به مناسبت ۱۲ خرداد(اول ژوئن) روز جهانی شیر؛

كاهش سرانه مصرف شیر در كشور به ۸۰ كیلو در سال

كاهش سرانه مصرف شیر در كشور به ۸۰ كیلو در سال

به گزارش لیدی شال مدیر روابط عمومی انجمن صنایع فرآورده های لبنی ضمن اشاره به صادرات شیر، مشكلات صنعت لبنیات، به كاهش سرانه مصرف شیر در كشور اشاره نمود و اظهار داشت: سرانه مصرف شیر در ایران طی دو دهه اخیر از ۹۵ كیلو به ۸۰ كیلو كاهش یافته است.



به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، محمدرضا بنی طبا در جمع خبرنگاران اظهار نمود: سرانه مصرف لبنیات در ایران هم اکنون ۸۰ کیلو برای هر فرد در سال است که با ۱۵۰ کیلو سفارش شده سازمان بهداشت جهانی و همچنین ۱۲۰ کیلو هدف گذاری شده در سند چشم انداز فاصله بسیاری دارد. همینطور سرانه مصرف شیر در ایران طی دو دهه اخیر از ۹۵ کیلو به ۸۰ کیلو کاهش یافته است. از طرفی شیر مدرسه از برنامه های سفارش شده سازمان بهداشت جهانی است که در دو دهه گذشته در ایران افت قابل ملاحظه ای داشته است.

وی افزود: ایران یکی از پیشروترین کشورها در شیر مجانی مدارس بوده و در پس از انقلاب اسلامی طی سال های دولت اصلاحات، شیر یارانه ای و شیر مدارس توزیع می شد. شیر مجانی مدرسه پارسال برای ۸ استان کم برخوردار مصوب شد اما با اجرای ناقص و غیر مستمر همراه بود.

به گفته مدیر روابط عمومی انجمن صنایع فرآورده های لبنی، ماده خام این صنعت (شیرخام) در عموم نقاط محروم کشور قابل تولید است و در صورت توسعه می تواند به اشتغال پایدار در مناطق محروم کمک شایانی داشته باشد. همینطور ایران در دهه ۶۰ وارد کننده محصولات لبنی بود (شیرخشک و پنیر) ولی با حضور بخش خصوصی و توسعه صنعت امروز علاوه بر تأمین بازار داخلی، صادرکننده محصولات لبنی به کشورهای منطقه عراق، پاکستان، حاشیه خلیج فارس، افغانستان و اوراسیا است.

وی در ادامه به صادرات محصولات لبنی هم اشاره نمود و اظهار داشت: صادارات محصولات لبنی پارسال ۴۵۰ هزار تن برابر با ۷۵۰ میلیون دلار بوده است که بخش عمده صادرات صنعت غذایی کشور را شامل می شود. در حقیقت صنعت لبنیات توان تحقق هدف ۳ میلیارد دلاری را در یک چشم انداز ۵ ساله داراست و گردش مالی صنعت ۳۶۰۰ میلیارد تومان است.

بیش از ۴۰۰ برند لبنیات در کشور وجود دارد

مدیر روابط عمومی انجمن صنایع فرآورده های لبنی خاطرنشان کرد: بازار لبنیات ایران بسیار رقابتی بوده و بیشتر از ۴۰۰ واحد تولید لبنیات و برند محصولات لبنی در کشور وجود دارد. این بدان مفهوم است که حق انتخاب مصرف کننده در این صنعت محترم شمرده شده است.

وی تصریح کرد: بنا بر آمارهای مرکز آمار ایران قریب ۸ میلیون تن میزان تولید شیرخام است که ۶ میلیون تن آن جذب صنعت لبنیات می شود. همینطور ظرفیت کل کارخانه های صنعت بر حسب مجوز بهره برداری ۱۶ میلیون تن و به طور واقعی قریب ۱۲ میلیون تن است و در صورتیکه مشکلات صنعت حل شود و اجازه به توسعه صنعت لبنیات داده شود، می تواند میزان اشتغال و تولید و صادرات خویش را تا دو برابر ارقام موجود افزایش دهد.

