برنامه تولید ۱.۲۰۰.۰۰۰ دستگاه خودرو محقق می شود!؟،

خودروسازی موفق می شود اگر

خودروسازی موفق می شود اگر

لیدی شال: بگفته یك كارشناس صنعت خودرو، در صورت حمایت دولت و بانك مركزی از قطعه سازان با تامین نقدینگی و در اختیار قرار دادن ارز كافی می توان به تحقق هدف گذاری صورت گرفته برای تولید یك میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۸ امیدوار بود.


در شرایطی وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در اظهارات چند روز گذشته خود بر هدف گذاری تولید یك میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۸ اصرار كرد كه بنظر می رسد تحقق این میزان تولید امسال با عنایت به شرایط اقتصادی كشور با الزاماتی همراه باشد.
با عنایت به اینكه سال ۹۷ برای خودروسازی كشور چندان سالی خوبی نبوده است امكان تحقق این هدف جای بررسی دارد؛ چونكه علی رغم مشكلات داخلی و تحریم های خارجی تولید خودرو در حدود یك سال قبل سیر نزولی داشته و بازار باز به تبع عملكرد خودروسازان با آشفتگی های زیادی روبه رو بوده است.
در این رابطه امرالله امینی - عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی - در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: چنانچه از تمام پتانسیل های داخلی برای صنعت خودرو استفاده گردد و برخی قطعات كه در داخل وجود نداشته و نیازمند واردات هستند، بتوانند وارد زنجیره تأمین شوند، می توان به تحقق تولید یك میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو امسال امیدوار بود.
وی ادامه داد: اما شرط تحقق این هدف گذاری این است كه قطعه سازانی كه گرفتار مشكل شده و از خودروسازان طلب دارند، مشكلاتشان برطرف شده و بتوانند با ایجاد تحول و بازسازی در روند فعالیت خود، قطعات را به میزان كافی در اختیار خودروسازان قرار دهند.
این كارشناس صنعت خودرو با تاكید بر اینكه خودروسازان مشكل چندانی برای اجرای افزایش تولید ندارند، اشاره كرد: مشكل اصلی این صنعت در تأمین قطعه و مواد اولیه است كه باید تأمین شوند. در واقع مشكل اصلی تولید در ایران به دو سوژه نقدینگی و كمبود ارز باز می گردد. نقدینگی باید به قطعه ساز پرداخت گردد و ارز برای قطعات و مواد اولیه ای كه امكان تولید در داخل ندارند و وارداتی هستند، تأمین شود. ضمن اینكه مشكلات در تأمین منابع مالی و تبدیل آن به ارز و انتقال آن است.
امینی با اشاره به اینكه می توان مشكل تهیه ارز را به صورت جهانی بوسیله خرید نقدی حتی با قیمت بالاتر یا انتقال پول برای صرافی ها برطرف كرد، اظهار نمود: مشكل اصلی این صنعت مشكلات داخلی و نبود سازمان دهی قوی داخلی بین قطعه ساز و خودروساز است. البته كه می توان گفت تمامی این مشكلات امكان برطرف شدنشان وجود داشته و می توان به تحقق هدف گذاری برای افزایش تولید در سال ۹۸ امیدوار بود.
وی در تشریح استفاده از پتانسیل های داخلی اظهار داشت: لازم است كه خودروسازان مقداری كارهای خودرا با شفافیت بیشتر انجام داده و هزینه های خودرا مدیریت و ساختار هزینه ها را بهبود بخشند و در امتداد این تلاش كنند كه كارایی و بهره وری افزایش یابد.
امینی اضافه كرد: علاوه بر این لازم است كه بانك مركزی از خودروسازان و قطعه سازان حمایت كرده و تسهیلات، ارز و غیره را در اختیار آنها قرار دهد. صنعت خودروسازی كشور گرفتار بحرانی است كه لازم است برای احیای آن همكاریهای لازم صورت گرفته و در زمینه سیستم امور مالیاتی، تعلق ارز و قطعه همكاری شود.



1398/02/01
23:20:36
5.0 / 5
2617
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
لیدی شال LadyShal