در صورت عدم تطابق كد شناسه گوشی به چه كسی رجوع كنیم؟

در صورت عدم تطابق كد شناسه گوشی به چه كسی رجوع كنیم؟

به گزارش لیدی شال بیشتر از دو سال از اجرایی شدن طرح جدید رجیستری گوشیهای موبایل می گذرد كه به قول مسؤلان این طرح توانسته قاچاق موبایل را به نزدیك صفر برساند. با این وجود به نظر می آید هنوز خلاهایی وجود دارد كه برخی كاربران را با مشكل مواجه كرده است. در این گزارش به چاره بعضی از این مشكلات پرداخته شده است.


به گزارش لیدی شال به نقل از ایسنا، به جهت اینكه بدانیم چرا این مشكلات ایجاد می شود بهتر است ابتدا كلیات طرح رجیستری و عملكرد سامانه همتا را بشناسیم تا بدانیم دقیقا چه مشكلی برای تلفن ما بوجود آمده است.
كد IMEI را می توان به شكلی به شماره شناسنامه گوشی موبایل تعبیر كرد و عموما در بخش تنظیمات گوشی قابل مشاهده می باشد. طرح رجیستری به این شكل است كه فهرست IMEI های وارداتی در مرز گمركی از تاجر دریافت و در سامانه جامع تجارت ایران ثبت می شود و در سامانه جامع تجارت، به هر یك از IMEI های وارد شده به كشور، یك كد فعالسازی منحصر به فرد اختصاص داده می شود.
ازاین رو هنگام خرید تلفن همراه، این كد منحصر به فرد در اختیار خریدار قرار می گیرد و خریدار تلفن همراه، برای فعال سازی تجهیز خود باید شماره IMEI، كد فعالسازی و شماره تلفـن همراه خویش را از طریـق یكی از درگـاه های ارتباطـی USSD)، Web، پیامك و... ) به سامانه همتا ارسال نماید. سامانه همتا در صورت تطابق IMEI و كد فعال سازی ارسال شده، تجهیز موردنظر را برای شماره تلفن خریدار فعال می كند و اطلاعات IMEI و شماره سیمكارت خریدار را برای عرضه خدمات مخابراتی به اطلاع سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اپراتورهای تلفن همراه می رساند.
یكی از مشكلاتی كه به تازگی برخی كاربران به آن گرفتار شده بودند عدم تطابق IMEI درج شده بر كارت گارانتی با دستگاه است. در این رابطه رضا قربانی، عضو هیئت مدیره انجمن واردكنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: اگر پس از خرید گوشی متوجه شدید سریال (كد IMEI) كارت گارانتی با سریال دستگاه همخوانی ندارد یا كد اشتباه وارد شده، نخستین كسی كه باید پاسخگو باشد، فروشنده است.
وی با اشاره به اینكه تمام موارد این چنینی ابتدا باید با شركت واردكننده مطرح شود، خاطرنشان كرد كه جابجا شدن كد امكان دارد عمدی یا سهوی باشد.
به قول این عضو هیئت مدیره انجمن واردكنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی امكان دارد فروشنده ای از آن كد برای فعال كردن یك گوشی دیگر سوء بهره برده باشد.
قربانی همینطور به خریداران اخطار داد كه از فروشگاه های معتبر خرید كنند و حتما فاكتور معتبر دریافت نمایند.
اگر با پیام "كد فعال سازی معتبر نیست" مواجه شدید، ۱۰ روز صبر كنید
ایشان در ادامه با اشاره به اینكه یكی دیگر از مشكلاتی كه برای بعضی از خریداران تلفن همراه ایجاد شده، دریافت پیامك "كد فعال سازی معتبر نیست" بوده، اظهار نمود: علت بروز این مشكل این است كه طبق دستورالعمل همتا واردكنندگان تا زمانی كه كد فعالسازی فعال نشده نباید مبادرت به فروش كالا كنند، اما در مواردی شركت ها به دلیل پرداخت تعهدات مالی خود كالای خویش را زودتر می فروشند.
قربانی با اشاره به اینكه این مشكل امكان دارد به ازای هر ۱۰۰ نفر برای یك نفر ایجاد شود، خاطرنشان كرد: در این مورد بهتر است خریداران تا ۱۰ روز صبر كنند. اگر پس از ۱۰ روز این مشكل برطرف نشد باید به اصالت آن دستگاه شك كرد. در چنین شرایطی خریدار باید به شركت گارانتی رجوع كند تا تلفن همراه را برای خریدار تعویض كنند یا كد را باردیگر ثبت كنند، ازاین رو كسی متضرر نمی گردد.
وی ادامه داد: همینطور طی ۱۰ روز خریداران می توانند با شركت گارانتی تماس بگیرند و توضیحات لازم را دریافت نمایند.
عضو هیئت مدیره انجمن واردكنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در انتها تصریح كرد كه اگر تلفن از جای معتبر خریداری شده باشد از نظر قانونی مشكلی ندارد، چونكه شركت واردكننده تمام عوارض را پرداخت كرده و قانون گذار باید سریال ها را ثبت كند.



1398/10/30
13:38:45
5.0 / 5
493
تگهای خبر: تجارت , خدمات , دستگاه , طلا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
لیدی شال LadyShal