در پی تغییر فرمول قیمت گذاری خودروها

تصمیم جدید شورای رقابت، ورق بازار خودرو را برمی گرداند؟

تصمیم جدید شورای رقابت، ورق بازار خودرو را برمی گرداند؟

لیدی شال: به دنبال بحث های پیرامون قیمت گذاری خودرو ها و آزادسازی آنها که از نیمه دوم سال جاری مطرح و البته خواسته همیشگی فعالان صنعت خودرو و خودروسازان بوده است، بعد از برگزاری جلسه شورای رقابت و اعلام فرمول جدید برای قیمت گذاری برخی از خودرو، قیمت ها در بازار خودرو بعد از چند ماه، روند کاهشی خود در بازار متوقف کرد و نوسان افزایشی جزئی به خود دید اما از امروز بگفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران، جو روانی به وجود آمده برطرف و مجدد ثبات در قیمت ها شکل گرفت.


به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، آزادسازی قیمت گذاری خودرو ها طی چند سال اخیر مورد درخواست فعالان صنعت خودرو و خودروسازان بوده است، آزادسازی قیمت خودرو هر چند وقت یکبار از طرف فعالان صنعت خودرو و قطعه سازی مطرح می شود که در مقاطعی هم صورت گرفته، بطور مثال واگذاری قیمت گذاری خودرو های بالای ۴۰ میلیون تومان در سالهای قبل یا واگذاری قیمت گذاری خودرو های لوکس همچون آن هاست.
در نهایت دو روز پیش (سه شنبه ۹ دی ماه) رضا شیوا -رئیس شورای رقابت در نشست خبری ضمن اشاره به اینکه از مهرماه مرکز ملی رقابت مجدد در فرمول قیمت گذاری خودرو بررسی هایی انجام داده با اعلان اینکه طی تصمیات ستاندن شده، آزادسازی قیمت گذاری خودرو صورت نخواهد گرفت و تنها خودرو ها برای قیمت گذاری، تقسیم بندی شده اند؛ اعلام نمود: طی بررسی های صورت گرفته، فرمول قیمت گذاری برای قسمتی از خودرو ها گرفتار تغییراتی شده و بر طبق متوسط قیمت بازار، قیمت گذاری انجام می شود. همچنان قیمت خودرو های پرتیراژ، طبق همان فرمول قبلی محاسبه می شود.
البته نکته اصلی در فرمول جدید این است که طی توافق صورت گرفته مقرر است خودروسازها ظرفیت تولید را تا ۵۰ درصد بالا برند که این امر سبب کاهش هزینه های تولید می تواند باشد.
طبق آخرین تصمیم شورای رقابت خودرو های پژو پارس اتوماتیک، پژو ۲۰۶ اتوماتیک، ۲۰۷ پانوراما، سمند سون پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس توربو، دنا پلاس توربوشارژ دستی، دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک، هایما توربو S۵ دستی، هایما توربو S۷ اتوماتیک، K۱۳۲ (تارا)، ساینا S، کوئیک، شاهین، آریا، برلیانس، چانگان و زوته مشمول فرمول جدید می شوند. قیمت این محصولات بر طبق متوسط قیمت بازار، قیمت گذاری انجام می شود.
بعد از اعلام خبر تغییر فرمول قیمت گذاری خودرو ها برای بعضی از محصولات، این مساله سبب شد بازار خودرو گرفتار تکانی شده و روند کاهش قیمت خود طی چند ماه اخیر را متوقف و نوسانی هرچند جزیی اما صعودی به خود بگیرد.
در این رابطه سعید موتمنی- رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران- اشاره کرد: از شروع آبان ماه که کاهش قیمت ها شروع شد تا زمان اعلام تغییر فرمول شورای رقابت برای قیمت گذاری برخی خودروها؛ بازار همان کاهش ۳۰ الی ۳۲ درصدی خودرا حفظ نموده بود و فروشندگان و خریداران نیز با این قیمت ها کنار آمده بودند و آن هایی که نیاز به خودرو داشتند، طی چند هفته اخیر خرید خودرا انجام دادند.
وی ادامه داد: از روز سه شنبه بعد از اعلام نظر شورای رقابت و اعلام فرمول جدید برای قیمت گذاری قسمتی از خودرو ها، بازار کمی گرفتار نوسان شد که امروز (پنجشنبه) فروکش کرده است. بعد از صحبت های روز گذشته رئیس بازرسی کل کشور، بازرس کل وزارت صمت و همین طور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی براینکه قیمت ها بایستی مجدد تجدیدنظر شود، جوی روانی به وجود آمد و بعضی از دارندگان خودرو که بعد از جلسه شورای رقابت، احساس کردند تصمیم شورای رقابت می تواند تاثیر صعودی در قیمت ها داشته باشد، از عرضه خودرو به امید صعودی شدن قیمت ها، خودداری کرده بودند، اما مجدد جو روانی به وجود آمده فروکش کرد و از امروز مجدد فروشنده شده اند.
این مقام صنفی اشاره کرد: در هر صورت افرادی که خودرو در اختیار دارند، به دنبال بهانه هستند فضاسازی کنند. آن نوسان افزایشی به وجود آمده بعد از جلسه شورای رقابت ناشی از تاثیرات روانی بود که بعد از صحبت های روز گذشته سازمان بازرسی کشور در خصوص تجدید نظر و شرط افزایش تولید، فروکش کرد. بعید بنظر می رسد فرمول جدید اجرائی شود؛ اگر هم اجرائی شود، بازهم تاثیری در بازار آزاد نخواهد داشت؛ اگر قرار باشد که عرضه بیشتر شود، قیمت ها در بازار آزاد به زیر قیمت های مصوب شرکت خواهد آمد. براین اساس تنها سوددهی افرادی که در خودرو سرمایه گزاری نموده اند، پایین خواهد آمد. در بازار به سبب اینکه تنها از نوسان ارز گرفتار تغییر می شود، تا زمانی که ارز نوسان نداشته باشد، ثبات ایجاد خواهد شد.
موتمنی با اعلان اینکه طبق انتقادهایی که وجود داشته، ممکنست فرمول جدید اجرائی نشود، اظهار داشت: شرط اجرائی شدن فرمول جدید شورای رقابت، افزایش تولید است. اگر تولید بیشتر شود، باتوجه به اینکه خریدار در بازار کم است، قیمت ها نیز پایین خواهد آمد. علاوه براین آزادسازی قیمت بدین شکل ها چندان منطقی و واقعی نیست؛ زمانی آزادسازی قیمت به مفهوم واقعی شکل خواهد گرفت که واردات آزاد باشد، بازار رقابتی شکل گیرد تا خریدار تصمیم بگیرد چه خودرویی را با چه کیفیت و قیمتی خریداری کند؛ شرایط فروش، کیفیت و قیمت در نظر گرفته می شود و آن زمان است که آزادسازی شکل می گیرد.

