مروری بر اخبار كار و تعاون،

2025 سال جهانی تعاون نام گرفت

2025 سال جهانی تعاون نام گرفت

به گزارش لیدی شال، عناوین مهم ترین خبرهای حوزه کار و تعاون در هفته جاری به شروع به کار سامانه بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، حذف شرط ضامن از وام های مشاغل خانگی، نامگذاری سال ۲۰۲۵ بعنوان سال جهانی تعاون و ایجاد سامانه جمعیت بیکار و جویای کار اختصاص داشت.



به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، در هفته ای که گذشت سید صولت مرتضوی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی - از طریق اندازی سامانه شناسایی جمعیت بیکار و جویای کار ایران اطلاع داد و اظهار داشت: در آینده نزدیک با تشکیل این سامانه و همکاری دستگاههای مختلف، تعداد شاغلان، افراد جویای کار و بیکار به روز مشخص خواهد شد.

به گفته وی، از راه این سامانه تعداد کارفرمایانی که علاقه مند هستند از خدمات کارگران استفاده نمایند هم مشخص می شود.

حذف شرط ضامن از وام های مشاغل خانگی خبر دیگر این هفته بود. در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه، با تصویب نمایندگان مجلس وام های مشاغل خانگی از عرضه ضامن معاف و صرفاً مشمول دریافت سفته شدند.

این اقدام در جهت تصویب تبصره ۴ اصلاحی بند (پ) ماده ۶ لایحه برنامه هفتم توسعه در جهت پشتیبانی از فعالان مشاغل خانگی صورت گرفت تا متقاضیان راه اندازی کسب وکارهای خرد خانگی صرفا بر اساس اعتبارسنجی و دریافت سفته تسهیلات دریافت نمایند.

قاسم رستم پور - مدیرکل نظارت و هماهنگی اشتغال و کارآفرینی وزارت کار - هم در هفته اخیر ضمن اشاره به آمار کدهای ملی ثبت شده به منظور دریافت خدمات اشتغال دولت اظهار داشت: تابحال ۵۸۰ هزار کد ملی جهت استفاده از خدمات اشتغالزایی دولت شامل دریافت مجوز یا تسهیلات در سامانه ثبت شده است، ولی این که ۵۸۰ هزار نفر حالا شاغل هستند یا در راه ایجاد کسب و کار قرار دهند، بعد از صحت سنجی ها و گذران دوره شکل گیری آن کسب و کار میتوان شاغل شدن فرد را تایید نمود.

وی اشاره ای هم به طرح هایی که منجر به اشتغالزایی نمی گردد، داشت و اظهار داشت: در صورتیکه طرحی انحراف داشته یا احیانا تخلفی صورت گرفته باشد و منجر به اشتغالزایی نشود، برای آن جرایمی درنظر گرفته می شود و تسهیلاتی که تخلف داشته باشد به صورت کامل از فرد دریافت کننده پس گرفته می شود.

این هفته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با صدور اطلاعیه ای از فعالیت و شروع به کار مجدد سامانه بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی جهت گذراندن مراحل فرآیند شناسایی و تأیید شعب تأمین اجتماعی اطلاع داد.

سامانه بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی با همکاری مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی به نشانی bimekar.mcls.gov.ir باردیگر بازنویسی شده است.

برگزاری سیزدهمین نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی شریف رویداد دیگر این هفته بود. این نمایشگاه به منظور ایجاد فرصت شغلی در حوزه های فنی و مهندسی، علوم پایه، مدیریت، علوم پزشکی و تجربی، امکان ارتباط مستقیم کارفرمایان و کارجویان، عرضه فرصت های شغلی، امکان معرفی و ارتقای برند کارفرمایی، تسهیل فرایند جذب و استخدام سازمان ها، آشنایی با مهارت های مورد نیاز کارفرمایان و شناسایی استعدادها و علایق کارجویان برگزار شد.

اعطای مجوز مشاغل خانگی به نوجوانان کارآفرین خبری بود که از جانب دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی اعلام گردید.

آنطور که رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و پشتیبانی از مشاغل خانگی گفته به متقاضیان گروه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال در چارچوب کارآفرینی نوجوانان مجوز مشاغل خانگی اعطا می شود.

به گفته وی، بازار و فروش یکی از دغدغه های فعالان عرصه مشاغل خانگی ست که وزارت کار برای حل این مشکل برنامه هایی را در دستور کار دارد.

تصویب نامگذاری سال ۲۰۲۵ بعنوان سال جهانی تعاون، خبر دیگر این هفته بود.

در مجمع عمومی سازمان ملل و با موافقت اعضا، سال۲۰۲۵ میلادی بعنوان سال جهانی تعاون نامگذاری شد. این تصمیم، همه کشورهای عضو همینطور سازمان ملل متحد و سایر ذی نفعان مرتبط را تشویق می کند تا از سال جهانی تعاون بعنوان فرصتی برای ارتقای تعاونی ها و افزایش آگاهی در زمینه مشارکت آنها در اهداف توسعه پایدار و توسعه کلی پایگاه های اجتماعی و اقتصادی منتفع شوند.

به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، هم اکنون حدود ۳ میلیون تعاونی در جهان وجود دارد و ۱۰ درصد کارگران سراسر دنیا یا از جانب یک تعاونی استخدام می شوند یا به صورت کارگر-کارفرما در چارچوب تعاونی مشغول به کار هستند.





منبع:

1402/08/26
19:56:57
5.0 / 5
234
تگهای خبر: اقتصادی , امنیت , بازار , تسهیلات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
لیدی شال LadyShal