گذاری به تشكل ها واگذار شود.




منبع:

1398/10/23
21:58:00
5.0 / 5
4772
تگهای خبر: اقتصادی , امنیت , قیمت , كشاورزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
لیدی شال LadyShal