احتمالا تا آخر سال جاری، شاهد افزایش قیمت در بازار خودرو نخواهیم بود
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران اشاره کرد: از آنجایی که در بازار نوسان ارز وجود ندارد، آن تقاضاهای کاذبی که در بازار شکل می گرفت و همه به دنبال سوددهی بیشتر بودند، ایجاد نمی شد؛ فلذا بازار گرفتار نوسان هیجانی و افزایش قیمت های قابل توجه نمی شد. بدین سبب طی ماه های آتی و چند ماهه باقیمانده تا آخر سال، چنانچه نوسان شدیدی در بازار ارز نداشته باشیم، در قیمت خودرو هم نوسان نخواهیم داشت. همانطور که مشهود است، از زمانی که نوسان چندانی در بازار ارز نداشته ایم، بازار خودرو هم آرام پیش آمده است و نوسان جزیی و در محدوده یک الی سه میلیون تومان افزایش یا کاهش داشته است.
این مقام صنفی اشاره کرد: البته این مساله را نیز باید در نظر داشت که طی چند مدت اخیر عرضه خودرو بسیار بیشتر شده و همان عرضه ۴۰ هزار خودرویی که صحبت بود، در حال ورود به بازار است. به تبع زمانی که عرضه به حد کافی است و در مقابل خریدار در بازار کم است، تقاضای کاذب و واسطه گری نیز شکل نخواهد گرفت. همانطور هم که اشاره شد، بعید است که تا آخر سال افزایش قیمتی در بازار آزاد خودرو شکل بگیرد.




منبع:

1399/10/12
13:16:36
0.0 / 5
274
تگهای خبر: بازار , تجارت , فروش , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
لیدی شال LadyShal