مشکلات صنعت لبنیات کشور

بنی طبا در ادامه به مشکلات صنعت لبنیات اشاره نمود و اظهار داشت: سه مشکل اساسی صنعت لبنیات شامل کاهش سرانه مصرف، دخالت دولت در قیمت گذاری و تخریب بازارهای صادراتی به علت سیاست های نادرست دولت می باشد. همانطور که اشاره شد سرانه مصرف لبنیات در ایران هم نسبت به میانگین جهانی و کشورهای توسعه یافته و هم نسبت به اهداف چشم انداز ۲۰ ساله بسیار عقب است و این درحالی است که با حذف شیر یارانه ای و شیر مدارس، سرانه مصرف در ایران از حدود ۹۰ کیلو به حدود ۸۰ کیلو کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: مبحث سرانه مصرف لبنیات همچون سیاست های در رابطه با پیشگیری در جامعه است که متاسفانه از جانب دستگاه های متصدی سلامت جامعه مورد توجه قرار نگرفته است. درحالی که در برنامه پنجم و برنامه ششم محل تأمین اعتبارات آن مشخص شده است. ایجاد باورهای غلط در مردم هم همچون علل کاهش مصرف در ایران است. درحالی که سازمان های نظارتی مختلفی بر تولید صنعتی شیر و لبنیات نظارت دارند.

هیچ نظارتی بر واحدهای فروشی محصولات لبنی صورت نمی گیرد

مدیر روابط عمومی انجمن صنایع فرآورده های لبنی افزایش واحدهای صنفی فروش محصولات لبنی (ماست بندی) را همچون مهمترین موضوعات تهدید کننده سلامت جامعه دانست و اظهار داشت: هیچ نظارتی بر محصولات این واحدها صورت نمی گیرد و تنها وزارت بهداشت، مجوز بهداشت محیطی به این واحدها می دهد که ربطی به کیفیت محصولات ندارد. علاوه بر این در دهه ۶۰ با عنایت به افزایش بیماری های انسان و دام این واحدها تعطیل شدند اما با افزایش این واحدها در سال های اخیر بیم شیوع مجدد بیماری های مشترک انسان و دام می رود.

اعلام آمادگی در توزیع ۲میلیون تن شیر و لبنیات به خانواده های کم درآمد

وی با اشاره به اینکه دهک های محروم جامعه کمترین برخورداری را از محصولات لبنی دارند، اظهار نمود: بنابراین انجمن صنایع فرآورده های لبنی تابستان سال قبل طرحی را به وزیر صمت داد و اعلام آمادگی کرد تا در صورت همراهی دولت، بیشتر از ۲ میلیون تن شیر و محصولات لبنی را برای توزیع در بین خانوارهای کم درآمد با سود ۳ درصد تأمین کند اما با وجود موافقت وزیر و ارسال نامه به رئیس جمهور، هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

بیش از ۷۵ درصد محصولات لبنی پرمصرف توسط دولت قیمت گذاری می شوند

بنی طبا با اشاره به اینکه حدود ۷۵ درصد محصولات پرمصرف لبنیات (شیر، ماست، پنیر) در دایره قیمت گذاری دستوری دولت قرار دارد، اظهار نمود: دخالت دولت در قیمت گذاری با استناد به اختصاص ارز دولتی به نهاده های دامی است. اختصاص ارز به نهاده های دامی فساد بسیار زیادی بوجود آورده ولی با وجود مخالفت هم دامدارها و هم تولیدکنندگان، وزارت جهاد با حذف ارز همراهی نمی نماید. در حقیقت اختصاص ارز به ابتدای زنجیره بدون هرگونه توقع در رعایت قیمت عرضه نهاده های دامی به دامدارها و توقع از انتهای زنجیره برای رعایت قیمت دستوری مثل این است که کسی به همسایه شما پولی داده باشد و از شما توقع داشته باشد که آنرا پس بدهید.

