سودجویان طرح شناسه کالا را دور زدند دردسر مشتریان و تعمیرکاران خودرو به سبب قطعات تقلبی

سودجویان طرح شناسه کالا را دور زدند دردسر مشتریان و تعمیرکاران خودرو به سبب قطعات تقلبی

لیدی شال: لیدی شال: قطعات یدکی خودروی تقلبی که قرار بود با طرح شناسه کالا، دیگر در بازار جایی نداشته باشد، طی روزهای اخیر مشتریان زیادی را گرفتار مشکل کرده و تعمیرکاران خودرو نیز از مراجعه خودرو های با لطمه جدی، گلایه دارند و در نهایت مسئوولان مربوطه نیز معتقدند نواقصی در اجرای این طرح و فعالیت سامانه وجود دارد که به زودی رفع خواهد شد.


به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، طرح شناسه دار کردن قطعات یدکی با هدف حذف سوداگری ها در تولید و توزیع لوازم یدکی قاچاق و غیر استاندارد که جان و مال مردم را تهدید می کرد، تدوین و از مرداد ماه سال قبل اجرائی شد.
از اسفند ماه سال ۱۴۰۰، موضوع مدیریت و کنترل بازار قطعات یدکی خودرو ها، توسط وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت (سیدرضا فاطمی امین) مطرح و از شروع سال قبل بصورت جدی در دستور کار قرار گرفت؛ بدین سبب در امتداد اجرای طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت درباب قاچاق و تقلب در قطعات یدکی خودرو ها بعد از تعطیلات عید نوروز، وزیر صمت وقت اعلام نمود: لوازم یدکی خودرو، لوازم خانگی، آرایشی و بهداشتی، پوشاک و دخانیات، پنج اولویت نخست اجرائی این طرح در سطح کشور خواهند بود.
بر این اساس قرار شد که تمامی اقدامات در نظر گرفته شده در قالب اجرای این طرح، بصورت مستمر و هفتگی رصد و پایش شده و مرحله به مرحله، با متناسب سازی اقتضایی طرح پیش رود. بدین ترتیب، این طرح با عزم جدی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صنعت، معدن و تجارت شروع شد و باتوجه به مقدمات فراهم شده و اقدامات زیرساختی موجود در وزارتخانه در گام نخست با اولویت گروه کالایی حوزه قطعات یدکی خودرو، عملیاتی شد.
از همان ابتدای امر تاکید شده بود که اجرای این طرح علاوه بر مقابله با کالای قاچاق و تقلبی، نتایج مثبت اقتصادی دیگری همچون ایجاد فرصت های شغلی جدید در بخش تولید و همین طور تامین امنیت مصرف کنندگان در استفاده از کالاهای موجود در سطح بازار خصوصاً در عرصه لوازم یدکی خودرو نیز محقق می شود.
در گام نخست اجرای این طرح، مقابله با عرضه کالاهای قاچاق و تقلبی در عرصه لوازم یدکی خودرو از ۱۵ فروردین ماه در سراسر کشور عملیاتی و سپس عرضه قطعات یدکی خودرو به بازار از ۲۱ خردادماه به داشتن کد رهگیری مشروط شد و از این تاریخ به بعد واحدهای صنفی از خرید اقلام بدون شناسه منع شدند. در نهایت از ۱۵ مرداد ماه، عرضه بدون شناسه لوازم یدکی و قطعات خودرو ممنوع و ثبت "کد نقش" فعالان حوزه لوازم یدکی و قطعات خودرو در سامانه جامع تجارت الزامی شد.
بعد از آن فرصت شناسه دار کردن کالاها و دریافت کد رهگیری تا ۱۵ مهر ماه سال ۱۴۰۱ تمدید گردید و بر این اساس ۱۵ مهر ماه آخرین روز مهلت قانونی ثبت شناسه کالا و کد رهگیری برای ۵۵ قلم لوازم یدکی بود؛ طبق تاکید مسئولان وزارت صمت قرار شد بعد از این تاریخ، محصولات بدون کد شناسه قاچاق محسوب و طبق قانون قاچاق، جمع آوری شوند.
اما اواسط آذر ماه، یک مقام وقت مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعلام نمود که مهلت ساماندهی کالاهای فاقد شناسه کالا تا آخر سال تمدید شده و از شروع سال ۱۴۰۲، تمامی لوازم یدکی مشمول این طرح بایستی دارای کد رهگیری باشند.
اما بعد از گذشت قریب به یکسال از اجرای رسمی (و یکسال و نیم از ابلاغ اولیه) این طرح، هنوز هم وجود قطعات یدکی بدون شناسه کالا و تقلبی، دامن گیر مشتریان و البته تعمیرکاران خودرو شده است؛ از مشکلات اصلی که در عرصه توزیع اقلام کالایی در کشور وجود دارد، عرضه کالاهای قاچاق و تقلبی است که به دلیل کیفیت پایین، مشکلات و لطمه هایی جدی را متوجه مصرف کننده نهایی می کنند.

