گزارش شامخ در آذرماه نشان داد؛

خرده فروشی كالا و خدمات 12 درصد رشد كرد

خرده فروشی كالا و خدمات 12 درصد رشد كرد

لیدی شال: تازه ترین گزارش طرح شامخ (شاخص مدیران خرید) حاکی از بهبود وضعیت خرده فروشی و رشد 12.05 درصدی شاخص میزان فروش کالا و خدمات در آذر ماه است.


به گزارش لیدی شال به نقل از مهر، معاونت اقتصادی و برنامه ریزی اتاق اصناف ایران هر ماه گزارش طرح شاخص مدیران خرید(PMI) که «شامخ» نامیده می شود را منتشر می کند که برمبنای تازه ترین گزارش، عدد شامخ آذر امسال، ۴۵.۱۲ شد که نشان دهنده بهبود وضعیت بخش خرده فروشی در آذر نسبت به آبان ماه است که عدد شامخ کل آن ۳۵.۷۱ بود. البته با توجه به این که عدد شامخ کل پایین تر از عدد ۵۰، به مدلول رکود است، بهبود وضعیت خرده فروشی نسبت به ماه آبان، به مفهوم خروج از رکود نیست. در این میان شاخص میزان استخدام و به کارگیری نیروی انسانی معادل ۵۹.۳۶ در آذر، بیشترین میزان شاخص ها در میان پنج مؤلفه اصلی شامخ بوده است. شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا کالاهای مورد نیاز نسبت به ماه قبل کاهش ۱۱.۹ درصدی داشته و به تبع آن شاخص میزان فروش کالا و خدمات در آذرماه نسبت به ماه قبل رشد ۱۲.۰۵ درصدی داشته است. طبق بررسی های انجام شده، شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان نسبت به ماه گذشته رشد ۶۷.۵۳ درصدی داشته و به همین صورت میزان فروش کالا و خدمات در داخل کشور هم حدود ۱۲ درصد رشد مثبت داشته است. از طرف دیگر صادرات کالا و خدمات هم نسبت به ماه قبل با افزایش حدود ۳۱ درصدی همراه بوده است. برمبنای تحلیل اتاق اصناف ایران از این گزارش روندهای مثبت یاد شده باتوجه به افزایش کم قیمت حامل های انرژی، سبب شده تا محصولات بیشتری از موجودی انبارها، سفارش گرفته شود که همین مورد سبب کاهش شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده، گشته است. در همین راستا شاخص سرعت انجام و تحویل سفارش به میزان ۹٫۲۶ درصد کاهش یافته است. از طرف دیگر، افزایش میزان فروش موجب می شود تا نیاز به پرسنل و نیروی کار بیشتری حس گردد که این امر در ماه مورد مطالعه با افزایش حدود ۶۰ درصدی شاخص میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی، مشاهده می شود. باتوجه به تغییرات شاخص ها و روند نسبتاً مثبت آنها، میزان امیدواری واحدهای صنفی نسبت به بهبود اوضاع با افزایش حدود ۴۵ درصدی شاخص انتظارات در رابطه با کارهای شرکت در ماه آتی، نسبت به ماه قبل، رشد مثبتی را به دنبال داشته است. شامخ چیست؟ شاخص مدیران خرید (شامخ)، شاخصی است که به صورت ماهانه، اطلاعات مورد نیاز فعالان اقتصادی، سرمایه گذاران و همین طور برنامه ریزان کشور در مورد وضعیت رونق و رکود را بیان می کند. این شاخص بوسیله جمع آوری اطلاعات از مدیران مهم ترین بنگاه های اقتصادی (دارای بیشترین ارزش افزوده، میزان تولید و نیروی انسانی)، تهیه شده و برمبنای آن اطلاعات واقعی (و نه حدس یا نظر شخصی)، در مورد وضعیت متغیرهای مهمی از قبیل «مقدار تولید»، «سفارشات جدید»، «سرعت انجام و تحویل سفارش»، «موجودی مواد اولیه» و «میزان استخدام شرکت» در ماه مورد نظر، نسبت به ماه قبل (بیشتر، کمتر یا مانند) دریافت می شود. مؤسسات جهانی معتبر نیز این شاخص را با همکاری بیش از ۴۰ کشور دنیا به صورت ماهانه محاسبه و منتشر می کنند.


منبع:

1399/11/11
13:50:03
0.0 / 5
1035
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
لیدی شال LadyShal