وی در ادامه تشریح کرد: بر مبنای آئین نامه قیمت گذاری محصولات تولید داخل صنایع حق انتفاع از سود ۱۴ تا ۱۷ درصد را دارا هستند، این در شرایطی است که به علت قیمت گذاری دستوری دولت، صنایع لبنی باسود کمتر از ۱۰ درصد به فعالیت خود ادامه می دهند. همینطور قیمت گذاری دستوری برای دامدارها هم مطلوب نمی باشد. در حالیکه قیمت مصوب شیرخام ۲۳۹۰ تومان است اما شرکت های لبنی برای پشتیبانی از دامدارهای خود و هم از دست ندادن بازار مجبورند شیرخام را با قیمتی بین ۲۶۰۰ تا ۲۸۰۰ از گاوداران صنعتی تهیه کنند.

به گفته وی قیمت گذاری دستوری سبب شده تا کارخانه ها در سال های اخیر به تعدیل نیرو و کاهش ظرفیت تولید روی آورند.

وی با اشاره به اینکه گرفتن سهم بازار در یک کشور خارجی بسیار دشوار و نیازمند صرف هزینه های هنگفتی است، عنوان کرد: حضور صنایع لبنی ایرانی در منطقه در خلال سال ها سرمایه گذاری اتفاق افتاده است. با این وجود سیاست های دولت در پشتیبانی از صادرات لبنی غیر شفاف و غیر قابل پیشبینی بوده است. حذف مشوق های صادراتی و یا تعیین عوارض همچون مصداق های این پیشبینی ناپذیری است. مهم تر اینکه دولت و به صورت خاص وزارت جهاد کشاورزی تمرکزی بر سیاست های تعرفه ای نداشته است.

او افزود: به صورت مثال درحالی که در عراق در خلال سال های اخیر بر روی محصولات ایرانی مثل ماست و دوغ و پنیر تعرفه های سنگینی برای پشتیبانی از کارخانه های لبنی عراقی وضع شده و از طرفی تعرفه واردات شیرخشک به عراق بعنوان ماده اولیه تولید این محصولات صفر است، در چنین شرایطی دولت اجازه صادرات شیرخشک را داده و عملا دست به حذف شرکت های ایرانی از بازار عراق زده است. چنین وضعیتی در پاکستان و افغانستان هم قابل مشاهده می باشد.

برای تولید هر کیلو شیرخشک، ۱۲ کیلو شیر استفاده می شود

بنی طبا با اشاره به اینکه صادرات شیرخشک در حالی است که برای تولید هر یک کیلو شیرخشک، ۱۲ کیلوشیر استفاده می شود و این به این مفهوم است که عملا دولت اجازه داده تا یارانه مصرف کننده ایرانی به خارج صادر شود، اظهار داشت: هر ۱۰ هزارتن شیرخشک صادراتی برابر با خروج ۲۶ میلیون دلار از کشور است.

وی در انتها افزود: از دیگر مصادیق نادرستی سیاست گذاری های دولت در حوزه صادرات و تخریب بازار صادراتی ایران آن است که به صورت مثال در مبحث صادرات شیرخشک، دولت به سهمیه بندی صادرات شیرخشک دست زد که فارغ از فسادزا بودن و ایجاد بازار خرید و فروش سهمیه، سبب شد تا با هجوم فروشنده های ایرانی به بازار منطقه، قیمت شیر خشک ایران افت کرده و برند محصول ایرانی به علت وجود تقلب و عدم رعایت استانداردهای تولید افول کند. این درحالی است که تولیدکنندگان به وزارت جهاد پیشنهاد داده بودند که صادرات شیرخشک بدون سهمیه بندی و از راه مجرای هماهنگ کننده میان صادرکنندگان مثل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد صورت گیرد.





1399/03/12
22:33:44
5.0 / 5
2780
تگهای خبر: استاندارد , بازار , خصوصی , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
لیدی شال LadyShal