در قالب یك پژوهش بررسی شد

از ایده پردازی تا معرفی یك محصول جدید خوراكی به بازار

از ایده پردازی تا معرفی یك محصول جدید خوراكی به بازار

لیدی شال: یك محقق حوزه صنایع غذایی در پژوهشی پروسه ساخت یك محصول جدید خوراكی را تشریح و در یك مطالعه موردی ساخت بستنی غنی شده با روغن امگا-3 ماهی را بررسی نموده است.


به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، صنایع غذایی به سبب افزایش رقابت در بازار برای بقای خود نیازمند تغییر در فرآورده های موجود و یا ساخت فرآورده های جدید است. تغییر در ذائقه و خواسته های حسی و تقاضا برای مواد خوراكی فرصت های جدیدی را برای تولیدكنندگان مواد غذایی برای معرفی محصولات جدید به وجود آورده است. یك محقق در پژوهشی با عنوان "رویكرد كاربردی بر پروسه ساخت فرآورده های خوراكی های جدید از ایده پردازی تا معرفی به بازار – مطالعه موردی: ساخت بستنی غنی شده با روغن امگا ۳ ماهی" این مساله را بررسی نموده است.
در این پژوهش كه توسط امیررضا شویك لو، استادیار پژوهشی و رئیس بخش فرآوری تولیدات دامی موسسه تحقیقات علوم دامی كشور انجام شده، آمده است: « ساخت محصول جدید عبارت است از مجموعه كارهایی كه با درك فرصت بازار و ایده پردازی آغاز و با نمونه سازی، ساخت، فروش و ارائه محصول به بازار اختتام می یابد. ساخت محصول جدید قسمتی از چرخه زندگی محصول است. بر این پایه، هر محصولی مانند یك موجود زنده به دنیا می آید، رشد و تكامل پیدا می كند، به دوران بلوغ و سپس به دوران كهولت و پیری می رسد و درانتها می میرد.»
شریك لو در ادامه این پژوهش، چرخه ی زندگی محصول را بیان می كند و در توضیح پروسه ساخت فرآورده های خوراكی می گوید: « در صنایع غذایی ساخت محصول جدید بسیار پراهمیت است و شركت هایی كه چنین نگاهی را ندارند به سبب تغییر در ذائقه و خواسته های مشتریان، ورود تكنولوژیهای جدید و نیز افزایش رقابت بین شركت ها با مشكلات زیادی روبه رو می شوند. با این وجود، ساخت محصول جدید یك كار پرخطر بوده و احتمال شكست آن به دلایلی همچون سوء مدیریت، نبود ایده مناسب، كوچكی بازار، بازاریابی نامناسب، هزینه بالای تولید محصول، رقابت شدید در بازار، كمبود نقدینگی و نادیده گرفته شدن قوانین و مقررات بهداشتی زیاد است.»
برمبنای آن چه در این مقاله آمده، پروسه ساخت محصول خوراكی جدید شامل چهار بخش اصلی به شرح زیر است: ایده زایی و انتخاب بهترین ایده، نمونه سازی محصول و بهینه سازی فرمولاسیون، ارزیابی مصرف كنندگان و بازار مصرف، افزایش مقیاس تولید.
مطالعه موردی این پژوهش، ساخت بستنی غنی شده با روغن امگا-۳ ماهی است كه در توضیح آن آمده است: « روغن ماهی بعنوان یك افزوده شیلاتی فراسودمند، غنی از اسیدهای چرب امگا-۳ بوده و می تواند در غنی سازی مواد خوراكی مورد استفاده قرار گیرد. در غنی سازی مواد خوراكی با افزوده های شیلاتی دو موضوع مهم را باید در نظر گرفت؛ یكی مقدار این افزودنی در فرمولاسیون و دیگری فاصله بین مدت زمان تولید تا عرضه محصول، هر چه كه این دو مولفه بیشتر افزایش یابند، مقدار و شدت تغییرات حسی نیز افزایش بیشتری را نشان می دهند.»
این پژوهشگر بعد از تهیه بستنی غنی شده با روغن امگا-۳ ماهی به ارزیابی خاصیت های آن پرداخته است. برمبنای آن چه در این پژوهش آمده است، ۳۰۰ كودك و نوجوان از سن ۱۷-۷ سالگی در ارزیابی مصرف كنندگان شركت داشتند. برای این كار باتوجه به كار پژوهشی پیشین، پرسشنامه و مقیاس هفت نقطه ای خوشایش تهیه شد. در بخش نخست این پرسش نامه از آنان خواسته شده بود بعد از خوردن بستنی بیان كنند كه چه قدر از آن خوششان آمده است و نظر خودرا با علامت گذاری در كنار واژه های بسیار خوب، خوب، كمی خوب، نه خوب و نه بد، كمی بد، بد و بسیار بد اعلام كنند.
در بخش دوم پرسش نامه، پرسش های مربوط به جنس، سن و تناوب مصرف بستنی گنجانده شد. نمونه ها در لیوان های پلاستیكی ۵۰ گرمی و با كدهای سه رقمی تصادفی در اختیار ارزیابان قرار گرفت. اطلاعات مربوط به فرمولاسیون بستنی از آنان مخفی نگهداشته شد.
این محقق می گوید: « برای ساخت فرآورده ی موردنظر از روش های علمی استفاده شد. این پروسه در مجموع در ۲۷۰ روز كاری انجام شد و در آن ۶۵ نفر شركت داشتند. بیشترین زمان و منابع مصرف شده در ساخت این فرآورده مربوط به مرحله ی ساخت و بهینه سازی فرمولاسیون محصول بوده است. هر دو شاخص تجاری سازی شامل TRL(سطح آمادگی فناوری) و MRL(سطح آمادگی بازار) برای این فناوری بالا ارزیابی شده و در نتیجه محصول ساخته شده برای ورود به بازار آمادگی لازم را دارد.»
این پژوهش در شماره ی ۹۶ شانزدهمین دوره ی نشریه علوم و صنایع غذایی ایران انتشار یافته است.




منبع:

1398/11/24
01:39:37
5.0 / 5
274
تگهای خبر: بازار , تجاری , زندگی , طلا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
لیدی شال LadyShal