انتقاد یك عضو اتاق بازرگانی تهران

سهم لنج ها در قاچاق فراموش شده است!

سهم لنج ها در قاچاق فراموش شده است!

رئیس كمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران می گوید، در شرایطی بخش قابل توجهی از تمركز بر مقابله با قاچاق به حمل و نقل زمینی اختصاص یافته كه سهم مهم لنج ها و قاچاق دریایی فراموش شده است.


به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، در جلسه پنجشنبه کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران که با حضور اعضای این کمیسیون و برخی از مسئولان دولتی این بخش برگزار شد، فعالان بخش خصوصی ترانزیت از نبود تمرکز و توجه لازم بر این بخش انتقاد کردند و معتقدند در صورتیکه کشور قصد داشته باشد در این عرصه گام های مهمی بردارد، نیازمند ایجاد تغییر در سیاست های اجرایی خواهد بود.
در این نشست فرهاد فزونی، رئیس کمیته حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران، صحبت های خودرا با مسائل مربوط به قاچاق در حوزه ترانزیت آغاز کرد. فزونی بر ضرورت توجه به تمام ابعاد قاچاق و مبارزه همزمان با تمام مبادی ورودی جنس قاچاق اصرار کرد و گفت در صورتیکه قصد کاهش جدی قاچاق وجود دارد، باید تمام زوایای این مساله بررسی شود.
او اظهار نمود: در سال های گذشته ارزش دلاری قاچاق در حدود ۲۴ میلیارد دلار عنوان می شد، اما حالا برخی صحبت از ۱۰ میلیارد دلار قاچاق بوسیله ترانزیت و آن هم با کامیون و از مرزهای زمینی به میان می آورند اما در این میان سخنی از میزان قاچاق لنج ها و قاچاقی که از طرق دیگر وارد کشور می شود، مطرح نیست. در مقطعی عنوان می شد که روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت از کشور قاچاق می شود. در صورتیکه امکان هرگونه تخلف و قاچاق در بعضی حوزه ها به حداقل رسیده، اما صحبت از میلیاردها دلار قاچاق یخچال ساید بای ساید و ماشین لباسشویی و از این قبیل وسائل می شود.
بگفته او، در صورتیکه مدرکی در خصوص وجود قاچاق در تمام بخش های ترانزیت وجود دارد باید ارائه شود تا قانون با متخلفان قاطعانه برخورد کند؛ در غیر این صورت با همکاری تمام بخش های مقدمات رشد ترانزیت فراهم گردد.
بحث درباره مشکلات اجرایی در حوزه ترانزیت در حالی مطرح شده که قبل از این فعالان اقتصادی بارها از ضرورت نگاهی جدی به این مساله صحبت کرده بودند.
جلال ابراهیمی – رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه – در گفت و گو با ایسنا، دراین زمینه اظهار داشت: باتوجه به موقعیت خاص جغرافیایی ایران و ضرورت عبور کالاهای شرق به غرب و شمال به جنوب از ایران، در سال های گذشته خیلی از کشورها تلاش نموده اند، برای افزایش سهم خود از بازار ترانزیت، با ایران وارد رقابت شوند.
بگفته وی، در هفته های گذشته و با بهره گیری از فضای به وجود آمده بعد از شیوع کرونا، برخی از کشورهای منطقه مانند ترکیه، گرجستان و ترکمنستان تلاش نموده اند با طراحی مسیری جدید، در حوزه ترانزیت نقش خودرا گسترش دهند و در این میان اگر ایران نتواند ظرفیت های لازم را فراهم آورد، تصویری که از آینده ترانزیتی کشور وجود دارد، مثبت نخواهد بود.



1399/04/13
23:22:13
5.0 / 5
2632
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
لیدی شال LadyShal