مشتریان گله مندند
تعداد زیادی از مردم طی چند وقت اخیر با مراجعه به مراکز مختلف شورای اختلاف از قطعات تقلبی موجود در بازار شکایت کرده اند.
یکی از این مشتریان می گوید که حدود ۱۰۰ میلیون تومان برای خودروی خود هزینه کرده، اما هنوز مشکل خودرویش حل نشده است.
مشتری دیگری می گوید، به جهت روغن نامرغوب و تقلبی که برای خودرویش مصرف شده و قیمتی برابر قیمت نمونه اصلی داشته، خودرو گرفتار مشکل شده و بیش از ۱۰۰ میلیون تومان بر روی دست وی، هزینه گذاشته است.
از طرفی، تعمیرکاران نیز از این مساله گلایه دارند و اعلام می کنند که تعداد زیادی خودرو برای تعمیر به مراکز ان ها مراجعه می کند که خودرو به علت نصب قطعه یدکی تقلبی، گرفتار مشکل شده است.

تقلب از طرف افراد سودجود و فرصت طلب
در این رابطه، بازرسان اتاق اصناف ایران در بررسی ها با تعداد زیادی از قطعات یدکی رو به رو شده اند که کد شناسه و کد رهگیری ندارند، معین نیست از کجا آمده اند و قابل پیگیری هم نیستند.
در این رابطه، سید احمد عابدین زاده- رییس کمیسیون بازرسی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی- نیز ضمن اشاره به این که در نگاه اول و در ظاهر، قطعات یدکی در بازار از کالاهای اصلی با اسامی تجاری معتبر هستند، اما در بررسی دقیق تر مشخص می شود که فاقد شناسه کالا یا کد رهیگیری هستند که افراد سودجود و فرصت طلب، مبادرت به تقلب آنها کرده اند که گاها تشخیص آن برای خود فروشنده نیز مشکل است.
علیرضا نیک آیین- رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو- نیز در این رابطه اعلام می کند: با عنایت به این که راه تشخیص، گاهی دشوار است و قطعات تقلبی شبیه به نمونه اصلی هستند، تعمیرکاران نیز متوجه نشده و بر روی خودروی مشتری نصب می کنند، اما با چند کیلومتر محدود، پیمایش، مجدد مشکل و گاهی مشکلات بیشتر، بروز می کند.

اجرای طرحی که به درستی انجام نمی شود
در این حوزه، سید احمد حسینی- رییس اتحادیه فروشندگان قطعات یدکی خودرو- اشاره کرد: در آخر زنجیره، کدهای شناسه کالا و کدهای رهگیری از زنجیره خارج نمی گردد. خیلی از این شناسه ها متاسفانه مورد تقلب قرار می گیرند و شناسه غیراصلی بر روی محصول درج می شود.
در حالی که مسئولان راه حل جلوگیری از این تقلب در بازار را، فعالیت دقیق و کامل سامانه جامع تجارت می دانند، اما شنیده می شود که متاسفانه اجرای طرحی که بیش از یکسال از ابلاغ آن گذشته، صورت نمی گیرد.
در حالی که به تاکید امین کلاهدوزان-رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت-شروع رسمی سامانه، از ۳۰ بهمن ماه سال قبل با ابلاغ معاون اول رییس جمهور اتفاق افتاده است، اما مدتی پیش عباس علی آبادی- وزیر صنعت، معدن و تجارت- اعلام نموده که تا حالا نواقصی در اجرای این طرح و فعالیت سامانه جامع تجارت وجود داشته که درحال رفع است.
محمدمهدی برادران- معاون صنایع عمومی وزارت صمت- اما در این رابطه اظهار امیدواری کرده است که همانطور که شفافیت طی ماه های گذشته در تولید و تولیدکنندگان به وجود آمده است، در عرصه توزیع و مصرف کنندگان نیز حاصل شود و رسمیت پیدا کند.
گفته می شود که پیوستن واحدهای تعمیرگاهی به سامانه فروشگاهی، می تواند تا حدود بسیاری در کاهش این تخلفات، موثر واقع شود.




منبع:

1402/10/30
14:18:47
5.0 / 5
484
تگهای خبر: استاندارد , اقتصادی , الكترونیكی , امنیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
لیدی شال LadyShal